Unconfigured Ad

Collapse

Futaba 10C + Flaps

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Illusion
    • Jun 2008
    • 703

Futaba 10C + Flaps

God aften godtfolk!

Tenkte å mixe inn litt flaps på ballanserorene for å forenkle landing, men nå har jeg lest og lest i manualen og knotet i radioen i hele kveld uten at jeg får det til. Det er en servo til hvert ballanseror som er koblet til kanal 1 og 6. Flaperon er aktivert slik som det står i manualen og ballanserorene funker fint og flott.

Men.. så tenkte jeg at jeg skulle legge inn litt dual rate, expo og flaps. Dual rate satte jeg på bryter E siden det er det mest naturlige for meg som primært flyr heli. Så langt alt fint og flott.

Så tenkte jeg at jeg skulle dytte på litt flaps som aktiveres f.eks. ved bryter F. Men uansett hvordan jeg snur og vender på det så skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal få mixet flaps funksjonaliteten til bryter F ??

Prøvde f.eks. å gå inn på aux-ch menyen og sette E på CH6 uten at det hadde noe særlig effekt. Hva for noe idiotisk simpelt er det jeg har oversett ?

Hjelp mottas med takk
  • Seiler`n
    • Mar 2005
    • 821

S. 36

Second aileron (AILE-2) (ACRO��GLID 1A+1F��GLID 2A+1F only): changes the default choice for dual aileron servos from
    channels 6 (FLAPERON) to channels 5 and 6, or 7(AIL-DIF ) to channels 5 and 7. This allows you to utilize these 2 great
    functions while utilizing a 5-channel receiver.

Dette gjør du i Parmeter menyen. Aktiver valget "5&6"

Flapperon må aktiveres i advancd menyen..
    Så står det en del fra s 51 og utover.

følger du eksemplet på s 52 og utover regner jeg med dette går i boks..

Hvilken modell er det snakk om ?
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Illusion
      • Jun 2008
      • 703

Takk for det, men som nevnt så er manualen studert opp og ned og tilogmed dynket med sitronsyre for å se om det er noen skjulte hemmelige besvergelser...

Ballanseror fungerer som nevnt fint og flott. Og de hadde ikke fungert dersom ikke second aileron var aktivert med "5&6" og aileron active. Da hadde bare ch1 beveget seg. Det har jeg nemlig prøvd både lenge og vel

Det jeg altså ikke får til er å aktivere flaps på bryter E

Comment

• Illusion
        • Jun 2008
        • 703

Hmm.. kanskje futaba sin faq har løsningen

"
        I am setting up flaperons on my 9C. The flaperon function works great for the ailerons, but I can't seem to operate the flaps. What am I doing wrong?

Nothing. The stock setup of the flaperons is so that the ailerons are operated normally, and then if you want to operate them also as flaps you will use airbrake or a mix to activate the flaps. If you want to be able to TRIM your flaps, or adjust them with a dial, go back into the Advanced menu, go to FLAP-TRM, make it active and set the desired % of flap travel on a knob. Note that the flaps will go both up and down on whatever knob is assigned to channel 6.
        "

Ikke rart flaps ikke fungerer når det default er skrudd av.. merkelig å skru av flaps funksjonalitet på FLAPerons.. men men.. hjem og teste etter jobb

Comment

• Tom Erik
          • Feb 2004
          • 1601

Jeg kan ikke denne senderen selv, men jeg har fått med meg at de som bruker 10C til seilfly setter opp en flight-condition med forvalge innstillinger for flaps og balanseror. Det er også slik jeg gjør det på 14mz når jeg skal ha en flaps koblet til en bryter.
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

Comment

• Illusion
            • Jun 2008
            • 703

Oppsettet er til en PA Addiction så jeg tror og mener at ACRO er rette modelltypen for denne. de 5 flight condition'ene jeg tror du henviser til er kun tilgjengelig på glider modelltypene (normal, start, speed, distance, landing)

Men nå kan man jo alltids diskutere hva "flight condition" egentlig betyr.. Jeg har jo tenkt å sette opp 3 "conditions" .. normal (50% max utslag på rorene) .. 3D (100% max utslag på rorene) samt landing der jeg hadde tenkt å få lagt til litt flaps

Comment

• Illusion
              • Jun 2008
              • 703

Oppdatering!

Slik ble det til slutt for å aktivere flaps på en bryter. Hengte meg litt opp i flaperon og flap-trim, men det var air-brake som til slutt fixet biffen:

Flaperon
              MIX->ACT
              RATE-AIL1-> +50% +50%
              RATE-AIL2-> +50% +50%
              FLP2-> 0%
              FLP1-> 0%

Flap-Trim
              MIX->ACT
              RATE-> 0%

(Vet ikke om det er Flaperon som automatisk aktiverer flap-trim da jeg mener bestemt at jeg inaktiverte den på ett tidspunkt)

Air-Brake
              AIL1-> +30% MIX-> OFF
              ELEV-> 0% SW->SwD
              FLAP-> -30% -> DOWN
              AIL2-> --- MODE-> Offset
              ELEV-> 0%

Aux-Ch
              CH6-> NULL

Håper noen andre finner hjelp i dette

Comment

Working...