Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Jeg klarer meg vel med min 7c enda en stund, men jeg har nå kikket litt på nettet og undrer meg over at Futaba 10C selges med enten 8 kanals eller 14 kanals mottaker. Så vidt jeg vet har de ingen 10 kanals mottaker. Om man bruker 14 kanals mottaker, kan man utnytte flere enn 10 kanaler med 10C? Pussig at de ikke har 10 kanals mottakere.
Rolv B
Flisespikkeri er gøy!
Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
Dyrøy MFK
ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot........... http://rolv.info
Trådstarter har fått svar på spørsmålet sitt men kan vi ikke snakke videre om 10C'n.
Har vurdert å skifte ut min trofaste 9C, da den begynner å dra på åra synest eg, den er nå 4 år gammel. Hvilken gode argumenter kan man bruke for å "forsvare" disse tusenlappene en 10C koster mer en 9C ?
Ser man kan få en ny 9C til under 3000 nå.
Alt som kan fjernstyres.
---------------------------------------------
The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
Steinar Kvarme.
Trådstarter har fått svar på spørsmålet sitt men kan vi ikke snakke videre om 10C'n.
Har vurdert å skifte ut min trofaste 9C, da den begynner å dra på åra synest eg, den er nå 4 år gammel. Hvilken gode argumenter kan man bruke for å "forsvare" disse tusenlappene en 10C koster mer en 9C ?
Ser man kan få en ny 9C til under 3000 nå.
Det beste argumentet er vel at 9C er en gammel sender med gammel prosessorteknologi. Den er kjent for å ha høy latency (tiden det tar fra du rører på stikka til servoene rører på seg).
Dette bedrer seg IKKE ved kjøp av 2,4 GHz modul.
Se her:
Har en 9C med spektrum-modul, og har også tenkt en del over dette med latenstid og hvor vidt man merker noe til dette. Har lest den posten det er vist til, og ble egentlig litt overrasket. For min egen del så føler jeg overhodet ikke noe delay fra stikke-input til det skjer noe. Flyr både heli og acro-fly. Begrensningene ligger heller hos piloten, og ikke i senderteknologien. Med forbehold om at mange nå føler at jeg tråkker dem på tærne; jeg mener nå at hvis du trenger de få millisekundene på din side for å klare å fullføre 3d-manøvre eller fly forsvarlig, så er det piloten det er noe galt med. Folk fløy da både 3d heli og F3A på 35mHz PPM tiligere med stor suksess. Derfor mener jeg at disse tallene er av akademisk interesse. Noen millisekunder her og der klarer hvertfall ikke jeg å kjenne forskjell på.
Har også sendt litt pm's til andre her på forumet med 9C og 2,4 moduler av forskjellig slag. De merker heller ingening. I tillegg skal det sies at disse flyr heli (trex 450 og 700n) med eCCPM som virkelig skal være det området der 9C statistisk skal være aller svakest.
Så jeg ville heller sett hva du må ut med på bruktmarkedet for en 9c med eller uten 2,4 modul. Hvis du velger å gå for 9C og vil ha en ny modul, så selger de latterlig billige spektrum konverteringssett på smallsize. Du får modul og AR9000 til 1600 kroner. Da er det ikke mange hundrelappene modulen koster.
P.S: Jeg fikk låne en 10C for ikke lenge siden, men synes vel at stikkene kjennes litt billige ut. Men her er det nok STOR uenighet.
Lykke til.
Med vennlig hilsen
Johannes Gjessing GMFK || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||
Disse millisekundene du snakker om er ikke avgjørende for hvorvidt du klarer å gjøre en manøver eller ikke (i allefall når det gjelder heli). Men, det jeg opplevde når jeg gikk over til 2.4 Ghz med lav latens er at helikopteret oppleves som mer kontant. Jo raskere og mer presise servoer du har, jo mer kontant opplevde jeg heliet.
Jeg har siden testet helikopter modeller som er satt opp på en 35Mhz radio og jeg merker det motsatte.
Hvorvidt folk velger det ene eller andre for folk vurdere selv også avhengig hva de kan ta seg råd til.
