Unconfigured Ad

Collapse

Metal-gear vs. kabonite ang. vibrasjoner

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • johanngj
    • Nov 2007
    • 533

Metal-gear vs. kabonite ang. vibrasjoner

Hei!

Har kjøpt en HS 65mg servo som jeg skulle bruke som gass-servo i et 50-size fuelfly med 4-takter, men så leser jeg (selvsagt etterpå) at MG servoer ikke er anbefalt til bruk der det er mye vibrasjoner. De skal visst slites veldig fort og bli slarkete og upresise. Så tittet jeg på en HS 65HB servo istedet, men den har karbonitt-drev og her skulle det også være problemer med vibrasjoner....

Trenger en pålitelig throttle-servo ca 20gram eller mindre som jeg kan stole på i lufta..
    Noen forslag eller kommentarer?

Evt: 85BB, 81-serien, 82-serien, 50HB, HS 55, etc Kjøper gjerne en ny servo da dette liksom skal være grom-flyet i sommer.
    Last edited by johanngj; 28-05-09, 17:53.
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||
  • Øyvind M
    • Oct 2008
    • 837

jeg tror det er best a kjope en trex 700 v-bar.......
    dx7

Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
    Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
    Løten MFK
    Stay Frosty

Comment

• johanngj
      • Nov 2007
      • 533

Originally posted by Øyvind M
      jeg tror det er best a kjope en trex 700 v-bar.......
      Ikke dumt, men jeg hadde håpet i det lengste at jeg skulle klare meg uten en slik for å komplettere flyet mitt. Jeg får ha det i bakhodet underveis
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• Superstar40
        • Dec 2002
        • 1667

Jeg ville ha kjørt MG 65 på throttle og heller byttet den hvis det ikke fungerte. Har selv en MG 82 i min 2 meter Scorpion med OS 140 motor.

Throttlen er ikke så avhengig av å sentrere 100% som ror servoer bør gjøre, tror at en liten slark ikke vil merkes av oss normale flygere.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Balsahøvel
          • Feb 2009
          • 189

Espen:

Jeg er ikke helt enig med deg i at gassservoen ikke er så viktig med sentreringen. Skal du ha en stabil tomgang nytter det ikke med en slarkete servo. Jeg bruker Futaba 9650 digitalservo på gassen. Det skal ikke mye slark til i en servo eller overføring før du har noen hundre omdreininger høyere/lavere på tomgang. Skulle servoen gå litt for langt kan du risikere at motoren stopper.

For all del ikke bruk Hitec HS 81 eller mindre på gassen. Det skal ikke mye til før potmeteret i de servoene ryker. Jeg har fått ristet i stykker tre av de servoene på et 60 size fly. Når du står på stripa men en gassservo som ikke funker blir plutselig betalingsvilligheten stor.

Henning

Comment

• Øyvind M
            • Oct 2008
            • 837

trex 700 v-bar løser alt johannes!
            dx7

Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
            Løten MFK
            Stay Frosty

Comment

• bad scientist
              • Oct 2006
              • 1506

Kansje ikke fancy nok, men..

Hvis du har plass, så kan du jo lage en V-knekk på overføringen mellom servo og motor, som absorberer noe av vibrasjonene, da spare du servoen for en hel del slitasje.
              Det blir på en måte en slags fjæring.
              Mye kan løses med å bøye pianotråd i riktig tykkelse..
              Last edited by bad scientist; 28-05-09, 23:31. Reason: typox2
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

Comment

• Te-raptor
                • Jul 2004
                • 693

Vet ikke hvordan det er med disse små-servoene, men jeg har brukt større karbonitt servoer i helikopter med 70-motor uten noe problem.
                Terje

