Unconfigured Ad

Collapse

LiFe direkte til mottager/servo?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ludo
    • Mar 2007
    • 190

LiFe direkte til mottager/servo?

2 sellers LiFe mottagerpakker har vel 6,6v nominell spenning eller deromkring og dette skulle jo passa godt til spectrum radioutstyr, men kva med ordinere servoer for 6 volt, burde desse også vera i stand til å takla den (vesle) spenningsaukninga?
    Hans-Olav Malkenes
    Kalveid
    5419 Fitjar
    hansolavm@gmail.com

Fitjar Modellflyklubb
  • jarle
    • Feb 2005
    • 341

Det går helt fint det, en nyladet 5 cellers NiCd har høyere spenning enn det. LiFe celler har mye jevnere spenning over utladingskurven enn tradisjonelle Ni-xx celler.
    It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• Ludo
      • Mar 2007
      • 190

Var det svaret eg håpte på

Lurte på endo meir ang LiFe....
      1.
      sellene er på 2300mAh og klarer i tester med god margin 10C mens vekta ligg på drøye 80g pr stk, dette er jo overkill i 40-60 size fly.... men meiner å ha sett mindre seller, 1100mAh eller noko i den dur, kunne fort vera rundt 100g å spara her..... eller vil desse små sellene levera for lite ampere til å vera trygge saman med digitalservoer?
      Modellen som i førsteomgang evt vil få LiFe pakke har Spectrum mottager og er eit 3D fly på ca 2,8kg med 4-takt nitromotor, den er utstyrt med 2st analoge Hitech625mg + 3stk digital Hitech5985mg samt 1stk stdr trottelservo.

2.
      Anntar også at ladeutstyr med balansering og LiFe-program er ein absolutt forutsetning for lang levetid og sikkerhet?

3.
      Er dei trygge også ved lav temperatur(i motsetning til LiPo)?

4.
      Ellers burde det vel vera fult forsvarleg å lada denne batteritypen via ladekontakten på bryteren mens det står i flyet?
      Hans-Olav Malkenes
      Kalveid
      5419 Fitjar
      hansolavm@gmail.com

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• jab
        • May 2007
        • 407

LiFe direkte mot servo blir mye brukt på store/giant scale fly.

Ingen problemer å drive digitale servoer på slike, "orginale" A123 18650 batterier er 1100mah og tåler 30A belastning. A123 skal også takle ned i -30c. Men OBS, OBS!! LiFe er 3,3v nominelt, 3.6v nyladet. Så med 2 celler må servo tåle 7.2v når du putter i ny ladet batteri.

Comment

• roadrune
          • Jul 2007
          • 2292

Spenningen faller fort ved belastning, så i praksis vil de nok sjelden være over 6V, så det er ingen problem.

Du må ha en lader som takler A123, det eneste unntaket jeg vet om som er noenlunde ok, er å lade 7S A123 på 6S LiPo program.

Det eneste minuset jeg har funnet med mine sålangt, er at du trenger en STOR loddebolt for å lodde de, så jeg måtte investere i en 80W for formålet, men da vet du jo hvor du finner en om du trenger det
          Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Jøllsrud
            • Oct 2007
            • 469

Et 6V Nimh batteri har nesten 8V fulladet. Så tror nok det går veldig fint med 7,4...

Comment

• ruborg2
              • Nov 2007
              • 407

jeg har brukt en regulator som gir ut 5,1v, da er du sikker?
              Rune Borgersen

Comment

• flarssen
                • Jan 2005
                • 1842

Originally posted by ruborg2
                jeg har brukt en regulator som gir ut 5,1v, da er du sikker?
                Som regel bruker man disse cellene for å forhindre at spenningen trekkes så langt ned at 2.4GHz mottagerene rebootes ved høyt strømtrekk. Bruker man 5.1V regulator mister man denne fordelen.

1100mAh cellene er lettere,, men har dårligere kapasitet/vekt forhold enn 2300mAh cellene.
                2S A123 kan lades på 6V blyprogram. Lading via ladekontakt fungerer, men med mindre man har kraftig kabling/kontakter, mister man fordelen med å kunne hurtiglade med 8-10A.
                Fred Larssen

Comment

• Ludo
                  • Mar 2007
                  • 190

Originally posted by flarssen
                  Som regel bruker man disse cellene for å forhindre at spenningen trekkes så langt ned at 2.4GHz mottagerene rebootes ved høyt strømtrekk. Bruker man 5.1V regulator mister man denne fordelen.
                  Yepp, det er denne problemstillinga som er utgangspungtet i mitt tilfelle også.

