Announcement

Collapse
No announcement yet.

Påskemysteriet - Hva er dette?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Påskemysteriet - Hva er dette?

    Etter timevis (og dagevis for eieren) med feilsøking på en nyinnkjøpt brukt modell hvor ledningene(!!) ikke virket... fant vi slike på servo skjøteledningene. Ingen vet hva det er, og jeg har forsøkt å søke det opp på nettet uten å finne akkurat slike. Dersom man spretter av krympestrømpen står det GWS på printet og det er en chip på kortet. Det er den du ser på tvers under strømpen. Ingen andre komponenter bortsett fra en liten kondis på inngangen. Det står en slik på hver av 4 ledninger. En inn og en ut, ikke noen Y eller andre fikse koblinger.

    Hva er det for noe???

    Hete løsninger kan være forsterkere, eller støyfilter, men jeg er da ute etter noen som med rimelig sikkerhet vet hva det er, ikke resonnerer eller tipper...
    Attached Files
    Last edited by andersh; 07-04-09, 09:44.
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

  • #2
    Ligner ikke på denne?
    404 Not Found
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

    Comment


    • #3
      ligna på en supersimple 10a esc

      god påske
      MvH Marius Leirdal

      Comment


      • #4
        Send et bedre bilde (ikke mobil ) helst - hvis du har mulighet - uten krymp slik at man kan se hva som står på chipen + print underside og overside så blir det enklere å finne ut hva den gjør
        Det er garantert en eller annen form for PPM signal prosessering (som JSTN sier - filter eller signalforsterker)
        Last edited by Quadrocopter; 07-04-09, 10:57.

        Comment


        • #5
          Garantert støyfilter. Har brukt det mye selv
          Hadde overasket meg stort om det var noe annet.

          Comment


          • #6
            GWS

            Sjekk den som heter "Extension Wire w/Filter".. Tipper løsninga var der.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Zniila View Post
              GWS

              Sjekk den som heter "Extension Wire w/Filter".. Tipper løsninga var der.
              Så på den men hvis du studere den nøyere så ser du at chipen står langsetter printet, på Anders sin så står den på tvers.
              Kan selvfølgelig være en eldre versjon..
              Last edited by Quadrocopter; 07-04-09, 18:02.

              Comment


              • #8
                Det er jeg som er eier av nevnte modell og har klødd meg i hodet i dagevis over dette, det er trangt inne i modellen og jeg klarte rett og slett ikke å se denne komponenten. Filteret eller hva det nå er sitter 10-15cm fra servotilkoblingen på den meterlange kabelen og det var utvilsomt den som laget problemet, har nå klippet dem av og loddet kabelen sammen så nå virker det fint!
                Jeg prøvde alt jeg har av servoer og ingen virket ordentlig med disse kablene, merkelig nok virket det best med 4,8V og ikke i det hele tatt med LiFe pakke rett i mottager.
                Så rådet mitt må bli å holde denslags langt unna 2,4Ghz og ihvertfall Futaba R6014FS, det er ikke kompatibelt! Er bare glad problemet åpenbarte seg før jeten var i 100meters høyde
                Attached Files
                It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

                Comment


                • #9
                  Takk for bildet,
                  elektronikken på kabelen er som de fleste har påpekt - et filter som hindre pulser som induseres i kabelen å komme tilbake til mottakeren og skape problemer.
                  Videre vil kretsen virke som et buffer/signalforsterker slik at du kan ha lengre servokabler. Det er dette som skaper problemene dine.
                  Kretsen (4069UB) kan operere i spenningsområdet mellom 3V og 15V, det du sier med at den virket bedre på 4,8V stemmer helt utmerket og grunne er enkel.
                  Kretsen regulerer ut signalet (kontrollsignalet (gul/hvit/ora leder) i henhold til hvilket nivå + (rød) kabelen ligge på.
                  Servoene vil helst ha et styresignal som veksler mellom 0 og 5V når så +V på 4069UB'en blir nærmere 7V vil også signal spenningen ut av den veksle mellom 0 og 7V noen som servoene ikke liker og de vil ignorere styre signalet - m.a.o. den slutter å virke.
                  Kjører du på 4,8 volt så vil +V være 4,8V og signalspenningen ut av 4069UB vil ligg innen for området til servoene.