Comment

• -GAS-
                  • Jun 2007
                  • 1323

Hei, Jeg ville satt inn en helt vanlig standard servo. Jeg har hatt MYE tull med de små servoene, enten er det drev eller potmeter som ryker. I seilfly, små jetfly og elektrofly er det ikke noe problem. Og ja, presisjon er også viktig på throttle som nevnt tidligere i tråden.
                  Christen
                  http://jetsofnorway.com/

Comment

• johanngj
                    • Nov 2007
                    • 533

Var innom butikken idag, og fikk byttet den HS 65MG jeg først kjøpte til en HS 85BB. Den veier 7 gram mere, men det får heller være. De sa at det lureste på throttle til mindre fly var nylongir. Ikke metall (blir slarkete), og ikke karbonite (porøst). Så nå har jeg hvertfall nylon, og det har jo blitt brukt med hell i alle år. 85BB har visstnok en støt/vibrasjonsmotstandig POT, så vi får se. Håper ikke at Saitoen ikke gjør kål på den altfor tidlig, hvertfall.

Har plenty av standardservoer liggende, men på dette prosjektet er vekten helt avgjørende. Derfor endte jeg med en mikroservo.
                    Med vennlig hilsen
                    Johannes Gjessing GMFK

Comment

• bjeff
                      • Jul 2007
                      • 2010

Jeg flyr kun elektro, og har den siste tiden blitt negativt overrasket over 65MG ang presisjon (tror det var deg Johann jeg tilbød de servoene jeg sa ikke var så bra). Jeg har flere som er topp (i min verden), men så kommer det plutselig tre av fire som ikke er det i én forsendelse. 65HB har jeg ikke merket noe negativt med, så langt.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

Comment

• johanngj
                        • Nov 2007
                        • 533

Ja det var deg jeg fikk tilbudet fra, ja. Stusset litt på at du ikke var fornøyd med dem. De er jo nesten som gullstandard å regner til 450-size helier. Men, men. Jeg får komme tilbake med rapport når jeg har fått fløyet en del. Håper jeg unngår havari pga gass-servo hvertfall. Pilotferdighetene er en annen sak
                        Med vennlig hilsen
                        Johannes Gjessing GMFK

Comment

• Superstar40
                          • Dec 2002
                          • 1667

Da er Hitec 82 MG kastet ut av Scorpion og erstatet med Futaba 9602, trodde jeg hadde bestilt 9650 men har tydeligvis blingset under bestilling. Opplevde etter bare 12 turer at tomgangen varierte veldig mye slik at landingstomgang på en tur var alt for mye på neste tur og måtte ta en ny landingsrunde med dertil hørende trimming av servo.

Aldri mer "dårlig" servo på throttle. Det bør være 4 festeskruer på servoen slik at den står dønn stille når motoren tusler og går på 1700 o/min og vibrerer endel.
                          Espen Kvien
                          Gruppeleder F3A
                          Vingtor RC Club
                          f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• johanngj
                            • Nov 2007
                            • 533

Originally posted by Superstar40
                            Da er Hitec 82 MG kastet ut av Scorpion og erstatet med Futaba 9602, trodde jeg hadde bestilt 9650 men har tydeligvis blingset under bestilling. Opplevde etter bare 12 turer at tomgangen varierte veldig mye slik at landingstomgang på en tur var alt for mye på neste tur og måtte ta en ny landingsrunde med dertil hørende trimming av servo.

Aldri mer "dårlig" servo på throttle. Det bør være 4 festeskruer på servoen slik at den står dønn stille når motoren tusler og går på 1700 o/min og vibrerer endel.
                            Det var kjedelig å høre. Får se om noen uker hvordan min 82BB altså med nylon og ikke metallgir, funker. Hvis den blir upresis så fort, så er det jo forbasket.
                            Med vennlig hilsen
                            Johannes Gjessing GMFK

Comment

• Øyvind M
                              • Oct 2008
                              • 837

johannes tror kanskje en kaasama srimok v-bar også går ann....
                              dx7

Løten MFK
                              Stay Frosty

Comment

Working...