Unconfigured Ad

Collapse

Hvilket system.......

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • runedar
    • Apr 2002
    • 39

Hvilket system.......

Hvilket system er best for en nybegynner?

Jeg har kanskje tenkt og starte med modellfly, og skal rådspørre meg først, så jeg lurer på hvilket system som er best, vil gjerne ha sånn at jeg kan fikse flaps, kanskje opp til 6 kanaler, skal være enkel og bruke, brukervennlig for og si det sånn.
    Mhv Rune D
  • klausre
    • Oct 2025

Hei, hvor mye penger har du til rådighet? Ellers kan jeg fortelle at det kommer artikkel om sendere mm. om en liten stund. Det er viktig at man skaffer seg en bra sender mm. en gang slik at man slipper å kjøpe en ny etter noen år. Heller mer penger på en sender og mindre på modellen

Comment

• Thomas Revå
      • Apr 2002
      • 150

Jeg har Graupner MC 12 sak, den er egentlig ganske grei den, har det viktigste av funksjoner. Ikke koster den all verden heller. I utganspunktet er det bare 4 kanaler på den, men den kan enkelt bygges ut til 7. Liste over funksjoner finner du sikkert et sted på nettet. Menysystemet er enkelt og greit, selv om man kan bli helt smårar av "blipping" til tider

Har du mer penger enn dette til rådighet, vil jeg (selvfølgelig) anbefale deg å kjøpe noe bedre. Dvs., MC 12 holder jo hvis du bare skal ha et greit fly som flyr litt rundt, men den er ikke akkurat overstappa med funksjoner..

Det jeg synes er viktigst med en sender er stikkene. Du kan sikkert få en radio med masse funksjoner til en ikke så alt for dyr penge, men hvis stikkene er ikke verdt 5 øre, er ikke radioen det heller synes jeg..

Comment

• klausre
        • Oct 2025

En ting man skal være klar over er at Graupner radioer er litt store, noe jeg ikke liker (vansklig å holde). Jeg har en JR 388S, og er meget fornøyd med den
        Hvis du har råd til å bruke ca. 4000 kr. til disp, ville jeg kjøpt en JR 378 (4200.-) eller en Hitec Eclipse 7 (3500.-). Begge er computerradioer med mange bra funksjoner.
        PS! Jeg ville ikke brukt noe særlig mindre på en radio, da det kan gå utover kvalitet o.l. En annen faktor er at ved å kjøpe en bra radio med en gang, holder den i mange å. Har hatt min i 6 år nå
        En annen ting er at det kan lønne seg å dra til din lokale klubb. De kan vise deg hvordan de forskjellige radioene ser ut/virker og komme med tips/anbefalinger.

Comment

• Thomas Revå
          • Apr 2002
          • 150

Huffameg, sier bare en ting jeg: senderpult

Comment

• klausre
            • Oct 2025

Her er el link til Hitec's alternativ

Comment

• Einar Large
              • Jan 2003
              • 29

Radio

Har du en følelse at fly er tingen og at du fixer dette, kjøp skikkelig radio med en gang. Sjefen uttaker at Graupner radioer er vanskelige å holde. Det stemmer. De er laget for senderpult. Har selv flydd slik radio i mange år. Det medførte litt angst i starten,,rett og slett fordi det var uvant. Du får mye bedre kontroll på stikkebevegelsene med sender i pult. Når noen i dag stikker et asiatisk minipiggsvin i potene mine får jeg problemer. Alle knanppene som er i veien og en liten glatt box som forsvinner i potene. Er du usikker på din framtid som flyger,,,,Start med en rimelig Hi tec eller Futaba. Den lar seg selge igjen. Er fly tingen kjøp deg en skikkelig tysk flåte. Minimum MC16-20. En slik radio inneholder endel meget nyttige mixer og har stort modellmemory. Selv har jeg til enhver tid inne 15-20 modeller.
              MVH
              Einar Large

Comment

• tema95
                • Aug 2002
                • 977

Må bare følge opp et Einar sier.
                Han husker sikkert like godt som meg for mage år siden på hanget i Danmark. Jeg sto og fløy med mitt asiatiske pinnsvin som jeg hadde gjort i alle år. Nå skal du prøve flyet mitt sier Einar, og henger gravemaskinen rundt halsen min mens flyet er i lufta.
                Idiot!?!? Dette går jo rett til h......
                Trodde jeg. Det tok meg temmelig nøyaktig to stikkebevegelser å finne meg til rette med sender montert i senderpult.
                Så jeg reiste hjem og handlet meg en MC 16/20 med senderpult, kortantenne, skulderstropp og hele greia.
                Kan ikke tenke meg noe annet nå, unntatt når jeg flyr dogfight. Da bruker jeg en Hitec Focus 3 kanaler FM, greit å ha den ene hånda fri til å kaste modellen med.

