Unconfigured Ad

Collapse

seilfly oppsett på JR x3810 radio

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Margarus
    • Aug 2008
    • 322

seilfly oppsett på JR x3810 radio

hei.
    jeg har kjøpt meg mitt første seil fly nå med alle fungsjoner og det ble litt mye å programmere inn på radioen så jeg trenger litt hjelp her.

er snakk om ett aris f3f seil fly.

jeg har laget en ny modell på radioen. i glider oppsett.
    men finner ikke "vinge oppsettet".
    slik at jeg kan sette opp dual flaps. altså full brems på th stikke ned. nøytral flaps stikke opp.

jeg på høyre pekefinger på senderen er det en vippe knapp som jeg aktivere brems på stikka av og på. den knappen heter butterfly.

det er også ønskelig at flaps rorene følger balanse rorene når jeg bruker bal ror.

ble litt mye her på en gang men noen som har noen tips ?
    MvH Marius Leirdal
  • william123
    • May 2005
    • 2330

Det burde være mulig å sette den opp på den radioen. Vet jørgen123 her på forumet har programmert en Miraj med en 3810. den har derimot bare en flapsservo. Send han en PM å hør om han husker
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Margarus
      • Aug 2008
      • 322

jeg har fått det til nå
      men eneste jeg ikke finner ut at er følgende

th stikke opp da skal begge flaps være nøytralt med bal ror men den stikker ca 6 mm opp over
      senker jeg stikka til senter da er den nøytral. og full brems helt nede.

får ikke til og trimme vekk di siste mm når stikka på toppen. fatter ikke hvorfor
      må jeg gjøre inngrep på justering av servo horn??
      MvH Marius Leirdal

Comment

• RcPilot
        • Jun 2007
        • 103

Gratis med nytt Fly

angående di siste milimeterene ... har du noe som heter servosentrering i menyen på radioen...
        Har selv en mc-24 og det er det jeg bruker til små justeringer
        Alf-Reidar Mortensen

Mine fly
        33% ExtremeFlight Extra 88"3w55xi
        30% yak 54 dl50
        Edge 540 CRRCpro GF45i (Satt i et hjørne)
        PA Ultimate Amr
        MC-24/Hott
        Under Bygging
        Brian Taylor Supermarine Spitfire MkIX 83"
        Midlertidig stopp

Comment

• morsan
          • Apr 2003
          • 373

Du kan laste ned manualen her. På side 114 finner du informasjon om 'Sub-Trim Adjustment'. Det ligger også noen tips på denne siden.

Comment

• Margarus
            • Aug 2008
            • 322

jeg har subtrimmet den helt opp kommer ikke lenger.
            stikka står ca i center når flapsen er nøytral. setter stikka helt opp som egentlig skal være nøytral da stikker dem litt oppforbi liksom.
            kansje jeg må flytte servo horn ett par hakk
            skulle ikke være nødvendig. eneste som er gjort med flyet er at forrige mottaker er tatt ut og jeg har satt i min
            flyet var i bruk sammen me en grauper MC radio før.
            MvH Marius Leirdal

Comment

• Seiler`n
              • Mar 2005
              • 821

Velkommen til butterflyens verden

Det kan godt hende du må flytte litt på servohorn ved bytte av radio. Enkelte radioer har mer vandring på subtrim en andre. Kn også hende at forige bruker brukte frimix for å sentrere flap.
              Det som er viktig er at ved full flap peker servohornet nesten rett bakover. Da berger du som regel drevet på servoen hvis du skulle glemme å dra inn flapen under landing.
              Kortest mulig arm påservohornet er også en fordel da kraften ut på roret blir større da. Og slaken blir minst mulig.
              Få dette på riktig plass med likt utslag på begge flap'ene hele veien er en utfordring og er noe av det vanskeligste å få riktig. Men det går etterhvert. Og ingenting er bedre å bremse med en en butterfly om er nøye og riktig oppsatt.

