Unconfigured Ad

Collapse

Weatronic 2.4 eller Jeti 2.4

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gandalv
    • Mar 2009
    • 22

Weatronic 2.4 eller Jeti 2.4

Begge har telemetri.

Weatronic garanterer 9000 fot rekkevidde på bakken. Jeti garanterer "lengre enn ut av syne i lufta".

Jeti kan seriekoble mottagere. Weatronic har "dual-reciver"

Jeti programeres gjennom Jetibxen. Weatronic behøver PC.

Og helt sikkert flere likheter og forskjeller.....

Noen som har erfaringer med noen av disse systemene ?

Kom gjerne med konstruktive innspill

Hilsen Gandalv "som foreløpig ikke har bestemt seg"
  • jan-t
    MaxFactor
    • Dec 2007
    • 382

Jeg ville valgt weatronic, det er kvalitet tvers igjennom.
    Mange i jet og storfly miljøtet i Norge bruker weatronik i modelene sine. Har aldri hørt at dem har klagd.

Når jeg har vært på Jet power messe i tyskland, er det vanvitig mange som bruker weatronik eller Futaba fassst med powerbox.

Har ikke noe erfaring med jeti, har hørt om noen som har prøvd, dem var ikke veldig fornøyd.
    Sjekk litt RC univers forumet om det er noen som har erfaringer med jeti. Ville nå ha valg weatronic hvis jeg var deg.. Lykke til i valget.
    Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
    Viking-Smackdown.com

Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
    PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

Jerofuel
    Lynx Heli Innovations

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Originally posted by Gandalv
      ...Hilsen Gandalv "som foreløpig ikke har bestemt seg"
      Det vel greit å ha en solid distribusjons kanal og forhandlere i Norge som leverer produktet når du først velger en litt mer kostbar "High End" løsning .
      Last edited by Quadrocopter; 03-02-10, 13:21.

Comment

• highspeed
        • Nov 2005
        • 227

Sitter å vurderer litt selv....

Ulempen med Weatronic er det totale fravær av mottakere for indoor bruk.
        Minste mottaker veier 30 gram, noe som i indoor sammenheng like gjerne kunne vært et tonn.
        Ser ut til at Jeti er vesentlig billigere også.

Skulle gjerne hatt noen bruker erfaringer med Jeti.
        Har en del andre Jeti produkter, mottakere på 35 MHz, og noen Esc'er.
        Alt sammen har fungert aldeles perfekt og helt problemfritt.

Og saken er den at jeg har en Mulitplex Profi 3030 som jeg gjerne ville brukt noen år til.

En annen fordel med med Jeti er at det allerede finnes en del morsomme "gadets" å putt i flyene for telemetri.
        Så ikke ut til at Weatronic hadde så mye av sånt morsormt.

Men finnes det andre fabikater der ute, som har to-veis kommunikasjon?
        Niels Jensen
        Phoenix rc club

Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

Modellflyving er mental hygiene.

Comment

• Aviator
          • Mar 2005
          • 601

Kan noe av dette fungere som du vil...? http://www.eagletreesystems.com/Plane/plane.html
          Svein Roe
          ----------------
          Skymaster F-15 - Nexus Mk II
          Boomerang Sprint - Simjet 2250
          Starfire II P-60
          C-arf Extra 2,3 - DA 50
          EF Extra 91" - DA 60
          EF Edge 48"
          Ventus 4m
          Mini Nyx

Comment

• highspeed
            • Nov 2005
            • 227

Er selvsagt en mulighet med et seperat system for telemetri.
            Men på litt mindre modeller der vekt og plass er et problem, så virket det praktisk at det var integrert i mottakeren.
            Niels Jensen
            Phoenix rc club

Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

Modellflyving er mental hygiene.

