Unconfigured Ad

Collapse

Parallellkobling av ubec'er?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • johanngj
    • Nov 2007
    • 533

Parallellkobling av ubec'er?

Hei!

Jeg skal ha en lettvekts mottakerbatteripakke til et fuel-fly og har landet på å bruke en 2s lipo og en ubec fra hobbycity. Problemet er at ubec'en bare gir 3A og det kan vise seg å være for lite hvis en eller flere servoer staller.

Kan man parallellkoble 2 ubec'er slik at man totalt får teoretisk 6A tilgjengelig?
    I mitt hode virker det som en god ide, men kanskje noen kloke elektro-hoder rister på hodet når de leser dette, og har en input å komme med.

Grunnen til at jeg vil ha 2 ubecer er at 2 av den som jeg har sett meg ut, fremdeles er LANGT lettere enn én litt større. Unngår også tykkere kabling, og tunge print etc.

Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||
  • kimhey
    • Aug 2006
    • 132

Hei,

Føler meg ikke helt kvalifisert til å svare på dette, men hadde selv et lignende spørsmål noen år tilbake. Min case var å lage en 10Amp strømforsyning av 2 stk 5 ampere.

Forhørte meg rundt, og svaret var entydig.... strømmen tar "letteste" vei, og overbelaster mest sannsynlig en av forsyningene.

Så mitt tips er å droppe forsøket, da du høyst sannsynlig vil brenne en av ubecene med strøm over 3-4 ampere..

Du kan jo selvfølgelig prøve, men test på bakken først.

Husk å sjekke hvor mye strøm mottakeren din tåler, om du skal kjøre alt gjennom den.

(Jeg endte opp med ett 6v 3000mAh batt).

Som sagt, jeg kan for lite om strøm til å svare godt nok på dette.

Comment

• johanngj
      • Nov 2007
      • 533

Ok, men gjelder dette også hvis de to ubec'ene er identiske? Da skulle vel motstanden være den samme i begge to? Kan man ikke se på dette som én stor elv som deler seg i to helt like mindre, som til slutt møtes igjen? Da rimer det hvertfall i mitt hode at "vannet" skulle fordele seg likt. Om man bruker to ulike ubec'er så ser jeg poenget.

Var de to 5A bec'ene helt like?
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• flarssen
        • Jan 2005
        • 1842

Originally posted by johanngj
        Ok, men gjelder dette også hvis de to ubec'ene er identiske? Da skulle vel motstanden være den samme i begge to? Kan man ikke se på dette som én stor elv som deler seg i to helt like mindre, som til slutt møtes igjen? Da rimer det hvertfall i mitt hode at "vannet" skulle fordele seg likt. Om man bruker to ulike ubec'er så ser jeg poenget.

Var de to 5A bec'ene helt like?
        En jevn fordeling blir det nok ikke. Her er en forklaring på hvordan det arter seg for en type BEC: http://www.dimensionengineering.com/...Regulators.htm
        Fred Larssen

Comment

Working...