Terje
                Mvh Terje Martinsen
                leder Modellflyseksjonen/NLF
                www.modellfly.info

Comment

• Natrajk
                  • Feb 2002
                  • 195

Jeg har en litt alternativ filosofi

Dersom man kjøper en billig sender (kanskje en Hitec Flash 6?) Får man også 4 servoer, mottaker batteri osv på kjøpet. Dette koster vel tilsammen rundt en tusenlapp.. Dersom man vil fortsette med fly, kommer man sikkert til å ville holde mer enn ett fly i luften. Da trenger man jo uansett disse tingene.
                  Disse senderene er gode nok i massevis til å komme i gang med og man slipper å sette seg inn i alt mulig annet enn selve flygingen. Når man så har lært litt mer om hva en radiosender er, kan man kjøpe akkurat den senderen som passer best.
                  Jeg har selv en Eclipse 7, vet ikke om jeg hadde kjøpt den dersom jeg fikk velge om igjen (selv om jeg er meget fornøyd). Men nå har jeg brukt såpass mye penger på den at det er uaktuelt å bytte.

Er det ikke bedre å starte litt forsiktig for å teste ut om man liker hobbyen?

mvh
                  Kjartan
                  mvh Kjartan

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Godt point Natrajk!!

Alle som flyr vil seff anbefale det man selv har, og noen av oss har ganske dyre ting.
                    Som Multiplexeier kan jeg bare anbefale MC4040... og den koster $ & £..
                    Erfaring gir innsikt, noe rimelig funker godt nok; når utstyret er ei større begrensning enn piloten har man mange flytimer.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Kamikasi
                      • Dec 2001
                      • 48

Pinnsvin eller flåte?

Å bruke senderpult eller å være tommelpilot er vel en smakssak.
                      Må nesten nevne at en av verdens beste Rc helikopter piloter Walter Lee nettopp er "Tommeltottpilot"
                      Har forresten en senderpult som er helt ubrukelig for meg til salgs!

Svein

Comment

• Vingemutteren
                        • Jul 2002
                        • 2421

Punkt 1. gå til din nermeste modellfly klubb (hvist du har en i nerheten) eller andre med modellfly erfaring og sjekk ut kva utstyr dei har og kva trainer utstyr og muligheter dei disponerer (i min klubb bruker vi mykje Hitec og har ein Focus 6 med kabel til dette formålet).

2. Ikkje kjøp radio med mindre utrustnings nivå enn Hitec Laser 6 (2195kr hos http://no.rcmodeller.net/ ). Dette på grunn av mixer som vil vere uvurderlige om du skulle prøve Delta fly og flygende vinger mellom anna og betre justerings muligheter enn billigare radioer og vil forlenge tida til du føler radioen begrenser deg (og den er enkel å bruke). Neste trinn er Hitec sin Eclipse 7 komputer radio (fra 2990 hos http://no.rcmodeller.net/). Utover dette nivået må du spørre rundt om kva som er best egna med folk som har kome litt lenger for då byrjar vi å snakke om presisjon og det koster.

3. Ver klar over at det er kvalitets forskjeller på rc utstyr og Hitec ligg i medium til billigt skiktet anngående presisjon, men dyrere merker sine alternativ i samme prisklasser er patetisk over prisa i forhold til kva du får(med untak av dei utbygbare frå dei 3 store). Dele og tilbehørs priser er til tider til å grine av hos dei dyrare merka, men skal du opp i kvalitets nivå (ikkje levetid) og pressisjon (6000kr og opp, anlegg) må du til dei dyre kvalitets sendarane for å verkeligt merke forskjell, derfor må du tenke over om du har bruk for auka presisjon dei første åra og kjøpe styring ut frå dette.

4. Alternativt kan du kjøpe rimlige (lite utstyrte) utbygbare versjoner av
                        Multiplex / Robbe og Graupner med gode stikker, då er du ikkje låst om forutsetningane endrer seg.

5. Eg ville holde ein knapp på Hitec Laser 6 til ein nybegynner då denne radioen nokk vil halde nokre år og samstundes er lett å bruke.
                        Skulle eg ha starta på nytt med modellflyging ville eg nokk ha valgt Hitec Eclipse 7 fordi den er ikkje uoverkommeligt å lære å bruke og den har mulighet til å lagre fleire modeller i minnet sitt (noko eg set svært høgt då det fort blir 4/5 fly som er klar til å fly i desse arf tider) og fordi eg garantert ville bruke mange år på å vokse fra den.

6. Sjå punkt 1!!!
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• runedar
                          • Apr 2002
                          • 39

Ja, nå er det vel LITT lenge siden jeg postet her sist, ser forumet er oppdatert til noe jeg er kjent med......

MEN, jeg kjøpte meg en Hitec Laser 4 hos han derre Hobbymann, jeg skulle tatt en som husker modeller med en gang fordi jeg har 2 stykker, men han sa at den passet best...
                          Nå er det snart på'n igjen, er det noe jeg kan gjøre for og lette dette med trimming for hver eneste gang jeg bytter fly?
                          Mhv Rune D

Comment

• Natrajk
                            • Feb 2002
                            • 195

Når du har trimmet modellen din kan du ta den ned og justere på roroverføringene. Det du da gjør er at du justerer rorene slik at når du har null trim på senderen så står rorene der de står når modellen er trimmet. Dermed er modellen i trim når trimmene på stikka er sentrert.

mvh
                            Kjartan
                            mvh Kjartan

Comment

• Vingemutteren
                              • Jul 2002
                              • 2421

Ja her har vi grunn nr 1 for å kjøpe komputer radio med minne for 5/6 fly eller meir, ikke sant?
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...