Unconfigured Ad

Collapse

Display lys i JR DSX9

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pompen
    • Apr 2008
    • 46

Display lys i JR DSX9

Hei folkens
    E det noen der ute som har montert lys i displayet i sin JR DSX9? Jeg vet det går men vet ikke hvordan det gjøres og hvor man eventuelt kjøper delene. E det noen der ute som kan hjelpe meg?
  • roadrune
    • Jul 2007
    • 2292

Nå har jo JR kommet med en ny DSX9 med lys....

Det er ihvertfall lettere, og antagligvis billigere også hvis du får en grei pris for den gamle.
    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• jehembre
      • Mar 2006
      • 145

Kan bestilles av trådstarter her: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=958193
      John Erik Hembre

Trondheim Modellflyklubb

Comment

• pompen
        • Apr 2008
        • 46

har hatt den i 1 uke før jeg oppdaget att det var kommet en ny med lys. så å selge den æ kjøpe ny blir litt dyrt. må finn ut hvordan man bytter

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Bakgrunnbelysningen til 9xII er på vei fra USA - skal gi en tilbakemelding med hva som må gjøres når den er på plass.

og vis noen lurer på hvilke radioer ombyggingen passer i så er svaret fra Larry:
          "They are the same...9xII, 9303, DX9...all the same..."
          Last edited by Quadrocopter; 06-04-09, 07:51.

Comment

• pompen
            • Apr 2008
            • 46

hvor har du kjøpt den? sikkert bare å bestille så jeg kan montere når jeg får oppskifta

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Originally posted by pompen
              hvor har du kjøpt den? sikkert bare å bestille så jeg kan montere når jeg får oppskifta
              Betal $60 via Paypal til larry@hilgert.com (Canada $50, USA $45).
              Pass på at Paypal adressen din er den samme som mottaker adressen, dette er viktig fordi han bruker Paypal systemet til forsendelse.

Ønsker du noe annet så ta kontakt med ham på mailen over

Comment

• runjoh
                • Apr 2007
                • 105

Originally posted by roadrune
                Nå har jo JR kommet med en ny DSX9 med lys....

Det er ihvertfall lettere, og antagligvis billigere også hvis du får en grei pris for den gamle.
                Tror det bare er Japan modellen med DSMJ utgave og ikke DSM2 som er Europa, men den kommer vel med lys hit etterhvert også
                T-rex 450 SE V2 , T-rex 500ESP ,T-rex 600 CF, T-rex 600 ESP,T-rex 600 NSP
                Spectrum DX3, DX7, JR DSX9
                GS Storm CL1 Pro
                CmPro Cessna 182 Skyline, 120YS
                Multiplex Funjet
                Reichard proxima II
                ExtremeFlight RC Extra EXP 48"

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

9xII modifisert med lys

Delene kom i postkassa i dag - total pris dør til dør ble 60$.

Innhold:
                  Pakken inneholdt selve LCD bakgrunns belysnings matta med regulator og en 19 sider manual med modifikasjons instruksjoner godt dokumentert med bilder.

Hva trengs av utstyr:
                  Liten spiss nebbtang.
                  Liten flat nebbettang.
                  Liten avbiter.
                  PH 1 stjerne trekker.
                  15-40W loddebolt med fin spiss.
                  Tynn vannfast tusj e.l.
                  Isopropanol (alkohol)
                  Tørkerull.
                  Mikrofiber klut eller tilsvarende som ikke loer.

Innstallasjon:
                  Selve jobben beskriver jeg ikke her grunnet at den var så bra beskrevet i manualen.
                  Rydd god plass på arbeidsbenken, vask den (fjern alt støv).
                  Sett av 1 time for jobben (jeg brukte 2,5 og grunnen til dette er at jeg bestemt mener det å lese manualer kun er for .... og kvinnfolk - det straffet seg, brukte 2 timer ekstra for å få posisjonert LCD glassskiva riktig over printet - crap
                  Det jeg lærte av denne blunderen var - merk av alle fire hjørnene på displayet (der gummien mellom LCD glassplata treffer printet) slik at det blir enkelt å posisjonere delene når du monterer de sammen igjen! (side 5 i manualen)
                  Dette er det eneste punktet som jeg ser på*som en "utfordring" for brukere med lite elektronikk erfaring og som kan føre til at displayet ikke blir lesbart etter modifikasjonen. Er du i tvil så la være - eller søk hjelp hos noen som har jobbet med å sette sammen LCD tidligere - du vil sikkert få det til å virke igjen bare du har tålmodighet og vet hva du skal sjekke!
                  Men igjen - merker du av nøyaktig hvor gummiføtter/glassplate ligger på printplaten så går dette sikker greit.

