Unconfigured Ad

Collapse

DX7 eller 7C?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Slayer
    • Feb 2009
    • 63

DX7 eller 7C?

Jeg trenger en bra radio til fly. Har fått tips om at Spektrum DX7 eller Futaba 7C Fasst skal være bra alternativ.
    Hvilken av de er best mon tro? Er det evt. andre sendere som kan anbefales? Hitec er jeg usikker på om har noe som kan sammenlignes med de to ovennevnte.
    DX7 koster ca. kr 2900 i Norge. Vil det være noe å hente på å bestille denne fra utlandet, eksempelvis USA?
  • audifrik
    • Mar 2008
    • 497

hei.
    like mange meninger om dette som det er sendere.
    jeg endte opp med og velge futaba sin, men da 10c.
    hørt at hitec skal komme med en 2,4 radio, men vet ikke når ennå.
    jeg er veldig fornøyd med min futaba, og denne er veldig enkel og binde opp mottaker til sender i forhold til spectrum som man må bruke bindeplugg osv, futaba sin trykkes det kun på en knapp på mottakern så er man ferdig.
    håper dette hjelper det litt da.

ps. sparer ikke noe spesiellt på å handle fra utlandet med disse kursene som er nå
    Lower, Lower, oops.
    Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

Comment

• Jøllsrud
      • Oct 2007
      • 469

Hitec RCD offers precision servo actuators with superior engineering for airplanes, helicopters, boats, and robotics. Shop our proven selection today!

Her er den kommende Hitec'n. Den skal vel komme i Juni, mener jeg å ha hørt. Og koster ca 4500,- inkludert 4 stk digitalservoer.

Comment

• jorna
        • Apr 2008
        • 101

Jeg har en Futaba 10C, og er strålende fornøyd med den. Den er litt dyr (ca 5000), men funksjoner som seilflyprogrammering, utvidbart minne og utskiftbar RF-modul er et must.

Futaba har for øyeblikket et elendig utvalg av 2.4GHz mottakere, så for å slippe å kjøpe 900kr fullrange mottakere til parkflyers osv har jeg kjøpt en Spektrummodul for det formålet (ja, jeg vet at Futaba har to parkflyer mottakere, men 4 kanaler er for lite, og 616-mottakern har molex microkontakter som ingen andre enn futaba bruker). Spektrum selger moduler for Futabaradioer til dumpingpris, så du får en modul med AR7000-mottaker for prisen av en Futaba R617 mottaker.

Kjøp av sender fra utlandet (spes. USA) kan være lite lurt av flere grunner; for det første kan det være vanskeligere å få service osv. på radioen om noe skulle gå galt med den, og for det andre er ikke sendere bygd for USA lovlige i Norge (med mindre de også oppfyller de europeiske kravane (CE-merket), noe amerikanske Spektrumsendere ikke gjør - de sender med 10 ganger så høy sendereffekt som er tillatt i Europa).

Comment

• E&E
          • Apr 2008
          • 578

Jeg har ikke erfaring fra DX7 eller Futaba. Så er det sagt. Men jeg har kjøpt en Blade400 pakke i USA, der var det med en DX6i. Den var CE-merket, og i menyutvalget er det mulig å velge i EU og non-EU setting. EU har 10mW utgang, non-EU 100mW..

Det jeg synes er absolutt et fortrinn for Spektrum/DSM2 er utvalget i mottakere, som også jorna poengterer. Sjekk feks http://www.spektrumrc.com/DSM/Produc...Receivers.aspx

Du har alt fra micromottagere med to servoer innebygd (veier 3,9 gram) til 9-kanals mottagere med carbon-fuse utforming eller med high-power opplegg.

Kort sagt mye å velge i og fornuftige priser. http://shop.smallsize.no/index.php?c...fa341f08e3178e

Anything and Everything for electric flight, your electric superstore, Helicopter store

viser litt alternativer.
          Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Innholdet i min hangar, sånn ca

Comment

• audifrik
            • Mar 2008
            • 497

jeg vil tro at futaba også vil komme med noe rimeligere mottakere også, men når er uvisst. for min del kunne de gjerne ha kommet alt, da 4-kanalern deres blir litt snau som jorna sier, så blir jo 900 kroners mottakere hittil.
            (heldigvis har jeg 9x radioen min ennå så flyr de minste på 35, billig gitt
            Lower, Lower, oops.
            Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

Comment

• Stin
              • Jan 2007
              • 629

Originally posted by Slayer
              Jeg trenger en bra radio til fly. Har fått tips om at Spektrum DX7 eller Futaba 7C Fasst skal være bra alternativ.
              Hvilken av de er best mon tro? Er det evt. andre sendere som kan anbefales? Hitec er jeg usikker på om har noe som kan sammenlignes med de to ovennevnte.
              DX7 koster ca. kr 2900 i Norge. Vil det være noe å hente på å bestille denne fra utlandet, eksempelvis USA?
              De er lite og hente på og kjøpe i utlandet nå, ville heller ha sattset på og handle i norge med tanke på garanti og reklamasjon. når de gjelder hva du skal handle så ville jeg ha kjøpt futaba uten tvil, har selv hatt DX7 og 7c og 7c er lettere og sette opp modellene på bedre og holde i og bedre radio spesielt vist de er er karbon i modellen du skal bruke den på, Dx7 motakerene liker ikke karbon vi har hatt flere tilfeller at rekkevidden har vært nesten null i modeller med endel karbon i, puttet inn futaba og full rekkevidde med en gang.
              mvh stin
              Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
              På vei inn i Hangaren.
              Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

De fleste (alle) modellflygere vil si at den radioen de har selv er best

Jeg har en DX7 selv, kjøpt for indoor-bruk og for å bli kjent med systemet utendørs også. Sakene har funka feilfritt så langt, også i varm-linere. Vet folk flyr store bensin-drevne saker med den også. Men jeg personlig liker ikke de utrolig ulogiske menyene (personlig, basert på erfaring med langt større radioer). Radioen vil ikke være noe alternativ for de servohungrige store seilflyene heller.
                Har knotta noe på 7C også hos en kompis, kanskje anelsen bedre menyer, men jeg vet der fins radioer med mye bedre grensesnitt. Igjen en personlig preferanse, siden jeg også ønsker radioene mine skal gape over modeller med 12-13 servoer og ha en del flight-modes.

Så hvis du med "fly" mener normale modeller og ikke sikter på store skala seilfly eller konkurranser på høyt nivå innen F3X vil DX7 og 7C begge gjøre en god jobb, bare du lærer deg mulighetene i de litt kompliserte menyene. Fram med boka, knott, prøv og lær. Enig med jorna; kjøp i Norden, og Spectrum har behagelige priser på mottakere for tida.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Slayer
                  • Feb 2009
                  • 63

Takk for svar alle sammen. Det er alltid interessant å få innspill fra flere. Mange "kompetente" på dette forumet tydligvis.
                  Jeg har et spørsmål til ang. radio/mottakere. Jeg har blant annet en Dynam Focus 400 parkflyer (readyset). Flyet er etter min mening svært gøy å fly og konsekvensen av å gå i bakken får lite utslag på privatøkonomien min.

Problemet er at servoene "løper løpsk" på dette flyet (alle sammen, men ikke samtidig). Man får superraske ukontrollerte bevegelser frem og tilbake. Hva kan dette være? Dynams utstyr er nok ikke av det beste, men likevel... I luften har jeg ikke merket dette, det skjer når flyet er på bakken (nær senderen). Jeg har sjekket alle kontakter og mottakerledning ut av flyet, uten resultat.
                  Blir uansett redd for å stole på orginalutstyret etter slike opplevelser.