1100mAh cellene er lettere,, men har dårligere kapasitet/vekt forhold enn 2300mAh cellene.
                  2S A123 kan lades på 6V blyprogram. Lading via ladekontakt fungerer, men med mindre man har kraftig kabling/kontakter, mister man fordelen med å kunne hurtiglade med 8-10A.
                  Har sjekka ladarane mine og fleire av dei har program for LiFe.

Så fant eg desse: http://www.rcpro.no/eshop/main.aspx?...=ARWRX11002S1P
                  Men dei har ingen balanseringsplugg....trudde det var eit "must"?....eller??

For å oppsummera litt då, så ser vel denne 1100 mAh cella eigentleg ut til å vera eit svært godt eigna mottagerbatteri til mindre nitrofly:
                  Kort ladetid!
                  Tåler betydeleg større strømtrekk og gir jevnare spenning samt under halve vekta samanligna med Ni-xx!
                  Og i forhold til LiPo har den ikkje problem med lave temperaturar og heller ikkje behov for spenningsregulator som igjen betyr besparelser både i form av vekt og $, plus at færre komponenter jo også inneber færre potensielle feilkilder!

Kun fryd og gamen mao
                  Hans-Olav Malkenes
                  Kalveid
                  5419 Fitjar
                  hansolavm@gmail.com

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• flarssen
                    • Jan 2005
                    • 1842

Originally posted by Ludo
                    Så fant eg desse: http://www.rcpro.no/eshop/main.aspx?...=ARWRX11002S1P
                    Men dei har ingen balanseringsplugg....trudde det var eit "must"?....eller??
                    Jeg hadde nok heller bestillt to celler herfra: http://aircraft-world.com/shopexd.asp?id=5230 (ca. 180,- m/frakt), og loddet en pakke selv, med tykk kabel til mottager, hurtigladeuttak og balansekontakt. Det er lett å lodde disse cellene med 30W loddebolt.
                    De du linker til er ikke A123. Kjemien er den samme, men egenskapene er det ikke.
                    "A123 - Kvalitetsbatterier til mottaker bruk" er m.a.o. misvisende.
                    Fred Larssen

Comment

• cissaman
                      • Feb 2008
                      • 324

Jeg har tidligere hatt problemer med at 2,4 Ghz Spectrum mottageren min resatte seg, det gikk 3 flyturer med kontroll? på flyet hvert 2. sekund ca. ikke gøy. Den gang hadde jeg sterke digitale servoer og et 3300mah nimh batteri, jeg kjøpte først en Fromeco DC-UP hos elefun, det funka greit,på den kan en lese av volten og jeg kunne fortsatt se at volten datt kraftig ned når alle servoene var i bevegelse, enda mer ved belastning vil jeg tro, men det funka: )

Så kom jeg over disse A123 batteriene, er en glimrende tråd om disse på FG forumet. Volten på disse er så og si konstant, jeg leser av et dropp på 0,1 volt med analoge Hitec 645MG servoer. Er meget fornøyd og hele flyparken min er i disse dager på vei over på A123.

Jeg brukte disse battreiene som elefun selger, sikkert ikke orginale A123 det heller men funker gjør de, og det til en fornuftig pris.

Jeg har lest flere plasser at disse batteriene tåler myye juling og trenger strengt tatt ikke å balanseres?
                      Bare flygreier: )

Comment

• roadrune
                        • Jul 2007
                        • 2292

Det er lett å lodde disse cellene med 30W loddebolt.
                        Snakker du om 1100mAh cellene da? jeg hadde ikke sjangs uten å være redd for å skade de med verken 40 eller 60W på 2300mAh celler...
                        Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                        JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                        ---------------------------------------------------------------------------
                        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• flarssen
                          • Jan 2005
                          • 1842

Originally posted by roadrune
                          Snakker du om 1100mAh cellene da? jeg hadde ikke sjangs uten å være redd for å skade de med verken 40 eller 60W på 2300mAh celler...
                          Ja, 1100mah cellene. Mye tynnere vegger og stål i stedet for aluminium. Det er selvsagt en fordel med en kraftig loddebolt også til disse (kortere oppvarmingstid).
                          Fred Larssen

Comment

• larshkj
                            • Nov 2005
                            • 535

De store cellene som Hobbycity selger har loddeører. Enklere å lodde.
                            EDIT: De små også ser det ut til.
                            Last edited by larshkj; 06-04-09, 16:55.
                            Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
                            Jets of Norway
                            Nittedal modellflyklubb

Comment

Working...