Announcement

Collapse
No announcement yet.

Power-HD servo failure

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Power-HD servo failure

    Startet i dag min 30% SD Yak, med en 3W 50 i nesa. Etter å ha startet og stoppet rundt 6 ganger ville ikke servoen til choken være med mere. Denne, samt alle de andre servoene i flyet, var ny og ubrukt. Tok servoen ut nå, og det viser seg at den ikke har tålt vibrasjonene. 2 av 3 rader med tannhjul har løsnet helt, samt at printen har gått så varm at kassa har smeltet. Får ikke tannhjulene på plass igjen, så det må ha skjedd noe katastrofalt med denne servoen. Fikk heller ikke ut printen for å glane på den. Godt det var med choke-servoen, og at det var på bakken... De andre servoene fungerer foreløpig som de skal.
    Dette var en Power HD-2550A MG Analog 9kg.
    Mulig at elefun får en liten telefon i morgen...
    Attached Files
    -------------------
    Lars S. Siggerud

  • #2
    Det er visst ikke uvanlig at noen av HD servoene eliminerer seg selv til første prøvetur. Har selv opplevd det et par ganger. Har derimot ikke sett det så tydelig som dette før da. Har heldigvis ikke sett at de har sviktet i luften enda.
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Power HD digital servoer har godt rykte, spesielt HD9150MG. Med det er dessverre alltid noen sure epler i korgen uansett hva du velger.

      Comment


      • #4
        Skal si den servoen har fått kjørt seg! Dog tror jeg ikke det er servoen det er problem med, men mer de ekstreme vibrasjonene du generelt har i fly med 1-sylindret bensinmotorer. Jeg tror dette problemet, før eller siden, hadde oppstått uansett hva slags servo du hadde brukt. Kjenn selv med hånden der du monterer radioutstyret,- det kjennes ikke helt sunt ut...

        Jeg har ingen lang erfaring med en-sylindrede bensinmotorer, så det hadde vært interresant å høre her hvilke erfaringer dere har med tilsvarende motorer og evnt. bruk av vibrasjonsdemping. Hadde jeg hatt en slik motor ville jeg satt den i et tilsvarende hydraulisk dempet motorfeste som vist på bildet.
        Attached Files
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

        Comment


        • #5
          Originally posted by jstn View Post
          I dag begynte servoen jeg har på sideroret på flyet mitt å oppføre seg rart, først så var den litt ute av senter når jeg koblet til strømmen, og så tverra den helt og knakk to av hengslene i sideroret, og nå står den rundt 30-40 grader ute av senter.

          Har sendt en mail og spurt om en ny, så får vi se hvordan det går med den. Håper ikke dette skjer i lufta..
          Dette var riktignok en digitalservo. Har kjøpt en ny, og har ikke hatt noen problemer så langt.
          Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

          Comment


          • #6
            Hørt noen nevne at serover med metallgir ikke er egna på throttle\choke.

            Men om det har noe å si med at servoen din har tatt kvelden veit jeg ikke.

            Comment


            • #7
              Man får hva man betaler for. Ikke noe vondt ment
              Har alltid hatt metallgir på gass(500+ kroners) uten noe problem.

              Comment


              • #8
                Originally posted by lsigge View Post
                Tok servoen ut nå, og det viser seg at den ikke har tålt vibrasjonene. 2 av 3 rader med tannhjul har løsnet helt, samt at printen har gått så varm at kassa har smeltet.
                Hva slags overføring er brukt mellom servo og motor? Om den får mye juling rett på servoarmen kan nok slikt skje med hvilken som helst servo.
                Fred Larssen

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Jøllsrud View Post
                  Hørt noen nevne at serover med metallgir ikke er egna på throttle\choke.

                  Men om det har noe å si med at servoen din har tatt kvelden veit jeg ikke.
                  Har hørt at metallgir er best til nettopp dette, at det er karbonitt som tar kvelden på et øyeblikk.

                  Originally posted by flarssen View Post
                  Hva slags overføring er brukt mellom servo og motor? Om den får mye juling rett på servoarmen kan nok slikt skje med hvilken som helst servo.

                  Rett stag...
                  -------------------
                  Lars S. Siggerud

                  Comment


                  • #10
                    Isigge

                    Hva slags batteri bruker du?
                    HD-2550A-servoen tåler ikke over 6V så en 4,8V batteripakke er å foretrekke.
                    Du kan lese om den på:
                    http://www.rcuniverse.com/forum/m_78...tm.htm#7945918

                    Arvid

                    Comment


                    • #11
                      Jeg bruker 2 stk 6v NiMh. Visste ikke at de ikke tålte en fulladet pakke, da spørs det om den jeg har på gassen skal byttes... Regner ikke med at det er noe problem på 9150MG.

                      Ellers har jeg pratet med elefun som var mer enn villig til å bytte servoen, eller penger igjen.
                      Har også bestemt meg for å droppe servo til choke, og heller ha et stag, skjult inni kroppen. Da får jeg choket uten trøbbel, og når motoren går har den tid til å få litt temperatur mens jeg fester "cockpiten".
                      -------------------
                      Lars S. Siggerud

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by lsigge View Post
                        Har også bestemt meg for å droppe servo til choke, og heller ha et stag, skjult inni kroppen. Da får jeg choket uten trøbbel, og når motoren går har den tid til å få litt temperatur mens jeg fester "cockpiten".

                        Noen ganger er det enkleste oftest det beste
                        All you need is love

                        Comment


                        • #13
                          De andre HD-servoene tåler 6V++ og jeg tror at HD-2550A er gått ut av produksjon.
                          De som fortsatt selger dem bør oppgi at de bare kan takle 4,8V, men det kan være vanskelig hvis produsenten også skriver 4,8/6V

                          Arvid

                          Comment

                          Working...
                          X