Unconfigured Ad

Collapse

Analog eller Digital Throttle Trim? Hva er best og hvorfor?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Analog eller Digital Throttle Trim? Hva er best og hvorfor?

En JR 12X står høyt på ønskelisten, men en ting som har holder meg igjen fra å kjøpe er at den har analog throttle trim.

Hvorfor analogt når man har digitalt - det hadde vært interessant med en diskusjon her som belyser fordeler og ulemper mellom de to trim løsningene på throttle'en!

På amerikanske JR modeller er det standard analog i Europa selges det nesten bare digital løsninger.

Jeg vet om en begrensning med analog T. trim og det er at muligheten til å bytte om elektronisk på stikke funksjonene forsvinner (mode 1, 2, 3 osv.)

Andre kommentarer/synspunkter - info?
    Last edited by Quadrocopter; 11-01-10, 13:25.
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5877

Jeg har JR 12X og stusset på valget av analog trim da jeg fikk den, men etter å ha vendt meg til den er jeg glad for den. Enklere å kutte glowmotorer og lettere å øke throttle for start ved en bevegelse.

Umlempen er at motoren kan stoppe om man er uforsiktig med den samt at den er litt vanskeligere å få til ett knepp på.

Største minuset med 12X er at jeg ikke får brukt 3S LiPO med den. Nå er dog ett Sanyo Eneloop batteri i skuffen så satser på at det duger bedre enn det originalet som er ganske dårlig.

Comment

• Karmann
      Moderator
      • Oct 2006
      • 735

Om man liker å ha trim'ene motsatt, altså feks høyderorstrim på venstre side, så er det såvidt jeg kan skjønne umulig å få til med analog throttletrim.

Affa: Jeg har en funksjon som heter Throttle Cut på min Futaba. Den har jeg assignet(i mangel av et norsk ord) til en fjærbelastet bryter. Holder knappen nede og motoren stopper.
      Mvh
      Morten Aase

Comment

• Olavjoergensen
        • Jun 2005
        • 2208

Eneste punktet jeg har er at om man har analog så føler man fysisk hvilken posisjon trimmen befinner seg i mens man flyr uten å måtte se ned. Ulempen da med digital er at man ikke har noen spesiell "bippe" lyd noe annet sted en senter og ytterpunkter.

Mvh OJ
        Last edited by Olavjoergensen; 11-01-10, 13:59.
        Olav Jørgensen
        Low & fast

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Sitter igjen med en følelse at det kun er "fuel gutta" som ønsker analog for å ha kontroll på motoren under oppstart og som nevnt av Affa - landing....

For min del skulle jeg ønske at trimmen var digital siden den analoge ikke kan lagres i modellminne å må justeres hver gang man bytter fly.

Comment

• havard.j
            • Jan 2007
            • 974

Liker analog trim best. Fort gjort å øke og senke tomgang, uten å måtte lytte og tippe seg frem til hvor trimmen i utgangspunktet står. Dessuten er enkelt å kutte motoren via en analog trim.
            EF 60" Edge. Torque.
            EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
            3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
            CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
            Multiplex FunCub XL on floats.
            Jeti DS-16

Comment

• Illusion
              • Jun 2008
              • 703

Kan trekke parallell til studioarbeid og miksere.. (og synther for den saks skyld).. De gode gamle analoge hadde slidere og skruknotter til du så mannen med hjåen og litt til. I dag er alt digitalisert med motoriserte slidere der det er nødvendig, endless dials og digital "trim".

De fordelene som er nevnt ser jeg på som mer smak og behag enn hva som er teknisk best. Bruker ikke de fleste en bryter på senderen til å stoppe motoren ? Kontra å dytte throttle-trim ned ?

Jeg lever i en elektrisk verden så har egentlig ikke noe annet å si enn at jeg hadde irritert meg grønn om det var en analog trim på Futaba'en min

Comment

• johanngj
                • Nov 2007
                • 533

Med digital trim så kan man også endre oppløsningen på trimmen. Det er hvertfall en slik meny i min JR radio som gjør at jeg kan angi hvor mange steps servoen skal flytte seg på ett "bipp". Man kan velge fra 0 til 10. Man kan sette forskjellig oppløsning på de enkelte kanalene, samt på throttle trim / pitch trim i helikoptermodus. Rimelig kult!

På alle mine modeller kutter jeg fuelmotoren med den fjærbelastede trainerknappen, så bruker ikke trimmen til dette. Men hvis man setter throttletrim til laveste oppløsning (10 "bipp" hver vei fra senter) så kan jeg også kutte fuelmotoren med bare ett trykk på den digitale trimmen.
                Last edited by johanngj; 11-01-10, 16:19.
                Med vennlig hilsen
                Johannes Gjessing GMFK
                || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Men hvorfor selges det "bare" analoge trim baserte JR radioer i USA, og Europa er kun digitalt (med unntak av 12X)

Er det bare konservative fuel fantaster over der.....?

