Unconfigured Ad

Collapse

2,4 Ghz mottagerantenner

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _wizard_
    • Nov 2005
    • 224

2,4 Ghz mottagerantenner

Er det noen på forumet som har bra kjennskap til 2,4Ghz teknologien som kan si noe om hvordan en 2,4Ghz mottagerantenne fungerer?

Hvilken del av antennen er selve mottaksdelen for eksempel, og er lengden vesentlig på en slik antenne? Kan den skjøtes, kappes etc? Hva gjør man om den går i stykker. Kan den byttes? Og hvor får man da tak i slik kabel som er benyttet? På mine mottagere ser det ut til at det er en meget tynn coax....
    Med vennlig hilsen
    Baard Lindberg
    Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

"I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by _wizard_
    Er det noen på forumet som har bra kjennskap til 2,4Ghz teknologien som kan si noe om hvordan en 2,4Ghz mottagerantenne fungerer?

Hvilken del av antennen er selve mottaksdelen for eksempel, og er lengden vesentlig på en slik antenne? Kan den skjøtes, kappes etc? Hva gjør man om den går i stykker. Kan den byttes? Og hvor får man da tak i slik kabel som er benyttet? På mine mottagere ser det ut til at det er en meget tynn coax....
    Hvis du søker på dette forumet så finner du mengder av informasjon om dette!

Coax kabel kjøper du fra Elefun (reserve Futaba FASST antenne)
    Last edited by Quadrocopter; 21-09-09, 20:33.

Comment

• _wizard_
      • Nov 2005
      • 224

Originally posted by Quadrocopter
      Hvis du søker på dette forumet så finner du mengder av informasjon om dette!

Coax kabel kjøper du fra Elefun (reserve Futaba FASST antenne)
      Kan vel ikke akkurat si at jeg fant et vell av info her på forumet om akkurat det jeg spørr om.... Kan coaxen som selges til FASST mottagere på elefun benyttes på alle mottagere? Selv benytter jeg JETI Duplex som er et meget godt system og fullt på høyde med FASST.....
      Med vennlig hilsen
      Baard Lindberg

Comment

• flarssen
        • Jan 2005
        • 1842

Antenneelementene er som oftest 30-31mm lange. For Coax typen er det bare den ytterste, uskjermede delen som er antenna og der er lengden kritisk. Resten blir som en vanlig signalkabel. Lengden på denne delen er ikke kristisk, men lengre kabel gir gjerne mere tap. Om man dermed oppnår å få antenna bort fra forstyrrende elementer så går man som oftest i pluss.
        Fred Larssen

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Originally posted by _wizard_
          Kan vel ikke akkurat si at jeg fant et vell av info her på forumet om akkurat det jeg spørr om.... Kan coaxen som selges til FASST mottagere på elefun benyttes på alle mottagere? Selv benytter jeg JETI Duplex som er et meget godt system og fullt på høyde med FASST.....
          Hva det heter FASST, JETI.... spiller ingen rolle så lenge begge baserer seg på systemer som operer på 2.4 GHz.
          Ja kabelen kan brukes men du må tilpasse den totale lengen.
          Selve antennen er kun den delen uten skjerm på ca 3.1 cm - pass på at denne er like lang som på den originale antennen.

Ikke skjøt / fiks på defekte antenner, er den revet av eller slitt hull på så bytt hele.

Så lege du bytter ut den defekte coaxen med en som er av samme lengde / tykkelse og beregnet for 2.4GHz blir signaldempingen tilnærmet det samme så det skal ikke påvirke ytelsen.
          MEN! skal du reparere en mottaker på egenhånd så er det alltid en viss risiko på at noe ikke blir optimalt. Vil du ha det 100% så send mottaker tilbake til Jeti for å få dem til å fikse den.

Siden 2.4GHz antenner har begynt å bli forbruksvare - særlig på hel-karbon glidere hvor antenne må ut av kroppen - så har de to store produsentene, Spektrum og FASST tatt konsekvensene av dette og leverer reserve antenner som har plugger for å forenkle reparasjon/bytte - hvis har Jeti det samme så bestill en ny antenne fra dem!

Vet ikke hva årsaken til at du må bytte antenne, men har flyet hatt en kraftig tur i bakken og dette har revet av antenna sa ville jeg ha testet mottakeren noen turer i et skrot fly først for å være sikker på at smellen ikke har påført noen andre mekaniske / elektriske feil i mottakeren som kan dukke opp ved f.eks vibrasjoner.

I alle tilfeller gjør en grundig range check før du tar flyet opp i luften.

-Frank-
          Last edited by Quadrocopter; 22-09-09, 14:20.

Comment

• _wizard_
            • Nov 2005
            • 224

Jeg har akkurat begynt å benytte systemet, så jeg har ikke ødelagt noe enda. Er såpass rutinert at så mye krasjing blir det ikke. Erfaringsmessig så går det noen antenner i ny og ne når man drar kabler gjennom trange f3b kropper etc.... Er bare derfor føre var og ser på mulighetene for å anskaffe noen reservedeler. Er ganske god med lodde bolten så det å bytte en og annen antennekabel går som regel greit
            Med vennlig hilsen
            Baard Lindberg

Comment

Working...