Unconfigured Ad

Collapse

Multiplex 2,4 Ghz

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soarer
    • Mar 2005
    • 1856

Multiplex 2,4 Ghz

Vet ikke om det er postet før, men Multiplex har tatt steget inn i 2,4 Ghz..
    Fra side 11 og nedover er det noen fine nyheter, riktignok på tysk. http://www.hoellein.com/downloads/pdf/MPX2009.pdf

Telemetri tilbake til senderen, der du kan lese av mottakerspenning, strømtrekk og temperatur.
    Neste år kommer det flere moduler, antagelig alt som tenkes kan. Ser for meg hastighet, G-kraft, GPS og mye mer, men det vil tiden vise. Rikelig med kanaler også.
    Dette må vel kalles en nyvinning?
    Mvh
    Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.
  • Ferry
    • Feb 2007
    • 456

Originally posted by Soarer
    Vet ikke om det er postet før, men Multiplex har tatt steget inn i 2,4 Ghz..
    Fra side 11 og nedover er det noen fine nyheter, riktignok på tysk. http://www.hoellein.com/downloads/pdf/MPX2009.pdf
    Engelsk her, for de (fleste?) av oss som foretrekker det: http://www.multiplex-rc.de/cms/vorsc...w_Items_GB.pdf

Dette ser veldig bra ut. Mpx har drøyd lenge før de kom med 2,4 GHz, de ville ha avklart noe regelverk før de satte gang. Toveis kommunikasjon er genialt! Alt annet blir bare gammeldags nå. Og de lager "ekte" 2,4 GHz-systemer. Ikke noe flikking på gammel ppm-teknikk. Jeg kjøpte en Cockpit SX rett før 2,4 GHz tok skikkelig av. I ettertid har jeg anskaffet 2 stk. DX6i, og vurderer å selge Cockpit'n. Men nå lurer jeg på å selge DX6i'ene i stedet.

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Har registrert at den som venter på noe godt endelig blir belønnet. Håper jeg klarer å få tak i modul, et par mottakere og 4ch extender når jeg er i Bayern om noen uker. Da blir det endelig konvertering til 2,4 for meg. En av Profiene må nok lide og bli omvendt.
      Skal bli deilig med 16-kanalers mottakere Med skikkelige batterikontakter. Leter etter spec på hvor mye strøm de nye store mottakerne kan handle...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Originally posted by Soarer
        Telemetri tilbake til senderen, der du kan lese av mottakerspenning, strømtrekk og temperatur.
        Neste år kommer det flere moduler, antagelig alt som tenkes kan. Ser for meg hastighet, G-kraft, GPS og mye mer, men det vil tiden vise. Rikelig med kanaler også.
        Dette må vel kalles en nyvinning?
        Ser for meg at Eagletree får visse utfordringer i disse dager
        Lurer på om de menger seg opp med en eller annen sender produsent for å overleve.

Comment

• Soarer
          • Mar 2005
          • 1856

Snart har du sikkert vario og alt som er, rett i RX. En feberdrøm for meg..
          Men husk, Multiplex er ikke født bak en stein, de kom med den første computerradioen, den første digitalservoen mm.
          Nå har de nok en gang befestet sin posisjon i markedet. Det tok sin tid, og de har nok sine grunner til det. Skal en flyte med å gjøre som andre, så følger en jo bare andres fotspor. Og da blir det lite nytt vettu....
          Det her går bare en vei, rett oppover.
          Lurer bare på når Graupner/JR/Futaba finner ut at de må gjøre det samme

Det er nok standard på de fleste om to-tre år, men å være først viser jo at de fremdeles er nytenkende.
          Vi kan bare glede oss!
          Mvh
          Gudmund

Comment

• Guest

#6 Unapproved
            Tyskerne har en lei tradisjon med å presentere nyheter ett år før de greier å få noe ut på markedet.
            Mens du venter kan du jo kjøpe en modul fra http://www.rc-easy.com/shop/shop_content.php?coID=19
            og montere inn i din gamle 4000. Det er sikkert plass ved siden av 35mhz-modulen, og du kan lage et system med brytervalg mellom disse.
            Telemetri har de også. Ikke pris på varioen ennå, men kommer sikkert snart.

For alt jeg vet kan Jeti være oem leverandøren til Multiplex?

Comment

• Soarer
              • Mar 2005
              • 1856

Originally posted by LaSt
              Tyskerne har en lei tradisjon med å presentere nyheter ett år før de greier å få noe ut på markedet.
              Mens du venter kan du jo kjøpe en modul fra http://www.rc-easy.com/shop/shop_content.php?coID=19
              og montere inn i din gamle 4000. Det er sikkert plass ved siden av 35mhz-modulen, og du kan lage et system med brytervalg mellom disse.
              Telemetri har de også. Ikke pris på varioen ennå, men kommer sikkert snart.

