Announcement

Collapse
No announcement yet.

Død radio - Graupner MC22s

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Død radio - Graupner MC22s

    Satte radioen på vedlikeholdslading med Graupner sin vegglader i går og koblet fra nå nettopp og radioen er død. Prøvde så å lade med min computer lader og får beskjed om feil polaritet???

    Kan batteriet ha blitt så lavt at det har skiftet polaritet? Noen som har opplevd lignende eller er det å skifte batteri og eller eventuelt sende den til service?

    På forhånd takk for alle vettuge svar.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    Originally posted by Superstar40 View Post
    Satte radioen på vedlikeholdslading med Graupner sin vegglader i går og koblet fra nå nettopp og radioen er død. Prøvde så å lade med min computer lader og får beskjed om feil polaritet???

    Kan batteriet ha blitt så lavt at det har skiftet polaritet? Noen som har opplevd lignende eller er det å skifte batteri og eller eventuelt sende den til service?

    På forhånd takk for alle vettuge svar.
    Opplevde omtrent akkurat det samme som deg for ca 5 år siden med samme radio!
    Da var bryter`n i radioen ødelagt, leverte den hos Thorbjørn(rc-seilfly) og fikk den reparert i tyskland. Var heldig og fikk låne en MC-24 så lenge også

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Supertabbe - oppdaget det nå, har brukt Futabas vegglader og den har jo omvendt polaritet. Hvilken skade kan da ha skjedd folkens?

      Da har jeg gjort den tabben også
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Da er batteriet blitt ladet ut, for så å bli reversert. De fleste sendere har en diode som skal forhindre dette. Det er trolig ødelagt, men ta det ut og mål spenningen. Du kan prøve å lade det med en mindre intelligent lader inntil polariteten blir riktig, dersom den ikke allerede har tatt seg opp av seg selv. En cycle på computerladeren vil så avsløre om det er håp eller ikke. Forutsetter at det er en Nixx pakke.
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Tok 15 min med riktig vegglader og da kom strømmen tilbake så nå lader den greit. Satt den på 600 mAh - siden batteriet er på 3000 mAh og nå har det gått inn 300 mAh uten problemer.

          Får håpe at ikke noe i radioen er skadet - får sjekke etterpå.
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #6
            Kan ha gått bra, men sjekk med belastning når du er fulladet så du ser at alle cellene har fått rett polaritet.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Puuuuuuuh, det ser ut som det gikk bra , det gikk inn 3200 mAh strømm og sluttvolt på 11,1. Det var det som også stod på computerladeren. Testet senderen på en elektromodell nå og alt fungerte som det skulle.

              Bra at man har litt flaks iblandt, skal aldri mere sette noe på lading i halvmørket og med 2 omtrent like veggladere liggendes fremme.
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

              Mange fly og mye moro

              Comment


              • #8
                Greit at "Murphys ghost" ikke alltid er med oss...
                Bra at den overlevde - man får litt høyere adrenalin nivå når slike ting skjer, regner med at den ene laderen får en litt annen farge nå

                Har du mulighet så ville jeg ha tatt en kontrollert utladning med litt høy strømtrekk, bare for å sjekke at pakka greier å levere.

                Comment

                Working...
                X