Comment

• _wizard_
              • Nov 2005
              • 224

Jeg benytter Jeti systemet, og kan ikke si annet en at jeg er kjempefornøyd. Aldri vært en glitch. Kan fly så høyt/langt jeg gidder uten å miste kommunikasjonen. Spesielle hensyn må selvfølgelig tas med carbonkjerrer, men det gjelder alle 2,4 systemer. Det er ingen vits i å si at Jeti er dårlig uten grunnlag. På RCgroups er det en milelang tråd, og jeg kan ikke huske å ha sett at noen der har vært missfornøyd med systemet. Nå er det også norsk forhandler på Jeti, og de har alt fra mini indoor mottagere til 18 kanalers proff utstyr med flere satelitt mottakere. Så utvalget er det ikke noe å si på. Søker du på Jeti her på forumet finner du også informasjon. Jetisystemet er ekstremt fleksibelt når det gjelder kanaler, tilpassing til eksisterende utstyr og hvordan mottagere kan benyttes sammen og redundant. Jeti kunne også gjort et par ting bedre, for eksempel gjort det mulig å softwareoppdatere ved hjelp av PC, men foreløpig har ikke det vært noe problem. Det går rykter om ny Jeti Box som skal komme som mest sansynlig vil gi øket funksjonalitet. Når det gjelder kvaliteten på utstyret så har Jeti et meget godt rykte på de øvrige produktene de produserer, og det jeg har har av utstyr er av meget god kvalitet. Jeg har 2 sendere med hver sin TU modul og 10 mottagere i forskjellige størrelser, Jetibox og en del sensorer, blant annet mVario som fungerer overraskende bra til prisen. Jeti er for øvrig meget hyggelig priset i forhold til Weatronic som i utgangspunktet er det jeg kaller "grisedyrt"....
              Med vennlig hilsen
              Baard Lindberg
              Condor Modellflyklubb/Tønsberg Modellflyklubb

"I have no special talents, I am only passionately curious" - Albert Einstein

Comment

• royalevo
                • Oct 2004
                • 177

Originally posted by highspeed

Men finnes det andre fabikater der ute, som har to-veis kommunikasjon?
                Endelig har Jeg nå fått muligheten til å gå tilbake til multiplex! (Royalpro 16 kanaler) da de har sluppet sitt telemetri m-link 2,4Ghz system. Jeg kan ikke uttale meg om systemet og vet ikke noen ting om teknologien som er brukt, men det fungerer.. De diverse sensorene er vel så vidt begynt å løpe fra fabrikken. Mottagerene opp til 9 kanaler er små og nette.

Bruker det i elektro/fuel heli og fly, har ikke hatt noen uønskede hendelser så langt.

G
                ------------------

PA Bad Boy med ASP46
                H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
                E-Flite Taylorcraft
                T-rex 450Sport
                Cessna Cardinal on floates (EPP)

Comment

• affa
                  Administrator
                  • Jul 2002
                  • 5878

Jeg har ett komplett oppsett av Jeti til test fra www.el-fly.dk og har som andre her ikke hatt en glitvh eller hikk av noe slag. Det er enkelt på koble opp og fungerer 100%. Jeg skal gjøre endel flytetser til også kommer det artikkel på modellflynytt.

I løpet av 2010 ryktes det også en enhet hvor all loggingen blir lagret og kan overføres til PC for vurdering i etterkant. Smart og enkelt og gunstig!

Har ikke allverdens erfaring med Jeti fra før annet enn Jeti Spin ESCèr som fungerer meget bra etter min erfaring.

Alle enheter:

Systemdiagram:

Systembeskrivelse:

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

Hva skal du bruke radio systemet til?

Har du store modeller og en Jet eller to så er det bare en aktør som gjelder og det er Weatronic.

Weatronic har alltid siktet seg inn mot topp laget innen modellfly verdenen og har vært en hoff leverandør til de som virkelig har krevd å få det beste.
                    Dette er grunnen til at du ikke finner noen parkflyer men bare high-end mottakerer i produkt rangen deres.

JETI prøver også å få et fotfeste i dette segmentet men de har også mindre mottakere.

Byggekvaliteten er også forskjellig - ser man på Jeti så ser det ut som om man har plukket litt fra her og der å satt det sammen på bakrommet, mens Weatronic virker bunnsolid og oser av kvalitet.

Men husk at begge aktørene er nybegynnere i 2.4GHz markedet å sloss hardt for å få et fotfeste - utbredelsen er minimal i forhold til de to store aktørene i dette markedet.

