Unconfigured Ad

Collapse

Eagle Tree eLogger v3

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Illusion
    • Jun 2008
    • 703

Eagle Tree eLogger v3

Anskaffet meg en eLogger med diverse sensorer og trenger litt erfaringsutveksling.

Hastighetsmåling:

Pitotrøret er anbefalt å monteres på vingen, men hvor langt fra kropp/tupp skal den være for best måleresultat ? Jeg antar den ikke bør monteres på kroppen fordi lufttrykk fra propell vil medføre uriktig måling ?

Og hvor bør man montere denne på ett helikopter ?

Høydemåling:

Denne kan monteres både med og uten tilkobling til "static" på pitotrøret. Noen anbefalinger på om den bør være tilkoblet eller ikke ?

Varmesensor:

Har en sånn slynge som skal monteres rundt f.eks. motor. Men min motor er montert slik at hele "motorhuset" roterer. Hvor bør jeg da montere varmesensoren for å få mest mulig riktig måling ? Kanskje droppe slyngen og bare bruke punktsensor som jeg lurer så dypt inn i motoren som mulig ?

Diverse:

Dersom det ellers er noe tips og triks som ikke står i manualen så bare spytt ut
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Varme sensor - bruk "Micro Temp Sensor (TEMP-MICRO)" og fest den til den delen som ikke roterer - dette blir aldri helt riktig grunnet det er andre deler av outrunnereren som blir varmere med det gir en bra indikasjon (du kan måle mellom forskjellen mellom det varmeste punktet og der du har den montert når den motoren ikke er i drift (etter enn tur) og ut i fra dette lag en omregning tabell)

Hvis du skal måle hastighet på et helikopter eller et "lite" propell fly så er GPS å anbefale fremfor Pitot røret.
    Men husk at GPS viser hastighet over bakken (som du egentlig er på jakt etter) ikke gjennom luften.

Skal du montere pitot så står det noen eksempler i E.T. manualen men dette er mest for seilfly. skal du ha det på en prop fly så må røret vekk fra propell luftstrømmen og da begynner vinge tuppen å bli eneste alternativ.

Dette er mine erfaringer - vet ikke om andre har noen andre.
    Last edited by Quadrocopter; 01-10-09, 18:44.

Comment

• hyper
      • Apr 2005
      • 46

Originally posted by Illusion
      Høydemåling:

Denne kan monteres både med og uten tilkobling til "static" på pitotrøret. Noen anbefalinger på om den bør være tilkoblet eller ikke ?
      Koble den til static.

Knut I.

Comment

Working...