Unconfigured Ad

Collapse

Tvunnede Servokabler ved 2.4GHZ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • patternplanes
    • Jun 2009
    • 253

Tvunnede Servokabler ved 2.4GHZ?

Hallo!

Skal lodde nye servokabler til min SebArt Wind snart, de fra høyderoret må vere ca.110cm lange. Har hørt mottakeren kan påvirke servoene ved lange kabler og at det lønner seg med tvunnede kabler/støyskjermere(metallringer). Men så sendte jeg en melding til en som flyr F3A, han mente dette ikke er noe problem ved 2.4GHZ. Har allerede handla vanlige/ikke tvunnede servokabler, og viss det ikke er nødvendig pga.støy med tvunnede kabler bruker jeg helst de jeg har. Noen andre jeg har snakket med mener det er en "ekstra sikkerhet" å ha tvunnede kabler også ved 2.4
    Noen som vet om jeg kan bruke vanlige kabler som er 110cm lange ved bruk av 2.4?? Takk for alle svar!

Hilsen kristoffer
    Kristoffer Rosmo
    Vingtor RC Klubb
    Great Planes Super Sportster 40
    SebArt Wind S110
    Clik 2.0
  • RGJ
    • Jul 2004
    • 922

heisan

har vel kanskje lengre ledninger i min Integral ca 250 turer uten filter eller tvinna kabler , denne er flydd både med YS 170 og siste 25 turer med el. ingen problem for meg .
    Bruker den lille 7 kanals faast motagern fra Futaba
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Problemet var mye større i 35Mhz tiden, men det skader ikke å tvinne lange kabler.
      Tvinningen reduserer evnen til at kablene skal virke som en antenne og at forstyrrende signaler skal "induseres" i kabelen og videre inn i servo eller mottaker.
      Og dette kan skade utstyret selv om det operer i 2.4GHz området!

Ferrite ringer eller andre elektroniske filter som sette på kabelen bør du styre unna

En annen vel så viktig ting å passe på er at du har tykke nok kabler (nok tverrsnitt på selve lederen).
      Mange store fly bruker nye digitale servoer, disse trekker blant annet mye mer strøm og de trekker den på en annen måte enn de gamle analoge, det er derfor viktig å bruken en god servokabel og ikke de syltynne med lavt kvadrat som finnes over alt.
      Last edited by Quadrocopter; 22-03-10, 17:22.

Comment

• patternplanes
        • Jun 2009
        • 253

Originally posted by Quadrocopter
        Problemet var mye større i 35Mhz tiden, men det skader ikke å tvinne lange kabler.
        Tvinningen reduserer evnen til at kablene skal virke som en antenne og at forstyrrende signaler skal "induseres" i kabelen og videre inn i servo eller mottaker.
        Og dette kan skade utstyret selv om det operer i 2.4GHz området!

Ferrite ringer eller andre elektroniske filter som sette på kabelen bør du styre unna

En annen vel så viktig ting å passe på er at du har tykke nok kabler (nok tverrsnitt på selve lederen).
        Mange store fly bruker nye digitale servoer, disse trekker blant annet mye mer strøm og de trekker den på en annen måte enn de gamle analoge, det er derfor viktig å bruken en god servokabel og ikke de syltynne med lavt kvadrat som finnes over alt.
        Ok, du sier det kan skade utstyret selv ved 2.4GHz området, og at det ikke skader å tvinne lange kabler. Kan jeg tvinne de vanlige selv ved å ta de tre kablene fra verandre og tvinbne de runt? Eller må jeg handle nye(som blir vanskelig å finne over 1 meter lengde)?
        Servokablene som fulgte med servoen(JR9411SA) er vel tykke nok?

Rune, du sier det ikke er noen problemer med vanlige kabler. Har du hørt andre som har fått problemer? Kjell Olav mener også det ikke er viktig med tvunnede kabler.
        Hadde jo vert supert å slippe å handle nye kabler
        Kristoffer Rosmo
        Vingtor RC Klubb
        SebArt Wind S110
        Clik 2.0

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Originally posted by patternplanes
          ....Kan jeg tvinne de vanlige selv ved å ta de tre kablene fra verandre og tvinbne de runt? Eller må jeg handle nye(som blir vanskelig å finne over 1 meter lengde)?....
          Tvinn i vei på egenhånd - det er kjempe enkelt, splitt opp de tre lederne - slå litt tape rundt alle tre i den ene enden og putt denne inn i drillen - start opp på sakte hastighet og la den gå til du har den ønskede tvinningen.
          Skal du ha tvinningen til å hode seg 100% tvunnet samme hva du gjør med den så tar du varmluft pistolen setter den på en 100-120 grader å blåser forsiktig over den tvunne kabelen mens den enda er i strekk - når kabelen kjølner så holder den på formen (men dette er kosmetikk )