Bør du begynne på en slik jobb eller ikke?
                  Har du ingen erfaring med enkel lodding, skru på elektronikk og mekke fin mekanikk så vil jeg ikke anbefale den jobben uten at du eventuelt kan få hjelp av andre.
                  Har du derimot den erfaringen du trenger så er det bare å sette i gang (manualen beskriver jobben steg for steg)

Hold området og fingrene støvfrie og rene (finnes ikke noe verre enn fingeravtrykk, støvkorn eller annen møkk på undersiden av LCD display plata)

Garanti:
                  Husk du BRYTER GARANTIEN på radioen med å gjøre denne jobben.

Erfaringer:

Var litt usikker på hvordan det nye displayet ville virke i sollys etter som det sølvfargede reflekterende laget på baksiden av glassplaten ble byttet ut med en gul brun plastplate men erfaringene er bare positive.
                  I sollys virker displayet som tidligere ved at lyset reflekteres bra bakgrunnen, displayet har fått en litt mørkere bakgrunn (brun)

Oppdatert:
                  Etter å ha brukt radioen i forskjellige lysforhold har jeg oppdaget at ombygningen har en del begrensninger.
                  Det er helt klart at det originale refleks belegget på baksiden av displayet gir et bedre lesbart display (i enkelte tilfeller - vesentlig bedre)
                  På mørke overskyete dager og innendørs fungere lyset ok men kommer man ut i sollys / halvskyet så blir det for mørkt.
                  Dette fungerer på originale DSX9 så det hadde vært interessant å se forskjellen på det originale lys-plata og den som brukes i modifikasjonen.
                  Kommer til å sette inn en 100% reflekterende bakplate til jeg finner en løsning med lys som fungere.

Ulemper:
                  Den eneste ulempen jeg har kommet over er at bakgrunns belysningen står på så lenge radioen er slått på noe som selvfølgelig gjør at batteri levetiden blir noe kortere - hvor mye vet jeg ikke grunnet at jeg glemte å sjekke strømforbruket før oppgraderingen, men siden jeg bruker LiPo batteri så har jeg strøm nok.
                  Sikker en enkel sak å legge inn en liten bryter for å slå på/av lyest

Hvordan får jeg tak i delene:
                  Betal $60 via Paypal til larry@hilgert.com
                  Pass på at Paypal adressen din er den samme som mottaker adressen, dette er viktig fordi han bruker Paypal systemet til forsendelse.
                  Ønsker du noe annet så ta kontakt med ham på mailen over

Legger ved noen bilder av hva som kom med i pakka, hvilket verktøy du trenger og bilde av radioen før/etter modifikasjonen.

-Frank-
                  Attached Files
                  Last edited by Quadrocopter; 23-04-09, 08:17. Reason: Testet mer i dagslys

Comment

• opa
                    • Jan 2007
                    • 717

nice! hvordan er dette i sola? og funker det på 9x?
                    Joakim L. T. 94-Modell
                    ---------------------------------------------------
                    Aeroworks - Extra 300
                    Extreme Flight - Yak 54E Profile
                    Crrc-Pro GF26I
                    EG - Yak 54 26cc
                    Kyosho - Edge 540 .50
                    C Goldberg - Cub med flottører
                    OMP - Katana V2

those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Originally posted by opa
                      nice! hvordan er dette i sola? og funker det på 9x?
                      Svar kommer i morgen når solen titter frem - men har ikke sett noen som har klaget.
                      Funker sikkert på 9X også, faktisk så var det klargjort for bakgrunns belysning på printet under displayet på 9xII'en

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Sollys test

Sollys test utført og resultatet ligger under Erfaringer: i innlegg #9

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

Noen flere erfaringer etter en del bruk i forskjellige lysforhold

Etter å ha brukt radioen i forskjellige lysforhold har jeg oppdaget at ombygningen har en del begrensninger.
                          Det er helt klart at det originale refleks belegget på baksiden av displayet gir et bedre lesbart display (i enkelte tilfeller - vesentlig bedre)
                          På mørke overskyete dager og innendørs er lyset ok men kommer man ut i sollys / halvskyet så blir det for mørkt.

Dette fungerer på originale DSX9 så det hadde vært interessant å se forskjellen på*det originale lys-plata og den som brukes i modifikasjonen.

Kommer til å sette inn en 100% reflekterende bakplate til jeg finner en løsning med lys som fungere.
                          Last edited by Quadrocopter; 23-04-09, 08:15.

Comment

Working...