Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mottaker av forskjellig merke; krystall

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mottaker av forskjellig merke; krystall

    Jeg har en Futaba 7CAP som sender på PPM og PCM. I det ene flyet mitt (en protech skyraider el-glider RTF) så sitter det en "micro rx FM 35mHz" mottaker fra Protech. Er ikke så happy for RTF-radioen så jeg ville gjerne brukt Futaba'n på denne også

    Når jeg setter i krystallen fra protech senderen inn i futaba'n så får jeg ikke kontakt, går ikke dette? Har prøvd både i ppm og pcm på senderen men flyet er dødt. Hadde vært så kjekt å kunne bruke samme radioen på alle flyene...

    Må jeg ha en egen futaba-krystall?

    Er litt noob på 35 Mhz, hadde spektrum før
    T-REX 600E
    Thunder Tiger MiniTitan
    HK-450
    En kul Crawler
    Hitec Aurora 9

  • #2
    Krystaller og "apparater" må som regel ha samme fabrikat for å fungere. D.V.S i futaba senderen din må du ha futaba krystall.I Proteck mottakeren din må det stå en Proteck krystall.Mye trolig er mottakeren din ppm,slik att senderen din må stå på ppm.Ja og så må det selvsagt vere samme frekvens på krystalla
    En Proteck krystall i en Futaba sender kan eg med 99% sikkerhet si att ikke funker.
    vet att det er noen "merker" som går om hverandre, Futaba og Hitec f.eks,men det er ikke optimalt å mixe merker uansett.

    Eg har en futaba 9c som eg bruker til 27mhz am, 27mhz fm, 35mhz fm, 2.4ghz fasst og 868mhz.
    Last edited by elektrodude; 21-03-09, 20:59.
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

    Comment


    • #3
      Takk for svar!

      Hvis jeg tolker det riktig så holder det at jeg kjøper en futaba TX-krystall i samme kanal som den som sitter i protech-mottakeren så bør de snakke pent sammen?
      T-REX 600E
      Thunder Tiger MiniTitan
      HK-450
      En kul Crawler
      Hitec Aurora 9

      Comment


      • #4
        Ja skulle tro det
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

        Comment


        • #5
          E litt nyskjerrig. Har samme scenario her, bare at jeg multiplex mottaker og futaba sender
          fly:
          - Endelig var min første fuel trainer Bestillt! SkyRaider MachII.
          - MiniMag: Motor:TowerPro 2409 (Bruker flottører på denne traineren)





          Radioer:
          2 To-kannals bilradioer
          2 E-Sky 6-ch
          Og en Pico Line 4ch fra Multiplex

          Adressen til hjemmesida mi er: http://home.no.net/flyingla

          Comment


          • #6
            Har og Futaba radio, selvsagt

            Har brukt flere mottaker-merker, og det har uten unntak fungert...

            Futaba krystall i radioen, og krystall i samme merke som mottaker i mottakeren, samme kanal. Har du en Protech PPM Dual Conversion mottaker, må krystallet være beregnet for akkurat dette.

            Noen mottakere kan bruke krystaller av andre fabrikater, men det bør testes grundig før du tar av...
            Kenneth Davidsen

            Comment


            • #7
              Har en Corona mottaker jeg trenger en mikrokrystall(singel conversion 35mhz ch73) til, men dette virker vanskelig å få tak i. Har prøvd å komme i kontakt med trotellstore(eller hva de nå het),siden de har denne krystallen i nettbutikken, men ikke er på lager. Men de svarer ikke på mine hendvendelser, så servicen er vel heller dårlig der? Hva skjer om jeg feks prøver en GWS krystall? Vil det enten funke veldig bra, eller ikke i det heletatt??? Eller noe mellom disse???
              Husker fra ungdomstiden, da var en krystall en krystall, uten å tenke på om mottaker og krystall var av samme merke, og fungerte utmerket. Men det var riktignok på 27mhz-båndet, som kanskje er noe mer "ustabilt" frekvensbånd.

              Comment


              • #8
                Originally posted by RuneB View Post
                Har en Corona mottaker jeg trenger en mikrokrystall(singel conversion 35mhz ch73) til, men dette virker vanskelig å få tak i. Har prøvd å komme i kontakt med trotellstore(eller hva de nå het),siden de har denne krystallen i nettbutikken, men ikke er på lager. Men de svarer ikke på mine hendvendelser, så servicen er vel heller dårlig der? Hva skjer om jeg feks prøver en GWS krystall? Vil det enten funke veldig bra, eller ikke i det heletatt??? Eller noe mellom disse???
                Husker fra ungdomstiden, da var en krystall en krystall, uten å tenke på om mottaker og krystall var av samme merke, og fungerte utmerket. Men det var riktignok på 27mhz-båndet, som kanskje er noe mer "ustabilt" frekvensbånd.
                Har en Corona RD620II med kanal 73 krystall liggende - er du i beita så send en PM
                Last edited by Quadrocopter; 08-12-09, 12:28.

                Comment


                • #9
                  Tror nok at krystaller bør være av rett merke, men så lenge man bruker ppm og lik frekvens spiller det ingen rolle hvilket merke tx/rx man kombinerer. Om man sender pcm må tx/rx være av samme merke, unntatt Jr/Graupner. Disse to fungerer helt fint i kombinasjon siden det er Jr som produserer begge deler. Forskjellen på disse er bare at Graupner bryker myye mer sofistikert programvare og koster litt mer.
                  Terje

                  Comment

                  Working...
                  X