Det er derfor jeg mener det er viktig med et apparat i ryggen så du slipper å fyke land og strand rundt når du har problemer.

Moderne 2.4GHz levert av seriøse produsenter glitcher ikke!! - gjør de det så er det en bruker/montering feil.
                    Rekkevidde er også fullstendig uinteressant hvis du ikke driver på med ekstrem FPV! De fleste full range 2.4GHz systemene i dag har en rekkevidde som langt overgår normal bruk - IGG gutta med 8m vingespenn sliter med å se modellen når den er 1000 meter unna.

Innebygget telemetri - sikkert morsomt det men slik systemene er i dag (og i morgen) så er det å regne for leketøy - skal du ha telemetri som fungerer så er det bare et merke som gjelder og det er Eagel Tree punktum finale.

Vet ikke hva du har tenkt å bruke radioen til men er du i det øvre sjiktet så burde valget være enkelt - Weatronic.

Er du på jakt etter et mer generelt system så er vel Jeti mer riktig men da er du plutselig over der de andre store aktørene operer og de havner fort i skyggen av Futaba / Spektrum som stiller i en helt annen klasse når det gjelder utvalg av sendere og mottakere.

Jeg regner med at du finner noe du føler deg komfortabel med men før du handler så ta en liten prat med T&K å få med deg det siste fra Weatronic når han er tilbake fra Nürnberg messa.
                    Vet ikke om noen som selger Jeti her i landet så jeg vet ikke hvor du kan få siste hånds info om disse systemene.
                    Last edited by Quadrocopter; 03-02-10, 23:32.

Comment

• olav_k
                      • Feb 2007
                      • 49

Det var da voldsomt til merkesynsing?
                      For all del, Weatronic er helt sikkert bra saker, men de har hatt sine problemer de også. Det blir litt rart å påstå at Weatronic 2.4 fungerer mye bedre enn merke ditt eller datt når 2.4 systemet deres er nytt og lite utprøvd.
                      Jeg har brukt Jeti en stund nå og det har i hvertfall fungert helt feilfritt. Og jeg har ikke sett inni en Weatronic mottaker, men jeg har sett inni en Jeti og den ser absolutt ikke ut som noe noen har plukket litt fra her og der å satt det sammen på bakrommet som du skriver. Når det gjelder utvalg så lager ikke Jeti sendere, men utvalget i mottakere er ikke akkurat dårlig for å si det sånn, hvor har du det fra?
                      Olav Kallhovd

Comment

• Kaptein Kok
                        • Apr 2009
                        • 296

Originally posted by Quadrocopter
                        Innebygget telemetri - sikkert morsomt det men slik systemene er i dag (og i morgen) så er det å regne for leketøy - skal du ha telemetri som fungerer så er det bare et merke som gjelder og det er Eagel Tree punktum finale.
                        .
                        Hitec kommer også med telemetri.

For min del ønsker jeg kun et par ting før jeg bytter system fra 14MZ.
                        Dette pga at jeg kun har elektrofly.

Innebygget telemetri i RX med 6 målinger:
                        Spenning på hovedbatteri opp til 70 Volt
                        Induktiv clamp strømmåling for hovedbatteri opp til 400A
                        Spenning på RX batteri
                        Strømmtrekk på RX batteri
                        Temp på ESC
                        Temp på motor

Innebygget telemetri i TX med mulighet for egendefinert alarm på 8 ting:
                        Brukt Ah hovedbatteri
                        Brukt Ah RX batteri
                        Lav spenning hovedbatteri
                        Lav spenning RX batteri
                        Overstrøm hovedbatteri
                        Overstrøm RX batteri
                        Temp motor
                        Temp ESC

Da er det bare å ta av og lande når en av de piper.
                        Når det finns, så bytter jeg.

Erling

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

Originally posted by olav_k
                          ....For all del, Weatronic er helt sikkert bra saker, men de har hatt sine problemer de også. Det blir litt rart å påstå at Weatronic 2.4 fungerer mye bedre enn merke ditt eller datt når 2.4 systemet deres er nytt og lite utprøvd.
                          Sammenlikningen er mellom JETI og Weatronic - har bevist holt Spektrum og Futaba utenfor siden Gandalv ikke ønsker disse.
                          Begge aktørene er vel de siste inn på 2.4 markedet.

Jeg har brukt Jeti en stund nå og det har i hvertfall fungert helt feilfritt......
                          Ikke så lenge siden et Jeti 2.4 GHz ikke tålte så stå sammen med en CORONA 2.4GHz system - fikset i dag men så helt knirkefritt er det ikke.

.....Når det gjelder utvalg så lager ikke Jeti sendere, men utvalget i mottakere er ikke akkurat dårlig for å si det sånn, hvor har du det fra?
                          visst lager de sendere + flere andre moduler - hvordan skulle de eller kunne kommunisere på et proprietær 2.4GHz protokoll!

Ingen som har benektet at de har utvalg i mottakere
                          JETI prøver også å få et fotfeste i dette segmentet men de har også mindre mottakere.
                          mindre her betyr mindre i størrelse ikke antall!

Men igjen er det tilbake til hva han TS skal bruke det til....
                          Skal det bygges inn i en eksisterende radio som ikke har modul så har Jeti og Weatronic løsninger.
                          Men jeg er redd for at Jeti på en generelt 2.4GHz standpunkt fullstendig drukner i segmentet som Futaba og Spektrum "eier".

Originally posted by Kaptein Kok
                          Hitec kommer også med telemetri.....
                          Hitec var heller ikke med i scoopet - men for all del de lager sikkert et system som sikker holder for de fleste - med kommer dessverre ikke opp mot ET.

Vet ikke om noen som selger Jeti her i landet så jeg vet ikke hvor du kan få siste hånds info om disse systemene.
                          Rettelse:
                          Ser at Norges største RC forhandler har Jeti og du får sikkert detaljert info om du kontakter dem.
                          Last edited by Quadrocopter; 04-02-10, 12:37.

Comment

• Quadrocopter
                            Moderator
                            • Aug 2007
                            • 6357

Litt OT men det får gå

Originally posted by Kaptein Kok
                            ......For min del ønsker jeg kun et par ting før jeg bytter system fra 14MZ. Dette pga at jeg kun har elektrofly.
                            Nei - Innebygget telemetri i RX
                            ja - med 6 målinger:
                            Ja - Spenning på hovedbatteri opp til 70 Volt
                            Ja 2x 300A (har du ett batteri som gir 400A?? 9000mA/45C.....) - Induktiv clamp strømmåling for hovedbatteri opp til 400A
                            Ja - Spenning på RX batteri
                            Ja - Strømmtrekk på RX batteri
                            Ja - Temp på ESC
                            Ja - Temp på motor

Nei - Innebygget telemetri i TX
                            Ja, du kan sette alarm på alle parametere som logges (35 stykker) - med mulighet for egendefinert alarm på 8 ting:..........

.....Når det finns, så bytter jeg.
                            Du slipper å bytte din kjære 14MZ - ET kan brukes sammen med alt det du har i dag + det du eventuelt kommer til å få fremover....
                            Last edited by Quadrocopter; 04-02-10, 14:02.

Comment

• Gandalv
                              • Mar 2009
                              • 22

Tusen takk for svar folkens

2.4 systemet skal bygges inn i min Grupner MC-24 og brukes bl.a. til et par jet modeller, men også noen mye mindre modeller.

Noen vil si at Weatronic ville vært det naturlige valget siden jeg har en Graupner sender, men som det nevnes så har de ikke små motagere...

Hva telemetri angår, så ønsker jeg i hovedsak informasjon om signalstyrke til rx og voltspenningen på rx-batt. Begge systeme har dette

Både Weatronic og Jeti har slik jeg ser det "fordeler" og "ulemper", så jeg syns det er nyttig med innleggene dere kommer med.

Jeg får ta meg en prat med Torbjørn når han er tilbake fra Tyskland og en snakke litt medde på Elefun også.

Mvh Gandalv

Comment

Working...