Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt TX batteri til DX7?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by flarssen View Post
    Glem Lipo og modifisering, feillading osv.:
    9,9V 2100mAh - 5C - Hyperion LiFe TX Pack Kubbe

    Ellers er Eneloop et godt alternativ.
    Batteriet er greit hvis det bare kunne ha levert 2600mA, kostet 150kr og at man ikke hadde behøvd å lodde + finne riktig tilkoblings plugg for den TX'en det skal sitte i

    Comment


    • #17
      Originally posted by Quadrocopter View Post
      + finne riktig tilkoblings plugg for den TX'en det skal sitte i
      Du gjenbruker vel bare pluggen fra originalbatteriet som likevel skal kastes.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #18
        Originally posted by joo View Post
        Du gjenbruker vel bare pluggen fra originalbatteriet som likevel skal kastes.
        Originalbatteriet blir reserve batteriet som alltid er med i sender kofferten!
        Ser at Hyperion har overganger fra bullet til den aktuelle pluggen i radioen, men med en batterilengde på 95mm så er det ikke mye plass til bullet pluggen i batterikassa på en DX7/9X2
        Last edited by Quadrocopter; 03-11-09, 10:27.

        Comment


        • #19
          Originally posted by joto View Post
          Har noen brukt denne? Har den switching regulator?
          Tenger ikke noe avansert regulator - en normal radio trekker en 100-150 mA, de verste Futabae'en er opp i 450mA.
          Vet ikke hva de har puttet inn i dette batteriet men en lineær regulator eller et par dioder holder i lange baner.
          (Diode-teknikken brukes av Futaba i deres "Stepdown" regulator slik at f.eks 4,8V baserte GY401/9257 kan brukes med 6V)

          Comment


          • #20
            Originally posted by Quadrocopter View Post
            Tenger ikke noe avansert regulator - en normal radio trekker en 100-150 mA, de verste Futabae'en er opp i 450mA.
            Vet ikke hva de har puttet inn i dette batteriet men en lineær regulator eller et par dioder holder i lange baner.
            (Diode-teknikken brukes av Futaba i deres "Stepdown" regulator slik at f.eks 4,8V baserte GY401/9257 kan brukes med 6V)
            Nå må jeg komme med alle mulige disclaimere om at jeg er på tynn is, MEN:

            Såvidt jeg har skjønt, får man vel kortere batteritid med lineær enn med switching regulator? Hvis du trenger 9.6V og batteriet har høyere spenning, vil en switching regulator gjøre at man trekker færre mAh fra batteriet, mens en lineær regulator vil trekke samme antall mAh fra batteriet som om batteriet allerede var på 9.6V. Stemmer ikke dette?

            Eks: senderen trekker 100 mAh @ 9.6V = 0.96W.

            Ved bruk av lineær regulator på et nyladet 3S 12.6V batteri vil det trekkes 100 mAh uansett, mens en switching regulator vil trekke 0.96W / 12.6V = 76 mAh.

            Ja? Nei?
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #21
              Originally posted by joto View Post
              .......Såvidt jeg har skjønt, får man vel kortere batteritid med lineær enn med switching regulator? Hvis du trenger 9.6V og batteriet har høyere spenning, vil en switching regulator gjøre at man trekker færre mAh fra batteriet, mens en lineær regulator vil trekke samme antall mAh fra batteriet som om batteriet allerede var på 9.6V. Stemmer ikke dette?......
              Switchede regulatorer er mer effektive enn lineære særlig når den skal regulere ned en høy spenning til noe lavere ved store strømtrekk (derfor anbefales switchede BEC når du har mange batteri celler)
              Effektivitet eller virkningsgrad gir en indikasjon på "effekt tapet" i regulatoren. Siden lineære regulatorer i mange tilfeller har en lavere virkningsgrad så vil det populært sagt "gå til spille" mer av batteriets kapasitet.
              Men i dette tilfelle (sender batteri) så er dette tapet minimalt slik at man så og si kan se bort i fra det.

              Som nevnt i tidligere innlegg så vet jeg ikke hvilken type regulator som er brukt i dette batteriet men selv i Kina koster en switchet regulator noen $ og jeg regner med at batteriprodusenten ikke putter flere kostnader inn i batteriet enn det han må.
              Last edited by Quadrocopter; 03-11-09, 11:23.

              Comment


              • #22
                Du kan forøvrig endre hvor spenningsalarmen skal slå inn påDSX9/ 9XII
                Hilsen Rune Marcussen

                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

                Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                Comment


                • #23
                  Kun JR DSx9 eller på JR PCM9x2 også? Hvor gjør man evnt dette?
                  Thorbjørn Kirkeleit
                  Haugaland Modellflyklubb

                  Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by nomore View Post
                    Kun JR DSx9 eller på JR PCM9x2 også? Hvor gjør man evnt dette?
                    Det er mulig men er du sikker på at du vil inn i Service Menu'en - husk gjør du en feil så kan du skru opp det meste, miste alle minnene og høyst sannsynlig forårsake at radioen ikke virker noe mer!!!!'

                    Har ikke noe lyst til å legge ut linken her - grunnet konsekvensene er så store hvis det gjøres feil - send meg en PM for mer info

                    Comment


                    • #25
                      Fant oppskriften. Virker såpass tungvindt at eg dropper den biten der.

                      Men takk for tilbudet
                      Thorbjørn Kirkeleit
                      Haugaland Modellflyklubb

                      Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                      Comment


                      • #26
                        Er det noen som har batteri tips til DX6i? Begynte å lese denne tråden i håp om å finne noe, men skjønte etterhvert at DX7 bruker flere/større batteri.

                        Comment


                        • #27
                          Batteri til DX6i

                          Jeg har brukt vanlige alkaliske tørrbatteri i 1 1/2 år nå, fungerer utmerket. Tilgjengelig overalt. Har nå fått tak i Sanyo Eneloop celler og ladekabel. Har ikke fått prøvd de ennå, men håper det fungerer bra. Tørrbatterier vil allikevel være med i kofferten som backup-batterier.
                          Olav Moe

                          -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                          Innholdet i min hangar, sånn ca

                          Comment


                          • #28
                            Frank!

                            Har sendt mail vedr dette!

                            Snakkes, Peter
                            Peter Rahm
                            Siggerud
                            Cirrus RCFK

                            Comment

                            Working...
                            X