Servokablene som fulgte med servoen(JR9411SA) er vel tykke nok?
          Skal du bruke den nylagede kabelen som en skjøtekabel og koble den til servoenkabelen via den originale servopluggen så lar du kabelen ut av servoen være som den er.
          Men tar du å fjerne servopluggen å lodder på forlengelse kabelen så er det ikke noe ekstra arbeide å tvinne denne også - MEN pass på at du lar det være en ca 10 cm men kabel igjen inne ved servoen som ikke er splittet opp eller tvinnet (høyere styrke i kabelen og du slipper faren for å trekke ut en av lederne fra selve servoen)

Rune, du sier det ikke er noen problemer med vanlige kabler. Har du hørt andre som har fått problemer? Kjell Olav mener også det ikke er viktig med tvunnede kabler.
          Hadde jo vert supert å slippe å handle nye kabler
          Hvorfor ikke gjøre det ordentlig med en gang og du vil aldri være i tvil om det virker eller ikke!
          Å tvinne de servokablene du har eller noen nye tar deg 5 minutter maks.

En annen mulighet er å kjøpe tvunnet kabel i metervis sammen med noen servoplugger så kan du lage kablene akkurat i den lengden du ønsker - ba blir det et estetisk velbehag å se inn i flyet.
          Det finnes en annen tråd i forumet som forklarer hvordan du lager engen kabler på en billig/enkel måte - fant den ikke i farta men tror den ble startet for en 14 dager siden.
          Last edited by Quadrocopter; 22-03-10, 18:06.

Comment

• patternplanes
            • Jun 2009
            • 253

Tok noen bilder av rette kabler jeg tok fra verandre og tvunnet selv. Er dette bra nok?
            Klarer ikke laste opp bildene her(sikkert for store) så sender link til nettalbum(6 bilder):

Kristoffer Rosmo
            Vingtor RC Klubb
            SebArt Wind S110
            Clik 2.0

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Originally posted by patternplanes
              Tok noen bilder av rette kabler jeg tok fra verandre og tvunnet selv. Er dette bra nok?...
              Supert - helt perfekt!
              Last edited by Quadrocopter; 22-03-10, 20:40.

Comment

• patternplanes
                • Jun 2009
                • 253

Til Quadrocopter:

Takk, nå som det bare er å tvinne i veg behøver jeg ikke kjøpe nye, KALRT JEG TVINNER DEM DA!!!!!!! Det tar maks 5min Flott det var så enkelt
                Kristoffer Rosmo
                Vingtor RC Klubb
                SebArt Wind S110
                Clik 2.0

Comment

• RGJ
                  • Jul 2004
                  • 922

bra

enkelt og greit hva!
                  grunn til at jeg brukte vanlige var ....det hadde jeg liggende!!!
                  Men husker vi lærte at støy ble redusert om et tvinner ...vi lærte dette på skolen for 20 år siden !
                  Personlig bruker jeg så lite kontakter som mulig lodder heller inn en bit servo ledning enn å skjøte med kontakter , stoler mer på loddinger enn en kontakt bruker så 3 tyne krympe strømper over ( en til hver ledning) og en tykkere over som sikring.
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

Comment

• Jon Wold
                    • Sep 2002
                    • 949

Hvis du er i nærheten av Son kan du få 10 meter tvinnet kabel av meg Kristoffer.

Hva da Quadro, hva er problemet med ferritringer?
                    MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• patternplanes
                      • Jun 2009
                      • 253

Kommer til å lodde ja, ingen ekstra kontakter
                      Jon Wold: Ellers Tusen Takk, bor i Oslo, så den gangen jeg får bruk for kabler kan jeg bare handle noen(blir vel om et par år). Koster 25kr for to meter fra Elefun Ellers takk!
                      Kristoffer Rosmo
                      Vingtor RC Klubb
                      SebArt Wind S110
                      Clik 2.0

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Originally posted by Jon Wold
                        Hva da Quadro, hva er problemet med ferritringer?
                        Ikke noe annet enn at de veier og tar plass + at filter effekten er liten når du ikke optimaliserer for et snevert frekvens område.
                        På 35MHz var ringen optimaliserte for å ta knekken på frekvenser som forstyrret mottakeren.
                        Last edited by Quadrocopter; 22-03-10, 22:44.

Comment

Working...