Comment

• arhennie
                    • Mar 2008
                    • 4316

Jeg kjøpte en gang en brukt E-flite Extra 260. Det satt E-sky servoer i den, og jeg hadde samme opplevelse med flere av disse. Jeg trodde det kunne være dårlig kontakt i pluggene, så jeg loddet de. Men det hjalp ikke.
                    Så jeg byttet alle servoene ut med nye. Det var mye å velge i, men jeg gikk for Hitec servoer da disse etter min mening er mest kurante å få drevsett til.
                    arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

Comment

• Slayer
                      • Feb 2009
                      • 63

Skal sjekke tipset ditt arhennie.

Comment

• spewster
                        MFN Skribent
                        • Aug 2007
                        • 1134

Takk for svar alle sammen. Det er alltid interessant å få innspill fra flere. Mange "kompetente" på dette forumet tydligvis.
                        Jeg har et spørsmål til ang. radio/mottakere. Jeg har blant annet en Dynam Focus 400 parkflyer (readyset). Flyet er etter min mening svært gøy å fly og konsekvensen av å gå i bakken får lite utslag på privatøkonomien min.

Problemet er at servoene "løper løpsk" på dette flyet (alle sammen, men ikke samtidig). Man får superraske ukontrollerte bevegelser frem og tilbake. Hva kan dette være? Dynams utstyr er nok ikke av det beste, men likevel... I luften har jeg ikke merket dette, det skjer når flyet er på bakken (nær senderen). Jeg har sjekket alle kontakter og mottakerledning ut av flyet, uten resultat.
                        Blir uansett redd for å stole på orginalutstyret etter slike opplevelser.
                        Kan også høres ut som forstyrrelser som slår inn. Jeg hadde lignende tilfeller med min Wilga2000. Det ble mye bedre når jeg fikk flyttet ESC så langt unna mottakeren som mulig men ble ikke helt borte før jeg byttet ut radioutstyret. Jeg endte opp med DX7 som jeg nå bruker på alle mine modeller og er veldig fornøyd!

Er det servoproblem kan jeg anbefalle HC sine HXT 900 9g servoer, koster ingen ting og tåler mye.
                        Stian Håvak (82)
                        Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• Slayer
                          • Feb 2009
                          • 63

Skal teste med HXT 900 servoene og flytte ESC'en.
                          Dette var litt "off-topic", så derfor "on-topic" igjen:

Jeg må si at jeg lå an til å kjøpe DX7 i helgen. Må imidlertid innrømme at jeg ble litt bekymret over Stin sin erfaring ifm karbon. Karbonør og lister er et must til vingeforsterkning. Kan dette bli et problem med DX7 tro? Eller er det kun med svært mye karbon i hele flykroppen at dette byr på problemer? Anyone...? Stin?

Comment

• Guest

#14 Unapproved
                            Skal teste med HXT 900 servoene og flytte ESC'en.
                            Dette var litt "off-topic", så derfor "on-topic" igjen:

Jeg må si at jeg lå an til å kjøpe DX7 i helgen. Må imidlertid innrømme at jeg ble litt bekymret over Stin sin erfaring ifm karbon. Karbonør og lister er et must til vingeforsterkning. Kan dette bli et problem med DX7 tro? Eller er det kun med svært mye karbon i hele flykroppen at dette byr på problemer? Anyone...? Stin?
                            Håvard(flypilot) kan vel svare på dette.
                            Har ikke han brukt dx7 i composite fly et 2-3 år nå? Han er jo en av dem som tester og sjekker skikkelig.

Personelig liker jeg futaba, men så har jeg ikke hatt annet heller.
                            Last edited by Guest; 09-03-09, 23:32.

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

Heldigvis begynner det å komme mottakere på 2,4GHz som tar hensyn til behovet for å få antennene ut av kroppen. Vet Spectrum har releaset både satellitt-RX`er og denne enkle saken der man omgår problemet med tette kropper. Sjekk LINK. Til og med lekre blasstikk-utføringer for formålet kommer. Her vil nok de fleste produsentene se behovet for å tilby seilfly-folket noe fornuftig.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...