- Erik -
------------------------------------------
Logo 600SX + 6003D
Logo 400SE
Artig å lese hva dere skriver om reaksjonstid fra stikkebevegelse til reaksjonen. Har hatt pause i 25 år og det er en ny verden, tro meg. Da jeg begynte med en Hirobo Shuttle midt på åttitallet en gang, følte jeg stadig at jeg var for sein i reaksjonene. Har tatt den frem nå og har skiftet ut de gamle Graupner C505-servoene (og ny motor med snorstart). Utslagstid på 60 grader? LITT UNDER ETT SEKUND! Ikke rart at vi bestandig var litt seint ute. Måtte ligge i forkant! Men vi hovret som bare det. Hadde vi lite strøm igjen, slo vi av surregyroen, og hovret fortsatt, hehe! Vi lever i en annen tid. Millisekunder har vel mest teoretisk interesse og ikke så stor praktisk betydning.
Men det er nå likevel merkelig at Futaba ikke leverer 2.4ghz-mottakere mellom 8 og 14 kanaler!
Flisespikkeri er gøy!
Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
Dyrøy MFK
ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot........... http://rolv.info
Det beste argumentet er vel at 9C er en gammel sender med gammel prosessorteknologi. Den er kjent for å ha høy latency (tiden det tar fra du rører på stikka til servoene rører på seg).
Se her: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=60181
Hmmm. Er dette noe som bare så vidt er målbart? eller det kan vere att eg er gammel og sløv Har flere fly som eg har brukt både 35mhz og 24.ghz modul på i 9c'n min, har aldri merket noe forskjell eg da men. Litt rart om dette er eit problem for noen, att eg ikke skulle merke noen ting!
Eg har både 7 kanals faast og 8 kanals faast modul til senderen,går utfra att disse passer i 10C også? flyr også med 868mhz koblet i trainer porten. Vil dette også funke på 10C ?
Alt som kan fjernstyres.
---------------------------------------------
The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
Steinar Kvarme.
Se her: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=60181
Det er vel som larshkj sier at 9c har gammel prosessorteknologi. Derfor får du ikke lavere latency med ny modul, da resten av senderen ikke henger med i svingene
Hmmm. Er dette noe som bare så vidt er målbart? eller det kan vere att eg er gammel og sløv Har flere fly som eg har brukt både 35mhz og 24.ghz modul på i 9c'n min, har aldri merket noe forskjell eg da men. Litt rart om dette er eit problem for noen, att eg ikke skulle merke noen ting!
2.4Ghz gir veldig mye høyere båndbredde sammenlignet med 35Mhz. Når JR skulle lage en ren 2.4Ghz radio tok de utgangspunkt i JR 9xII. Men det viste seg at denne hadde for slapp CPU. Derfor kom de med DSX9 for å kunne utnytte båndbredden. Mao, dersom du tar JR 9xII og setter 2.4 Ghz modul i denne vil det selvfølgelig fungere. Men du klarer ikke utnytte den båndbredden som er tilgjengelig fordi CPU'en er for slapp.
Futaba kommer nå med HS mottakerne (http://2.4gigahertz.com/receivers/index.html) som reduserer latensen enda mer. Med disse mottakerne halverer de latensen fra 14 ms til 7 ms.
Originally posted by elektrodude
Eg har både 7 kanals faast og 8 kanals faast modul til senderen,går utfra att disse passer i 10C også? flyr også med 868mhz koblet i trainer porten. Vil dette også funke på 10C ?
Tipper dette er det samme som på min 12FG. Dersom du har 7 kanals (eller mindre) så velger du dette i radioen (kalles 7-channel eller noe tilsvarende). Dersom du har 8 eller flere kanaler velger du såkalt "multichannel". Vær opp på at da bytter den om på hvilke kanaler den bruker til hva.
868mhz vil nok ikke fungere i en 10C, med mindre de lager egne moduler for dette.
- Erik -
------------------------------------------
Logo 600SX + 6003D
Logo 400SE
Jeg var veldig nær å kjøpe en 10C helt til jeg fant ut at de to siste kanalene kun var av/på kanaler. Dvs. 8 fullverdige kanaler akkurat slik som 9C og en av/på kanal mer. Resten blir da en vurdering om du trenger de nye mikse mulighetene i 10C og hvor såvidt du mener den forbedrede responsen er akademisk eller ikke. For min del så beholdt jeg min gamle 9C Super og kjøpte en TM-8 2.4ghz modul. Tusenlappene jeg sparte gikk til nytt fly.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment