Unconfigured Ad

Collapse

Rekkevidde på DX7

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frneset
    • Mar 2008
    • 72

Rekkevidde på DX7

Heihei.

Har kjøpt meg ein spektrum DX7. Er akkuratt ferdig med å installere mottaker og servo i flyet. Gjekk så ut for å sjekke rekkevidden på flyet. I bruksanvisningen seier dei at ein skal trykke inn knappen bak på radioen for så å gå 90feet som er rundt 30 meter. Gjekk 18-20 meter, så stoppa rora å fungere.

Dette er vel i det minste laget?

håper på svar

Frank
  • Jøllsrud
    • Oct 2007
    • 469

Hvilken mottaker har du?

Comment

• Lars N
      Moderator
      • Apr 2002
      • 2891

Produsenten sier 700 meter på full lengde, men vet at folk har målt mange ganger det!
      Lars Norberg

Comment

• Rally-Kåre
        • Feb 2008
        • 330

Originally posted by frneset
        Heihei.

Har kjøpt meg ein spektrum DX7. Er akkuratt ferdig med å installere mottaker og servo i flyet. Gjekk så ut for å sjekke rekkevidden på flyet. I bruksanvisningen seier dei at ein skal trykke inn knappen bak på radioen for så å gå 90feet som er rundt 30 meter. Gjekk 18-20 meter, så stoppa rora å fungere.

håper på svar

Frank
        Eg flaug ca 1.2km med 7000motagar, i fpv, men da vart det forstyrringar.
        FPV-DUDE

Comment

• jeeeeeeright
          • Mar 2008
          • 1052

Tror ikke du har noe problem her. Kommer skjelden noe spesielt mye lengre jeg heller på range-test. Har målt over 2 km rekkevidde (fpv) på det samme flyet.
          Remi A. Sørensen - 94877903
          Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• frneset
            • Mar 2008
            • 72

Originally posted by Jøllsrud
            Hvilken mottaker har du?
            AR7000. den følgde med senderen.

Comment

• bjeff
              • Jul 2007
              • 2010

Det ville jeg tatt alvorlig. Jeg har aldri problemer med AR6000 og 6100, 7000 skal være enda sikrere. Poenget med range check er jo å sjekke om alt er som det skal være, og når du ikke kan kontrollere fra 30 meter så er det noe som ikke er som det skal være.
              Anders Eiebakke
              90078513

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

... Gjekk så ut for å sjekke rekkevidden på flyet. I bruksanvisningen seier dei at ein skal trykke inn knappen bak på radioen for så å gå 90feet som er rundt 30 meter. Gjekk 18-20 meter, så stoppa rora å fungere.
                Dette er helt normalt og er diskutert opp og ned i flere fora.
                Rekkevidden er hel avhengig av hvordan mottaker er montert, hvilket materiale som omgir den og hvor høyt mottakantennen (flyet) er over bakken.

Sjekk at mottaker antenne ledningene (satellitt / hovedmottaker) står 90 grader på hverandre og er montert en 7cm fra hverandre - som spesifisert i manualen.
                Videre må du sjekke at det IKKE ligger kabler eller annet metall inntil antenne kablene eller at mottakerne er montert i en flykropp som er laget av et materiale som demper antennesignalene (som f.eks karbon).

Den tredje faktoren som bestemmer rangetest rekkevidde er faktisk hvor høyt mottaker antenna (flyet) er over bakken.
                Når jeg setter seilflyet på bakken å gjør en range test så får jeg som regel en 20 meter - løfter jeg det opp til en meter så får du raskt de 30m som spesifiseres.

For å gjøre en range er det enklest hvis dere er to personer - en operer senderen og en annen som løfter opp flyet og holder det. Gå vekk fra flyet til du merker at mottakeren mister signalene og gå så en meter tilbake.
                Snu rundt på flyet i alle retninger og sjekk at du ikke har en skygge-sone for radiosignalet.
                Hvis du finner en vinkel som reduserer rangetest avstanden betraktelig så prøv å finn ut av hva som er årsaken til dette.

Har du en 25-30m range i alle retninger rundt flyet så er det bra!

-Frank-
                Last edited by Quadrocopter; 05-03-09, 22:53.

Comment

• Funnypark
                  • Jul 2008
                  • 176

Originally posted by Quadrocopter
                  ... eller at mottakerne er montert i en flykropp som er laget av et materiale som demper antennesignalene (som f.eks karbon).
                  Flykropper i karbon trekkes frem som problematisk i forbindelse med 2,4 GHz. I hvilken grad demper andre materialer antennesignalene? Er plast og "isopor" dempende på noen måte?

Comment

• flarssen
                    • Jan 2005
                    • 1842

Originally posted by Funnypark
                    Flykropper i karbon trekkes frem som problematisk i forbindelse med 2,4 GHz. I hvilken grad demper andre materialer antennesignalene? Er plast og "isopor" dempende på noen måte?
                    Nei, men plastfilm med "metal look" kan være problematisk.
                    Fred Larssen

Comment

• Lille_Thomas
                      • Sep 2008
                      • 364

du kan jo også for sikkerhets skyld sjekke at antenne lengden er riktig også er jo aldri godt å vite om det skulle blitt en liten feil underveis der.
                      Thomas Rongve

Comment

• frneset
                        • Mar 2008
                        • 72

Originally posted by flarssen
                        Nei, men plastfilm med "metal look" kan være problematisk.
                        Har faktisk monokote chrome på flyet.. Korleis løyser eg det da?
                        Attached Files

Comment

• audifrik
                          • Mar 2008
                          • 497

har du noen muligheter til og få laget små hull i kroppen slik at du får treddantennene ut av kroppen? dette tror jeg kan være en løsning. lest ett eller annet sted om en som loddet på skjøt på mottaker for og få antennen ut av flyet pga antenna var for kort.
                          prøv og få antennene ut av kroppen
                          Lower, Lower, oops.
                          Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

Comment

• Quadrocopter
                            Moderator
                            • Aug 2007
                            • 6357

Har faktisk monokote chrome på flyet.. Korleis løyser eg det da?
                            Har du løftet opp modellen og sjekket avstanden da - får du en 25 meter til flyet når du vir det i alle retninger (ingen "skygger") så har du det du trenger å kan glemme hva flyet er trukket med!

Comment

• Lille_Thomas
                              • Sep 2008
                              • 364

Originally posted by audifrik
                              har du noen muligheter til og få laget små hull i kroppen slik at du får treddantennene ut av kroppen? dette tror jeg kan være en løsning. lest ett eller annet sted om en som loddet på skjøt på mottaker for og få antennen ut av flyet pga antenna var for kort.
                              prøv og få antennene ut av kroppen

Man trenger ikke lodde på ny antenne, du trenger bare legge den inntil den antenna mottakeren å feste den med krympestrømpe.

Har gjort dette selv på ene seilflyet mitt å det funker som bare julingen

Men du må passe på lengden. Husker desverre ikke hvor mye det var men tror det var 31mm du må forlenge med hver gang.

sikkert noen som vet.
                              Thomas Rongve

Comment

Working...