Unconfigured Ad

Collapse

Volt regulator. 7,4 til 6??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

Volt regulator. 7,4 til 6??

Hei

Jeg trenger hjelp til å finne en volt regulator til en modell.
    Jeg skal ha 7 digitale servoer på ror og skal ikke ha powerboks, skal bruke Li-po batterier men finner ingen god volt regulator. Eventuelt så kan jeg kjøre strømmen utenom mottaker for å slippe å ha en v.reg som tåler litt ampere.

Er det noen som har noen formening om følgene :
    Jeg tar 1 batteri til drift av vingen, og 1 batteri til drift av halepartiet, så tar jeg strøm fra det ene av de 2 batteriene til mottaker og har kun signaler gjennom mottaker.

En jeg flyr med mente dette ikke ville fungere fordi servoene trengte pulssignal fra samme batteri som de får spenning fra. Noen som vet helt sikkert om dette stemmer? Hvis ikke så får jeg gå til å teste litt nede i bua igjen

Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast
  • Te-raptor
    • Jul 2004
    • 693

Hobbycity har en som skal være god og tåler 8amp nominell og 15 peak med tydelig og lett synlig spenningsindikasjon ved bruk av 2s. Men den er i rest for tiden, venter på at den skal komme på lager igjen.
    Terje

Comment

• ToreG
      • Nov 2008
      • 191

Bruker heller ikke powerbox, på det siste flyet har jeg montert dioder på batteria da har jeg et spenningstap på ca 0,9 volt har over 100 turer og fungerer bra så langt.

Comment

• Guest

#4 Unapproved
        Knut Erik kjører strømmen utenom. Spør han

Comment

• Te-raptor
          • Jul 2004
          • 693

Hvis servoene dine tåler det kan du jo bare kjøre strømmen direkte til de og kun hente signaler fra mottakeren. Da trenger du bare en bitteliten 4.8v pakke til mottakeren.
          Terje

Comment

• Eagle
            • Jan 2006
            • 1299

Og det har han gjort

Mottaker og servo må ha samme volt for at det skal gå ann å koble kun signal fra servo til mottaker, så med mindre mottakeren tåler 7.4 volt +, så er jo ikke dette veien å gå. Dette har jeg prøvd. Den regulatoren som Terje refererer til, er den jeg selv bruker, og de er genialt enkle og rimlige. Ligger 4 stk på postkontoret nå som jeg skal hente i morgen.

Men om jeg tolker det første innlegget riktig, så ser det ut til at Olav vil kjøre Lipo rett i fletta, og da har han vel muligens en mottaker som takler den volten, og da skal han kunne koble det slik han har lyst til, uten regulator. Mulig han bør kjøre begge batteriene innom mottakeren, på hver sin kanal, bare for sikkerhets skyld.

La oss høre om det funker, hvis ikke, så kan du få kjøpe en regulator av meg, siden jeg ikke har umiddelbar bruk for alle.
            Knut Erik
            But it flies, so who cares??
            www.torqueroller.com
            Steikje galen
            www.skalamodellflyklubb.no
            www.teamflyingcircus.com

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Originally posted by Olavjoergensen
              .....
              Er det noen som har noen formening om følgene :
              Jeg tar 1 batteri til drift av vingen, og 1 batteri til drift av halepartiet, så tar jeg strøm fra det ene av de 2 batteriene til mottaker og har kun signaler gjennom mottaker......
              Litt vanskelig å si om det går eller ikke går når du ikke sier noe om merke/type på servoer - mottaker osv.

De fleste servoer bruker 0 (-) som refereanse (felles punkt), Pulsen som styrer servoen kommer inn mellom styre signalet pinnen og (0V)
              Om du mater Servoen med 7,4V (+) og mottaker med 5V (+) så betyr det ikke noe siden puls spenningen på kontrollsignalet er definert til å ligge mellom 0 og 4.5V samme hva batterispenningen er. (hvis jeg ikke husker helt feil) - hvis du har servoer som er bygget for 1celle bruk så ligger puls spenningen mellom 0 og 3,3V
              Det skal ikke bety noe om batterispenningen (+) kommer fra forskjellige kilder.

Jeg kjører en flere servo kontrollerte systemer hvor jeg kun overfører - (0V) og kontroll signalet, tilførsel spenningen (+) kommer fra flere kilder og varier fra 3,4V og opp til 9V.

Spektrum mottakere tåler 9V påtrykk og det betyr at de legger ut batterispenningen direkte ut på + pinnen på servokontakten, Har du et batteri på 7,4 V koblet til Mottakeren så ligger det 7,4V ut til servoen, men internt i selve mottakeren ligger (+) spenningen på 3.3V

Men - ja det er alltid et men - det finnes servoer som bruker + som referanse (felles punkt) og da vil det ikke virke hvis (+) kommer fra forskjellige kilder.

Så løsningen din (alt etter hva du har av utstyr) kan ende opp med følgende konfigurasjon.
              Du tar 2 kraftige 2celle (7,4V) batterier som fordeler servoene mellom, så tar du et lite rx-batteri (f.eks 4x 1.2V NiMH) til selve mottakeren (denne trekker knapt noe strøm i det hele tatt)

Ble denne denne litt uklar (trolig det her jeg prøver å roe ned etter en pinnekjøtt + akevitt middag) så gi meg en tilbakemelding.
              Last edited by Quadrocopter; 22-12-09, 01:24.

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

En jeg flyr med mente dette ikke ville fungere fordi servoene trengte pulssignal fra samme batteri som de får spenning fra. Noen som vet helt sikkert om dette stemmer? Mvh OJ
                De får ikke puls fra batteriene...

Clouet i et system (slik jeg mener det bør være) er at alle minusene bør henge sammen fra alle batteriene for å sikre at du får definerte nivåer på pulsene. Quadro sier noen servoer har pulsreferanse mot plussen, det visste jeg ikke. Men da er det bare å finne ut hvilke og så holde seg unna dem.

Ser heldigvis ut som det kommer stadig mer snacks som kan jobbe på 2S LiPo uregulert. Det vil lette installasjonene i framtida, verden går framover Har blant annet MVVS-motorer med den nye tenninga der det bare er å tute på med 2S LiPo. Fabrikantene har skjønt at vi må forholde oss til LiPo-spenninger og ikke NiXX-spenninger nå.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Olavjoergensen
                  • Jun 2005
                  • 2208

Originally posted by Quadrocopter
                  Litt vanskelig å si om det går eller ikke går når du ikke sier noe om merke/type på servoer - mottaker osv.

De fleste servoer bruker 0 (-) som refereanse (felles punkt), Pulsen som styrer servoen kommer inn mellom styre signalet pinnen og (0V)
                  Om du mater Servoen med 7,4V (+) og mottaker med 5V (+) så betyr det ikke noe siden puls spenningen på kontrollsignalet er definert til å ligge mellom 0 og 4.5V samme hva batterispenningen er. (hvis jeg ikke husker helt feil) - hvis du har servoer som er bygget for 1celle bruk så ligger puls spenningen mellom 0 og 3,3V
                  Det skal ikke bety noe om batterispenningen (+) kommer fra forskjellige kilder.

Jeg kjører en flere servo kontrollerte systemer hvor jeg kun overfører - (0V) og kontroll signalet, tilførsel spenningen (+) kommer fra flere kilder og varier fra 3,4V og opp til 9V.

Spektrum mottakere tåler 9V påtrykk og det betyr at de legger ut batterispenningen direkte ut på + pinnen på servokontakten, Har du et batteri på 7,4 V koblet til Mottakeren så ligger det 7,4V ut til servoen, men internt i selve mottakeren ligger (+) spenningen på 3.3V

Men - ja det er alltid et men - det finnes servoer som bruker + som referanse (felles punkt) og da vil det ikke virke hvis (+) kommer fra forskjellige kilder.

Så løsningen din (alt etter hva du har av utstyr) kan ende opp med følgende konfigurasjon.
                  Du tar 2 kraftige 2celle (7,4V) batterier som fordeler servoene mellom, så tar du et lite rx-batteri (f.eks 4x 1.2V NiMH) til selve mottakeren (denne trekker knapt noe strøm i det hele tatt)

Ble denne denne litt uklar (trolig det her jeg prøver å roe ned etter en pinnekjøtt + akevitt middag) så gi meg en tilbakemelding.

Jeg har Graupner mottakker, oppgitt til å tåle 6 volt.
                  Av servoer så er det JR 8711, JR 8611 og Hitec 7955....

Mvh OJ
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

Comment

• Olavjoergensen
                    • Jun 2005
                    • 2208

Originally posted by Eagle
                    Og det har han gjort

Mottaker og servo må ha samme volt for at det skal gå ann å koble kun signal fra servo til mottaker, så med mindre mottakeren tåler 7.4 volt +, så er jo ikke dette veien å gå. Dette har jeg prøvd. Den regulatoren som Terje refererer til, er den jeg selv bruker, og de er genialt enkle og rimlige. Ligger 4 stk på postkontoret nå som jeg skal hente i morgen.

Men om jeg tolker det første innlegget riktig, så ser det ut til at Olav vil kjøre Lipo rett i fletta, og da har han vel muligens en mottaker som takler den volten, og da skal han kunne koble det slik han har lyst til, uten regulator. Mulig han bør kjøre begge batteriene innom mottakeren, på hver sin kanal, bare for sikkerhets skyld.

La oss høre om det funker, hvis ikke, så kan du få kjøpe en regulator av meg, siden jeg ikke har umiddelbar bruk for alle.

Mottakeren tåler bare 6 volt, det er der "problemet" ligger

Mvh OJ
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

Comment

• flarssen
                      • Jan 2005
                      • 1842

Mottakeren tåler bare 6 volt, det er der "problemet" ligger

Mvh OJ
                      Da kan du lage en slik som på tegningen.
                      Servoene får strøm fra batteriet til venstre, mens mottageren får strøm fra batteriet til høyre. Alternativt kan du erstatte batteriet til mottageren med en liten spenningsregulator. Her vil det gå svært lite strøm da strømmen til servoene går utenom denne.
                      Denne koblingen vil ha flere andre fordeler:
                      Mottageren får nok spenning selv om servoene drar ned batterispenningen (unngår reboot).
                      Mindre spenningstap siden servobatteriet som regel kan legges nærmere servoene og man unngår å kjøre strømmen gjennom lange servokabler (= bedre ytelse på servoene).
                      Attached Files
                      Fred Larssen

Comment

• Olavjoergensen
                        • Jun 2005
                        • 2208

Har vært i bua å testet litt og fått bekreftet det Eagle sier.
                        Oppssettet med eget rx batteri og eget batt til servoene fungerer ikke helt uten videre.
                        Måten å få det til å fungere på er at man må legge en lask mellom minus på begge batteriene. Problemet slik jeg ser det er at pulsen fra mottakeren ikke får noen krets å løpe i når denne lasken ikke ligger der! Det fungerer hvertfall når lasken er der

Mvh OJ
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

Har vært i bua å testet litt og fått bekreftet det Eagle sier.
                          Oppssettet med eget rx batteri og eget batt til servoene fungerer ikke helt uten videre.
                          Måten å få det til å fungere på er at man må legge en lask mellom minus på begge batteriene. Problemet slik jeg ser det er at pulsen fra mottakeren ikke får noen krets å løpe i når denne lasken ikke ligger der! Det fungerer hvertfall når lasken er der....
                          Ja og det er den får du som nevnt i mitt innlegg (gjennom felles (0V)) og som i flarssen sin tegning (en tegning forklarer mer enn tusen ord) gjennom mottakeren.
                          Det som er feil i Eagels innlegg er at han sier at + må være lik, det som er riktig er att det spiller ingen rolle om mottaker tåler +7,4 eller har annen spenning enn servoene, hvordan + spenningen kobles spiller ingen rolle)
                          Det eneste du trenger er jord (0V) og styre signalet, pluss spenningen kan du gøre hva du vil med (med unntak av enkelte servoer som har snudd det hele på hode (styre puls mellom (+) og kontrollsignal inngangen, derfor er det alltid best å teste først)
                          Last edited by Quadrocopter; 22-12-09, 16:42.

Comment

• Olavjoergensen
                            • Jun 2005
                            • 2208

Hvis jeg nå legger Lipo pakke nr 1 som forsyning til de 4 servoene i vingen og Lipo pakke nr 2 som forsyning til høyde og sideror. Deretter tar jeg 1 stk liten Nicd til drift av mottaker og lodder sammen minus fra Lipo pakke 1+2 og minus fra den lille Nicd pakka så vil alt være 100% bulletproof?? Signalet til servoene vil jo naturligivs ta veien innom mottaker

Mvh OJ
                            Olav Jørgensen
                            Low & fast

Comment

• Quadrocopter
                              Moderator
                              • Aug 2007
                              • 6357

Hvis jeg nå legger Lipo pakke nr 1 som forsyning til de 4 servoene i vingen og Lipo pakke nr 2 som forsyning til høyde og sideror. Deretter tar jeg 1 stk liten Nicd til drift av mottaker og lodder sammen minus fra Lipo pakke 1+2 og minus fra den lille Nicd pakka så vil alt være 100% bulletproof?? Signalet til servoene vil jo naturligivs ta veien innom mottaker

Mvh OJ
                              Ingen ting er 100% før du dupliserer alt fra mottaker til servo

Men ellers er det du sier OK - bare pass på å få en kabel fra de sammenloddede (-) punktene og inn til mottakeren, regner med at du allerede hadde tenkt på denne.

Bare en ting til hvorfor har du to batterier - kan se at du får en viss form for redundans men ryker batteriet til høyde/side så går det bare en vei....
                              Har du to høyderor servoer?
                              Hvis det er tilfelle så kan du spre servoene på følgende måte:
                              De ytterste servoene i H/V vinge + den ene høyde servoen kobles til batteri #1
                              De innerste servoene i H/V vinge + den andre høyderor servoen + sideror servoen til batteri #2
                              Dette vil gi en viss form for redundans ved at du vil ha en noe balanseror og høyderor effekt om ett av batteriene skulle svikte (mine tanker - kom med innspill)

Comment

Working...