                  Hvorfor feiler ikke sendere og servoer når man går opp til 6-7V? Grunnen til at de virker er at mottakeren regulere ned spenningen (+V) til riktig nivå.
                  Inn signalet på servoen påvirkes ikke av den høye +V spenningen - servoene vil bare ha mest mulig effekt (høy inn spenning) for å kunne drive tung last/gå raskt. Men noe slik form for regulering/tilpassing har ikke kretsen på kabelen og derfor virker det ikke.

                  Tvinner du servokablene er dette nesten like sikkert mot indusert støy som det elektroniske filteret.
                  Last edited by Quadrocopter; 08-04-09, 00:01. Reason: typo

                  Comment


                  • #10
                    Strøkent Quadro, skjønner forklaringen din og den henger så absolutt på greip!!

                    Siden dette mysteriet da er løst tillater jeg meg å komme med ett nytt merkelig bilde... Jet-trailer...? Eller?

                    Bildet er tatt av Ben-E langs veien i Bergen.
                    Attached Files
                    Anders Hauge

                    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                    www.JetsOfBergen.no
                    rc.andersh.com

                    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                    Byggeblog for Eurosporten
                    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                    Comment


                    • #11
                      Hehe dette er vel den nye firmabilen vår... Det står en stor logo på siden av den: Jets of Bergen...

                      eller
                      Ben-Erik Ness
                      Bergen Modellflyklubb

                      Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                      www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                      http://www.bmfk.no
                      http://www.jetsofbergen.no

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Quadrocopter View Post
                        Takk for bildet,
                        elektronikken på kabelen er som de fleste har påpekt - et filter som hindre pulser som induseres i kabelen å komme tilbake til mottakeren og skape problemer.
                        Videre vil kretsen virke som et buffer/signalforsterker slik at du kan ha lengre servokabler. Det er dette som skaper problemene dine.
                        Kretsen (4069UB) kan operere i spenningsområdet mellom 3V og 15V, det du sier med at den virket bedre på 4,8V stemmer helt utmerket og grunne er enkel.
                        Kretsen regulerer ut signalet (kontrollsignalet (gul/hvit/ora leder) i henhold til hvilket nivå + (rød) kabelen ligge på.
                        Servoene vil helst ha et styresignal som veksler mellom 0 og 5V når så +V på 4069UB'en blir nærmere 7V vil også signal spenningen ut av den veksle mellom 0 og 7V noen som servoene ikke liker og de vil ignorere styre signalet - m.a.o. den slutter å virke.
                        Kjører du på 4,8 volt så vil +V være 4,8V og signalspenningen ut av 4069UB vil ligg innen for området til servoene.

                        Hvorfor feiler ikke sendere og servoer når man går opp til 6-7V? Grunnen til at de virker er at mottakeren regulere ned spenningen (+V) til riktig nivå.
                        Inn signalet på servoen påvirkes ikke av den høye +V spenningen - servoene vil bare ha mest mulig effekt (høy inn spenning) for å kunne drive tung last/gå raskt. Men noe slik form for regulering/tilpassing har ikke kretsen på kabelen og derfor virker det ikke.

                        Tvinner du servokablene er dette nesten like sikkert mot indusert støy som det elektroniske filteret.

                        Jeg sier bare dærsken!

                        Nice to know!
                        All you need is love

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Ben_E View Post
                          Hehe dette er vel den nye firmabilen vår... Det står en stor logo på siden av den: Jets of Bergen...
                          eller



                          Regner med noen som driver i tunnelbygging bransjen vet svaret - de trenger frisk luft å får det v.h.a en oversize DF.
                          Last edited by Quadrocopter; 08-04-09, 09:06.

                          Comment

                          Working...
                          X