Lykke til
              Mvh
              Stig Olsen
              Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
              Pike Perfect X tail
              Pike Brio / Giant
              Alpina 4001
              DG 500/22 Elan under opppussing
              Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Vingen300
                • Oct 2003
                • 81

I kapittel 4.11 "Butterfly crow".. i manualen over har du en funksjon som heter "Spoiler Offset Position". Med denne skal du kunne flytte "null" stilling til stikka i forhold til hvor du vil ha flat bakkant på vinga.

Jostein

Comment

• jørgen123
                  • Jul 2005
                  • 706

dette er noe jeg ville tatt mekanisk. enten skru på linken, eller flytt servohornet.

når jeg programerte Miraj måtte jeg bruke ALLE frimiksene i radioen for å få oppsettet høvelig bra!
                  Jørgen Wake Stensen
                  Bodø MFK
                  Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• Margarus
                    • Aug 2008
                    • 322

akkurat det jeg trengte!.
                    jeg husker den fungsjonen stå der når jeg satt å trykka på radion.
                    er kun det igjen nå før flyet er klart for testing. cg er tatt og det er god greier.
                    jeg skulle prøvd flyet i dag jeg og vert med på haugaland open f3f i mårgen men grunnet familieselskap så gikk det stevne i dass!

takk for tips. var litt mer og mikse på ett slikt fly en jeg trudde

Originally posted by Vingen300
                    I kapittel 4.11 "Butterfly crow".. i manualen over har du en funksjon som heter "Spoiler Offset Position". Med denne skal du kunne flytte "null" stilling til stikka i forhold til hvor du vil ha flat bakkant på vinga.

Jostein
                    MvH Marius Leirdal

Comment

• Margarus
                      • Aug 2008
                      • 322

da trykker jeg videre på neste modell
                      det er en gammel multiplex flamingo!

jeg går med planer om og bygge servoene i vingen istede for og ha di i kroppen med nylon wire ut til roret som det er nå orginalt.
                      syns en får en med presis og bedre ror overføring med servoer i vingen.

det vil da være 2 stk servoer i vær vinge halvdel.
                      en til balanseror og en til brems "luke som popper opp på topp av vinge"

balanse rorene skal jeg få til og trimme inn og funke som di skal. di skal ikke kobles med y kabel for jeg vil kunne trimme dem inviduelt.

men da jeg har kappet nesen og montert elektro med klapp propell på dette flyet så jeg har kanal 1 som throttle selvfølgelig.
                      jeg ønsker at bremse servoene aktiveres ved en eller annen knapp på radioen. di trenger ikke vøre trinnvise men altså på eller av.
                      hvilken knapp kan jeg bruke ? og hvilke kanaler på mottaker skal di servoene da kobles i ?
                      jeg har allerede en servo som jeg bruker til og utløse vinsj kroken med. kan koble denne vekk da jeg har propell på flyet fremover.

jeg har fortsatt jr X3810 radio og hitec 8 kanal mottaker
                      MvH Marius Leirdal

Comment

• Margarus
                        • Aug 2008
                        • 322

oooog så trykke vi videre her

fortsatt x3810 radio men nå på en x21 f3x fly.

jeg har en 3 trinns bryter til høyre for displayet.
                        den vil jeg få til og lyde følgende:
                        trinn 1: nøytral
                        trinn 2: termikk flaps
                        trinn 3 speed flaps,
                        ja endre hele vinge korden.

eneste jeg har fått til her ang det er inne på butterfly menyen.
                        på høyre hjørne knapp oppe har jeg butterfly knapp av og på.
                        med denne PÅ så funker butterfly som det skal, brems på og bal ror litt opp osv.
                        men når jeg skrur bryter av så kan jeg bruke throttle stikka og justere hele vingekorden ned fks 4mm termikk flaps har stilt det inn slik at fullstikke nøytral og trinnvis til low stikke full termikkflaps.

jeg må naturligvis vippe over butterfly knappen igjen for og få flaps fungsjonen til bake på throttle stikke når jeg skal lande.

er det noen her som forstår hva jeg vil fram til her, og går det an i hele tatt på denne radio.
                        har trykt og lest men finner ikke ut hvordan jeg skal få di funksjonen inn på 3 trinns bryteren.
                        dette er noe jeg vil ha til og fungere på både racem og x21 kjerra.

Mvh Marius
                        MvH Marius Leirdal

Comment

Working...