Unconfigured Ad

Collapse

Rekkevidde på DX7

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E&E
    • Apr 2008
    • 578

Hvis du har AR7000 mottager så har den en satelittmottager. Den kan det skaffes forlengelsesledning til. Prøv å montere satelittmottageren i "cockpiten" på flyet. Da skal den være rimelig lite skjermet. Forlenging av antennene på 2.4Ghz har jeg ikke hørt om, men det er godt mulig at det kan la seg gjøre.

Ser at det er kommet en carbonfuse-utgave av sattelittmottageren. Lengere ledning fram til selve antennestubben. Noe ala AR500 mottageren. Kanskje det kan være noe å prøve ?

Linker:

CF-satelitt http://www.spektrumrc.com/Products/D...ProdID=SPM9546

AR500 http://www.spektrumrc.com/Products/D...rodID=SPMAR500
    Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Innholdet i min hangar, sånn ca

Comment

• -GAS-
      • Jun 2007
      • 1323

Kanskje vi skal gjøre dette så enkelt som mulig....

Legg den ene mottakeren helt inntil kroppen og lag to hull sånn at antennene stikker ut av kroppen. Gjør akkurat det samme med satelitt mottakeren på andre siden av kroppen. Teip så alle fire antennene i forskjellige vinkler, da vil uansett en av antennene ha best dekning. Dette har blitt gjort med stort hell av flere med karbon kropper. For å få dette helt optimalt kan du lime et rør som står rett ut fra kroppen som du trer antennen i, en på hver side. Om du også taper en antenne ned og en bakover eller opp og framover så burde dette bli helt optimalt.

Jeg flyr nå med AR7000 i min jet og har mellom 20 og 30 meter på range test, jeg flyr såppas høyt at jeg har problemer med å se hva som er opp og ned på flyet. Det er da gult på oversiden og rødt under Jeg hadde sikkert fått lengere range test om jeg hadde løftet flyet en meter fra bakken som nevnt tidligere her i tråden.

Jeg ville uansett ikke begynt å lodde på antennene....
      Christen
      http://jetsofnorway.com/

Comment

• Lille_Thomas
        • Sep 2008
        • 364

Du kan spare deg litt tid med at jeg mener og tror at det er kun antennen som stikker ut på venstre side av hver mottaker som gir signal den andre trenger du ikke bekymre deg så mye for.

Hvis noen mener dette er feil så kommenter på dette, for dette er ikke noe jeg er 100% sikker på.
        Thomas Rongve

Comment

• frneset
          • Mar 2008
          • 72

Tusen takk for alle svar. Skal prøve som sagt å bore små hull til antennene. Skal gjøre det i kveld. Kjem med tilbakemelding om korleis det gikk

frank

Comment

• frneset
            • Mar 2008
            • 72

Opplevde noko litt merkelig. Før eg skulle til å lage hull i kroppen til antennene tenkte eg at eg skulle ta turen ut nok ein gang for å sjekke rekkevidden i meter for å sjekke kor stor virkningen vert etterpå.

Først testa eg med flyet på bakken. Da kom putselig opp i 40meter. (skritta opp meterane så kan være nokre meter pluss/minus). dette er jo 25 meter meir enn sist gang eg testa?

Så fekk eg nokon til å holde flyet 1 meter over bakken. Da stoppa det på 20-25 meter.

Nokon som kan forklare det?

Unødvendig å ta antennene ut på utsida av flyet? eller?

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Greier du å repetere de 40 meterne eller var det kun en gang i en posisjon?
              20-25 meter er bra lengde på en rangetest men som nevnt tidligere du bør vri og snu på flyet for å sjekke at du ikke mister signalet i en eller annen vinkel.
              Det er disse skyggesonene som er kritiske, men før du begynner å mekke med antenner og hull kan du bare flytte ut mottakeren av flyet å sjekke om du får noen fler meter da
              Last edited by Quadrocopter; 09-03-09, 17:43.

Comment

• frneset
                • Mar 2008
                • 72

Originally posted by Quadrocopter
                Greier du å repetere de 40 meterne eller var det kun en gang i en posisjon?
                20-25 meter er bra lengde på en rangetest men som nevnt tidligere du bør vri og snu på flyet for å sjekke at du ikke mister signalet i en eller annen vinkel.
                Det er disse skyggesonene som er kritiske, men før du begynner å mekke med antenner og hull kan du bare flytte ut mottakeren av flyet å sjekke om du får noen fler meter da

Var det som var litt merkelig. For gikk bakover mens eg bevegde rora. På rundt 40 meter stoppa dei. Så gikk eg fram 2 meter igjen (der eg hadde signal mens eg gikk). Da fekk eg ikkje kontakt. Måtte gå fram 10-15 meter før eg fekk kontakt igjen. Men når eg da fekk kontakt kunne eg gå tilbake der det stoppa første gangen.

skal prøve det før eg begynner med noko.

Comment

• Ludo
                  • Mar 2007
                  • 190

retning på senderantenne

Eit forhold som ikkje har vore nevnt i denne tråden og som har stor betydning for resultatet ved "rangetest" av Spectrum er retninga som senderantenna peikar i.
                  Signala vert vist(iallefall dersom eg har skjøna det rett) sendt ut i ein sirkel rundt antennetuppen og dermed vert jo mottakarforholda betydeleg forringa dersom senderantenna peikar direkte mot flyet.
                  Når eg testar får eg kansje +/-15m med antenna peikande mot modellen, og 50-80m dersom eg vippar den opp eller ned.
                  Håper dette kan bidra til å løysa problemet ditt, er jo ikkje mykje kos med flyginga dersom ein er skeptisk til radioutstyret.
                  Hans-Olav Malkenes
                  Kalveid
                  5419 Fitjar
                  hansolavm@gmail.com

Fitjar Modellflyklubb

Comment

Working...