Unconfigured Ad

Collapse

Hva slags servoer skal jeg velge til en 35%?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sub_sonic
    Moderator
    • Mar 2005
    • 409

Hva slags servoer skal jeg velge til en 35%?

Hallo...

Har i lang tid ønsket å kjøpe en større maskin.
    Har fløyet masse, men da med mindre maskiner.

Skal kjøpe en 35% pilot-rc extra260.

Hva slags servoer skal jeg bruke i denne?
    Har ikke lyst til å bruke for mye penger på det, men vil ikke ta
    noen sjanser på dårlig kvalitet!

fint om noen slenger inn sin mening om dette!
    GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
    sigpic

• ronnynorge
    • Jan 2008
    • 1231

Hitec 7955 TG så har du servoer en evighet....

Anything and Everything for electric flight, your electric superstore, Helicopter store

Ronny
    Ronny Andreassen
    Sunndal/Vinnu
    Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
    3DHs 33" EPP
    JR 9303 2,4

Comment

• yak
      • Mar 2008
      • 302

jeg skal bruke disse på min 35% fra flying-hobby.com
      savox 1256
      Digital Servo
      No: SOVSC-1256
      USD: $69.00
      Last edited by yak; 13-02-10, 10:35.

Comment

• Sniper
        • Nov 2005
        • 1386

Har 33% versjonen av det samme flyet, og kjører Hitec 7955TG. Troybuiltmodels har kjempetilbud på disse (174 $ for to), evt servocity.com.

Holder på med en xtremecomposite 2,6 metring og der holder det med én pr balanseror. Sånt sett så blir det ikke dyrere heller, enn om jeg skulle kjøpt to litt mindre servoer og brukt to pr balanseror.

Men så har jo Eagle kommet over noen bra digitalservoer, tar bare ikke hva dette var i farten..
        Last edited by Sniper; 13-02-10, 10:56.
        Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• sub_sonic
          Moderator
          • Mar 2005
          • 409

Takker for innspill..

Hva tror dere om denne?

25kg v/6v og rimelig! bare tull?

mvh
          Geir Olav
          sigpic

Comment

• Guest

#6 Unapproved
            Bare et råd.
            Spar ikke kr på servor. Plutselig ligger alt i en flishaug på bakken.
            Jeg ville kjøpt et kjent merke. Hitec TG er min favoritt.

Comment

• jehembre
              • Mar 2006
              • 145

Originally posted by anders e
              bare et råd.
              Jeg ville kjøpt et kjent merke. Hitec tg er min favoritt.
              "+1" ...
              John Erik Hembre

Trondheim Modellflyklubb

Comment

• sub_sonic
                Moderator
                • Mar 2005
                • 409

da går vi for hitec

Har et spm. til..

Når man bruker så mange, store servoer. Må man bruke slik powerbox/smart-fly?
                Eller er det bare en ekstra gadget som kan gjøre feil. Skal bruke 14kanalers futaba
                mottager (2,4ghz)

mvh
                Geir Olav
                sigpic

Comment

• ronnynorge
                  • Jan 2008
                  • 1231

Originally posted by sub_sonic
                  da går vi for hitec

Har et spm. til..

Når man bruker så mange, store servoer. Må man bruke slik powerbox/smart-fly?
                  Eller er det bare en ekstra gadget som kan gjøre feil. Skal bruke 14kanalers futaba
                  mottager (2,4ghz)

mvh
                  Geir Olav
                  Kjør alt i mottaker uten powerbox.. Det jeg har er en smartfly batshare,kobler til to batteri og regulere ned til 5v.Fungere knall..
                  Ronny Andreassen
                  Sunndal/Vinnu
                  Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                  3DHs 33" EPP
                  JR 9303 2,4

Comment

• TrondD
                    • Feb 2008
                    • 172

Godt valg ang. servoer.

Når det gjelder eventuell powerbox, vil du få svært motstridende anbefalinger.
                    Jeg bruker alltid powerbox i store fly. Fordi:

- Mange sterke servoer i et fly, kan i gitte situasjoner trekke mye strøm.
                    En god powerbox klarer dette behovet greit. Samt at det ikke vil ha noen betydning
                    om en servo går helt bananas og brenner opp. Strøm leveres til resten uansett.
                    - Du har full effekt av to separate batteripakker. Helt separate kretser sørger for strøm
                    selv om den ene pakke takker for seg.
                    - Du har på noen powerbokser (bruker kun slike selv) mulighet for to mottakere. Da kan
                    du ha antennene i forskjellige retninger. Powerboksen velger mottaker etter kvaliteten på
                    signalet. (litt forskjellige parametre som styer byttingen etter merke)
                    - Noen powerbokser har også logging av viktige data. Etter hver flytur kan du sjekke om
                    signalkvalitet, strømtrekk og f.eks spenning har vært normal under turen. Feil kan
                    oppdages før de fører til havari.
                    - Mange powerbokser har også innebygget servo-synkronisering. Dersom flere servoer skal
                    brukes på samme rorflate.