For alt jeg vet kan Jeti være oem leverandøren til Multiplex?
              OEM er vel greit det om det holder spec`en. Jeti?...
              Åja, ikke bare tyskere som annonserer ett år før, men har forstått det slik at det her er nå.
              Veit om en som har sendt inn sin radio til oppgradering til telemetri.
              Jeg hopper ikke på der der før jeg ser det jeg vil ha. Imens får jeg bruke Eagletree.
              Mvh
              Gudmund

Comment

• thorodd
                • Oct 2005
                • 52

Jeg sendte en mail til Multiplex med forespørsel om bl.a. M-LINK.

Fikk følgende svar vedrørende M-LINK:
                "Der Liefertermin für das M - Link System ist für Juni geplant."
                Det betyr vel at 2,4Ghz produktene til Multiplex i beste fall er leveringsklare i juni.

Mvh
                Thorodd

Comment

• Coolman
                  • Nov 2006
                  • 170

Endelig!!

Godt jeg ikke solgte radioen min da...
                  Liker den virkelig godt, genial når man først har forstått systemet..

Lurer på hva oppgraderingen vil koste? og om man må oppgradere software..
                  http://www.nordregate.com

Comment

• thorodd
                    • Oct 2005
                    • 52

@ Coolman:
                    Jeg sendte min Evo 12 til oppgradering i går.
                    Om du skjønner litt tysk, finner du den infoen du trenger her:

Kort fortalt:
                    Oppdatering av software er gratis (minumum for 2,4Ghz fra Multiplex).
                    Oppgradering av HF-modul koster € 59,- og oppgradering av HF-modul og scanner-modul koster € 89,-
                    I tillegg kommer frakt og norsk moms. Jeg antar at de trekker fra tysk moms. De oppgitte prisene er inklusiv tysk moms.

mvh
                    Thorodd

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Originally posted by thorodd
                      Det betyr vel at 2,4Ghz produktene til Multiplex i beste fall er leveringsklare i juni.

Mvh
                      Thorodd
                      Sukk, det var lenge å vente...

Comment

• Soarer
                        • Mar 2005
                        • 1856

Den som venter på noe godt osv osv..
                        Men det må jo bli løsninga på et stort problem
                        Ettersom jeg forstår, så trenger en to kanaler til Piccolario variometeret?
                        Når store seilfly bruker 12 - 13 kanaler til rorfunksjoner, så er jo alle radioer tom for kanaler til å også romme Piccolario.
                        16 kanaler er jammen en hel del, skal noe til å bruke opp det på et modellfly..

Det er vel for tidlig å vite noe om pris kanskje, eller er det noen som har forhørt seg om det?
                        Mvh
                        Gudmund

Comment

• Stian
                          • Jan 2006
                          • 484

Glimrende!

Gleder meg til å få mAh-teller!

Må vel selge XPS-mottagerne nå da....

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

Bruker bare èn kanal på Picolarioen min, og den kan i verste fall kobles parallelt med slepekroken om der er skikkelig nød. (Men jeg har ikke GPS-modul på den, vet ikke om den krever noe mer)

De sier 140E for modulen til Profi, og 100E for minste 7-kanaleren mens den store 16-kanaleren kommer på 290E. Bruker å betale rundt 70% av veiledende på MPX der jeg handler.
                            Lurer på om 4-ch expanderne kosta rundt 40E... Gjør 4000 om fra 12 til 16 kanaler, og 3030 får 13 kanaler.

Comment

• svemoe
                              • May 2003
                              • 132

Originally posted by joo
                              Bruker bare èn kanal på Picolarioen min, og den kan i verste fall kobles parallelt med slepekroken om der er skikkelig nød. (Men jeg har ikke GPS-modul på den, vet ikke om den krever noe mer)

De sier 140E for modulen til Profi, og 100E for minste 7-kanaleren mens den store 16-kanaleren kommer på 290E. Bruker å betale rundt 70% av veiledende på MPX der jeg handler.
                              Lurer på om 4-ch expanderne kosta rundt 40E... Gjør 4000 om fra 12 til 16 kanaler, og 3030 får 13 kanaler.
                              Hvor pleier du å handle? Jeg føler det er blitt et aldri så lite tomrom her hjemme etter at Øgrey sluttet med Multiplex. Det ser ikke ut som noen andre er villige til å satse på merket, hverken importør eller forhandlere.
                              Jeg har forøvrig sendt min Evo 12 til Tyskland for oppgradering, men det ser ut som jeg har vært uheldig med postgangen. På sporinga står det at den har vært forsøkt levert for en uke siden, og siden det ingenting. Regner vel nesten med at jeg får den i retur etter en passelig tid, og så må jeg betale flere hundre kroner for å sende den på nytt. Jeg trodde faktisk det tyske postverket var bedre enn det norske, men det ser ut som jeg kanskje tar feil. ( Ja, de gjorde faktisk akkurat det samme her hjemme i fjor, og jeg måtte betale for tabben deres.)
                              Real airplanes have two wings and round engines

Comment

Working...