O.T.
                  Originally posted by Illusion
                  Kan trekke parallell til studioarbeid og miksere.. (og synther for den saks skyld).. De gode gamle analoge hadde slidere og skruknotter til du så mannen med hjåen og litt til. I dag er alt digitalisert med motoriserte slidere der det er nødvendig, endless dials og digital "trim".
                  Men det fantes/finnes ikke noe råere enn en Moog Modular C3, alle synth fanatikeres drøm
                  Attached Files
                  Last edited by Quadrocopter; 11-01-10, 18:39.

Comment

• Eagle
                    • Jan 2006
                    • 1299

På min radio, en Futaba 14MZ, har jeg flyttet throttle trimmen til den ene slide bryteren på venstre side. Når jeg flyr har jeg full kontroll på den med pekefingeren. Tomgang er i senter, hvilket du vet er der da det piper høyt i radioen når du kommer dit. Høy tomgang når jeg skyver sliden frem, og motorkutt når den går helt tilbake. Genialt synes jeg, og nesten umulig å ikke vite hvor du har tomgangen til en hver tid,
                    Knut Erik
                    But it flies, so who cares??
                    www.torqueroller.com
                    Steikje galen
                    www.skalamodellflyklubb.no
                    www.teamflyingcircus.com

Comment

• Superstar40
                      • Dec 2002
                      • 1667

Hvordan er det med analog trim og bytte av modeller - husker radioen hvor trimknappen skal stå? Noen over nevner det som en fordel at trimknappen står i en bestemt posisjon.

Dette er vel mest mest en vane vil jeg tro, med min Graupner MC22 så må jeg bruke trimknappen til motorkutt - holder den inne til det sier bip - bip og motoren stopper, et trykk på trimknappen igjen så går den tilbake til utgangstillingen før motorkutt.

Jeg vil personlig holde en knapp på digital trim - uansett hva du gjør med trimknappen når anlegget er slått av så står trimmen der du har bestemt når du slår på anlegget.
                      Espen Kvien
                      Gruppeleder F3A
                      Vingtor RC Club
                      f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Olavjoergensen
                        • Jun 2005
                        • 2208

Graupner MC-24 har analoge trimmer, men den eventuelle trimmen man utfører på en modell kan lagres i software på hver enkelt modell og sette trim bryterne tilbake til senter posisjon!
                        Dermad oppår man at alle modellene er i riktig trim posisjon med trim bryterne i senter!

Mvh OJ
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

Originally posted by Superstar40
                          Hvordan er det med analog trim og bytte av modeller - husker radioen hvor trimknappen skal stå? Noen over nevner det som en fordel at trimknappen står i en bestemt posisjon.
                          Nei det gjør den ikke - her er du, ut i fra mitt synspunkt, ved problemets kjernene.

Originally posted by Olavjoergensen
                          Graupner MC-24 har analoge trimmer, men den eventuelle trimmen man utfører på en modell kan lagres i software på hver enkelt modell og sette trim bryterne tilbake til senter posisjon!
                          Dermed oppnår man at alle modellene er i riktig trim posisjon med trim bryterne i senter!
                          Ja - men funksjonen kan man oppnå med subtrim på de fleste moderne radioer, jeg trodde noe av hensikten med analog trim var at trim-spaken kan settes i en posisjon og dermed så ser / føler man hvor trimmen står.

Det ideelle hadde vært et pot-meter med motor (automasjon) slik at radioen husket posisjonene til spaken og ved valg av ny modell kjører motoren trim-spaken i riktig posisjon - dessverre er dette bare drømmetanker....
                          Last edited by Quadrocopter; 11-01-10, 20:02.

Comment

• larshkj
                            • Nov 2005
                            • 535

Jeg gikk fra JR og analog throttletrim til Futaba 12Z for 4 år siden. Jeg har aldri savnet analog trim. Superfornøyd med min 12Z. Uendelige (nesten) muligheter.
                            Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
                            Jets of Norway
                            Nittedal modellflyklubb

Comment

• Karl H.
                              • Mar 2006
                              • 1452

Originally posted by Superstar40
                              Dette er vel mest mest en vane vil jeg tro, med min Graupner MC22 så må jeg bruke trimknappen til motorkutt - holder den inne til det sier bip - bip og motoren stopper, et trykk på trimknappen igjen så går den tilbake til utgangstillingen før motorkutt.
                              Du må ikke bruke trimbryter til motorkutt.
                              Hvis du kjøper en fjærbelastet bryter (hvis du ikke har) kan du mikse throttle cut til den.
                              Det kan man gjøre på de fleste radioer vil jeg tro. Jeg har det både på MC 22 og 24, som
                              har respektive digital og analog trim.
                              Karl Hans Glommen.
                              Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

Working...