Noen vil hevde at det bare er å lodde strømtilførselen fra servoene rett til batteriepakene. Eventuelt lage seg elektroniske løsninger for å skaffe seg en viss redundans selv. Jeg synes ikke dette er noe godt argument for å velge bort powerboksene. Man bare lager dem selv istedet. (og jeg tror ikke de er like gode heller)
                    Trond Dullerud
                    Trondheim Modellflyklubb

Comment

• TrondD
                      • Feb 2008
                      • 172

Informasjon fra Futaba:

"On all Futaba receivers the amp draw will be 8 amps continuous and 10 amps peak."

Tatt herfra: http://www.futabarc.com/faq/faq-receivers-q962.html

Dette betyr at du beveger deg i svært farlig terreng dersom du putter 6-8 7955TG servoer rett i mottakeren. Det går nok fint til vanlig sportsflyging, men hard 3D vil belaste servoene såpass at strømtekket helt sikkert overgår 10amp med god margin.

En 7955TG kan trekke 3,4amp i ekstreme situasjoner.
                      Se her: http://www.hitecrcd.com/product_file...nal_080215.pdf
                      Trond Dullerud
                      Trondheim Modellflyklubb

Comment

• sub_sonic
                        Moderator
                        • Mar 2005
                        • 409

Originally posted by TrondD
                        Informasjon fra Futaba:

"On all Futaba receivers the amp draw will be 8 amps continuous and 10 amps peak."

Tatt herfra: http://www.futabarc.com/faq/faq-receivers-q962.html

Dette betyr at du beveger deg i svært farlig terreng dersom du putter 6-8 7955TG servoer rett i mottakeren. Det går nok fint til vanlig sportsflyging, men hard 3D vil belaste servoene såpass at strømtekket helt sikkert overgår 10amp med god margin.

En 7955TG kan trekke 3,4amp i ekstreme situasjoner.
                        Se her: http://www.hitecrcd.com/product_file...nal_080215.pdf

Jeg skal ikke ha det så fancy at jeg bruker 2 mottagere, men hva slags powerbox vil du
                        anbefale meg?

Hva gjør du med strøm til tenning?

mvh
                        Geir Olav
                        sigpic

Comment

• TrondD
                          • Feb 2008
                          • 172

Powerbox

Denne har jeg montert i flyet til en kompis. Helt ok.
                          Genial sak for din 40-85cc bensinmodell. Sammen med 2stk 2S lithium pakker og smart-fly bryter/lade-pakken har du alt du trenger uten masse ledninger og surr.The new Smart-Fly PowerSystem fami

Har innbygget killswitch til tennig også. (mer om dette lenger ned)

Min favoritt: http://www.powerbox-systems.com/e/po..._rss/start.php

Tenning.
                          På såpass store fly er det uansvarlig å ikke ha en eller annen form for mulighet til å stoppe motoren dersom noe uforutsett dukker opp. Vanligste løsning er å montere en optisk killswitch.
                          Denne kan selvfølgelig stoppe montoren. (via bryter på senderen) I tillegg gir den mulighet for god avstand mellom tenningsanlegg og øvrig radioutstyr. Stoppsignal sendes via fiberledning som ikke leder strøm. Med en slik løsning bruker man et eget batteri til tenningsanlegget.

Smartflyen øverst har killswitch inne bygget. Powerboksen fra Powerbox Systems krever egen killswitch. f.eks en av disse:
                          The Ignition Cutoff provides safety and convenience for your gas powered plane. The unit has two modules that are connected by a fiber-optic cable. There is no electrical connection between your igni

http://www.electrodynam.com/rc/EDR-107/index.shtml (min favoritt)
                          Trond Dullerud
                          Trondheim Modellflyklubb

Comment

• cissaman
                            • Feb 2008
                            • 324

Originally posted by anders e
                            Bare et råd.
                            Jeg ville kjøpt et kjent merke. Hitec TG er min favoritt.
                            anders e... Kjører du 7955TG rett i mottaker på 50cc fly?? Større også??
                            Bare flygreier: )

Comment

• Guest

#15 Unapproved
                              Originally posted by cissaman
                              anders e... Kjører du 7955TG rett i mottaker på 50cc fly?? Større også??
                              Ja både på mine 50cc og 100cc.
                              Aldri gjort annet. Men bruker alltid skikkelige batterier. Sanyo.
                              100cc har 300+ turer med imac og hard 3d(the wall, blender, snaps osv på full gass)
                              med god hjelp fra eagle og flypilot
                              Senest i dag i -14 grader
                              Last edited by Guest; 13-02-10, 21:03.

Comment

Working...