Jeg har hatt problemer med at motoren på mange av mine el-fly plutselig har startet og stoppet i rykk å napp, gått opp til full gass, ned til halv, opp igjen osv mens alt jeg har gjort er å koble til batteriet med radio på. Noen ganger gir det seg når jeg beveger throttlen, noen ganger går det seg av seg selv, og andre ganger er det borte når jeg kobler fra/til batteri igjen, men det gir seg alltid når jeg skrur av radioen. Dette har skjedd med såpass mange fly at den eneste fellesnevneren jeg sitter igjen med er radioen min, en Spektrum DX6i. Jeg trodde en stund at det var pga dårlig lodding fra min side, men det har skjedd med fly hvor jeg ikke har kunnet finne noen dårlige kontakter også, og fly som er ferdig fra fabrikk. Hadde problemet en stund for et års tid siden da den var ny, og det ble borte da jeg ble bedre med loddebolten, men for en stund siden klarte jeg å miste den i gulvet, og etter det har det kommet tilbake. Nå oppdaget jeg at Throttle Cut knappen hadde satt seg fast, men kan det ha noe å si? Den står jo som deaktivert i menyen. Tips mottas med takk, for jeg begynner å bli lei.
Unconfigured Ad
Collapse
Kan en radio få motor til å "løpe løpsk"?
Collapse
X
-
Mulig det er en av de med potmeter feil ?
Tilbakekalling av Spektrum DX6i radioer
Dato: onsdag 25 februar, 2009
Tilbakekalling av Spektrum DX6i radioer med datokoder 807E, 808E, 809E, 810E, 811E, 812E, and 901E
30 januar sendte Horizon Hobby, Inc ut en serviceinformasjon vedrørende et mulig problem med potentiometrene på stikkene til DX6i. Brukerne ble oppfordret til å foreta en test av radioene for å se om symptomene var tilstede i deres radioer.
Etter å ha sett nærmere på situasjonen har Horizon Hobby, Inc bestemt at de trenger å fysisk inspisere alle radioene med datokodene: 807E, 808E, 809E, 810E, 811E, 812E, og 901E, inkludert dem som slutter på US, UK, eller DE.
Datokoden finnes under batterilokket. Enten på selve lokket eller på en av veggene i batteriboksen. Radioer med disse datokodene bør ikke brukes før de har vært sjekket. Kontakt oss på kontakt@smallsize.no Merk e-posten ”DX6i Tilbakekalling” og inkluder din adresse.
Vi vil sende deg en ferdigfrankert adresselapp fra posten slik at du får returnert radioen til oss.
Du kan også levere den inn i nærmeste Small Size Hobbyland butikk.
Kun selve radioen skal returneres. Fjern eventuelle batterier og noter alle innstillinger.
Radioene blir sjekket og enten reparert eller byttet. Dette vil bli gjort ved Horizon Hobby/Spektrum sitt serviceverksted i Tyskland. De og vi skal være så raske som mulig, men vi ber om litt tålmodighet i denne prosessen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvis senderen din ikke har en av de nevnte datokodene:
Eiere av sendere som ikke er berørt av disse datokodene bes allikevel om å følge serviceinformasjon fra 30. januar som sier følgende:
Spektrum sitt servicesenter har opplevd enkelte feil på stikkepotentiometrene som kan oppdages ved å gjøre følgende:
1. Slå på senderen og velg ”monitor” fra menyen.
2. Beveg stikkene forsiktig i alle retninger og følg med på bevegelsene i radioens display.
3. Bevegelsen i servomonitoren skal være myk og proporsjonal med bevegelsen av stikkene. Hvis utslaget i servomonitoren går hakkete eller stopper opp skal du kontakte oss på kontakt@smallsize.no eller ta kontakt med butikken der du kjøpte den slik at vi får sjekket den og eventuelt returnert den til Spektrum for service.
Som med alle radioer, og særlig til fly er det alltid lurt å foreta en funksjonstest før man flyr.
Horizon Hobby, Spektrum, og Small Size Hobbyland AS beklager ulempene dette medfører for våre kunder. Din sikkerhet og glede med hobbyen er viktig for oss. -
Der var svaret der. Serienummeret sa meg ingenting sammenlignet med det som står på min, men da jeg gikk inn i "monitor" så så jeg jo markøren for throttlen løpe opp og ned uten at jeg rørte spaken. Så da får jeg håpe det blir møkkavær og mye vind framover mens radioen min blir fikset. Takk for tipset.Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment