Kan jeg bruke andre mottakere enn Futaba til denne senderen?
Unconfigured Ad
Collapse
Mottaker til Futaba T7CP
Collapse
X
-
-
Futaba T8FG-S
Noen planker og noen visperComment
-
Hei igjen Audifrik!
Var nettopp og så på en ny Q5 her. Har nesten råd, men da får jeg ikke råd til særlig mye modellfly! Så den gamle A6 V6'en får duge en stund til.
Jeg har en 35Mhz, og jeg lurer på om jeg kan bruke andre mottakere enn Futaba med god kvalitet.Futaba T8FG-S
-
a6 er da uten tvil en duganes bil det dahehe
jeg har brukt hitec sine mottagere i de fleste modellene jeg har hatt i ppm, når jeg brukte 35 båndet.
har hatt null problem med electron 6, og 8 kanals mottakern dems.
husker ikke i farten hva 8 kanalern heter, men slimutgaven av den var visst ikke noe bra på elektrohelikopter i 450 størrelse ifølge en i klubben.
lille feather mottakern til hitec er også bra.
er du ute etter pcm mottaker, så mener jeg å huske at det må være futaba.
vanlig ppm så er det fritt fram, så lenge frekvensen stemmer.
husk også på riktig type krystall i mottakern.
hitec krystall i hitec mottaker. og dual krystall i dual mottaker, samme gjelder for singel.
i sendern trenger du ikke gjøre om noen ting.Lower, Lower, oops.
Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.Comment
-
a6 er da uten tvil en duganes bil det dahehe
jeg har brukt hitec sine mottagere i de fleste modellene jeg har hatt i ppm, når jeg brukte 35 båndet.
har hatt null problem med electron 6, og 8 kanals mottakern dems.
husker ikke i farten hva 8 kanalern heter, men slimutgaven av den var visst ikke noe bra på elektrohelikopter i 450 størrelse ifølge en i klubben.
lille feather mottakern til hitec er også bra.
er du ute etter pcm mottaker, så mener jeg å huske at det må være futaba.
vanlig ppm så er det fritt fram, så lenge frekvensen stemmer.
husk også på riktig type krystall i mottakern.
hitec krystall i hitec mottaker. og dual krystall i dual mottaker, samme gjelder for singel.
i sendern trenger du ikke gjøre om noen ting.
Tusen takk for svar på at jeg kan bruke andre mottakere til Futabaen min. Tror ikke jeg gidder å mase noe med PCM foreløpig. Har hatt det før på bil, men fant bare minimale fordeler med det. Futabas orginalmottakere er jo rimelig dyre, så det er fint å kunne bruke noen rimeligere til mindre alvorlige modeller.
Hva mener du om Power-HD og da særlig HD-1810MG som jeg har kjøpt noen av?Futaba T8FG-S
-
Men du kan neppe bruke alle slike rakkelmottakere som sitter i billige alt-i-ett-pakker.Absolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
Gammel mottaker til Futaba T7CP
Etter rekkeviddesjekk med antenne nede på flyplassen, med utemerket resultat, så tok jeg flyet opp med den eldgamle mottakeren, og alt virket helt utmerket, UTROLIG!Futaba T8FG-S
-
Alle servoene, bryter og mottaker i min gamle 20 modell er 27+ år gamle, og jeg har nå fløyet opp ca 4 liter fuel med en SC 25 uten noen problemer. Men jeg har faktisk ny akk da!Futaba T8FG-S
-
Den korte forklaringen er at den ene (singel) har ett mixetrinn på inngangen, og den andre har to. Disse mixetrinnene gjør at frekvensen som skal viderebehandles og der stikkebevegelsene skal avkodes ligger på en lavere frekvens enn den senderen sender på, og for å skille din sender fra andre radiosignaler i lufta.
På en SC ligger mottakerkrystallet på en frekvens som oftest er 455kHz lavere enn det senderen sender på, og der er bare ett krystall. Dette krystallet er det du kan bytte for å velge hvilken kanal du skal motta på.
På en DC en der du også på 455kHz til slutt, men det første trinnet mixer på 10,7MHz. Det betyr at et DC-krystall svinger 10,7MHz lavere enn senderfrekvensen. Og dette igjen betyr at et DC-krystall bare fungerer på en DC mottaker, og SC-krystall bare passer på en SC-mottaker.
I DC-mottakeren sitter det enda ett mixetrinn, og dette har normalt et krystall, som er 455kHz lavere enn 10,7MHz. Til behandling av avkodingen ender det uansett på 455kHz. Dette siste er et krystall du ikke kan bytte selv, det er loddet inn i kretsen.
Der kan være flere krystaller som har som oppgave å fjerne spyrius, mixeprodukter i trinnene vi ikke ønsker å ha der.
Så kommer et bandpassfilter som slipper gjennom 455kHz-produktet.
DC gjør at mottakerne blir smalere og mindre utsatt for støy i bandet. Det var spesielt da FM-sendinger over 100MHz ble vanligere at dette ble et problem.
Har du lyst å lese om denne mixinga, som er essensiell i mye mottakerutstyr kan du bare google "superheterodyn". Der finner du "enkle" forklaringer på dette prinsippet
Dual Conversion heter strengt tatt dobbelt-super-heteorodyn. Og SC er singel...
For din del skal du bare sørge for at mottakeren din får et DC-krystall hvis det er en DC-mottaker og vice versa.
(10,7MHz og 455kHz er definitivt mest brukt i mixing, men noen produkter kan bruke 470kHz f.eks)
Håper dette hjalp!Absolutt ikke NLF-medlem lenger!Comment
-
Den korte forklaringen er at den ene (singel) har ett mixetrinn på inngangen, og den andre har to. Disse mixetrinnene gjør at frekvensen som skal viderebehandles og der stikkebevegelsene skal avkodes ligger på en lavere frekvens enn den senderen sender på, og for å skille din sender fra andre radiosignaler i lufta.
På en SC ligger mottakerkrystallet på en frekvens som oftest er 455kHz lavere enn det senderen sender på, og der er bare ett krystall. Dette krystallet er det du kan bytte for å velge hvilken kanal du skal motta på.
På en DC en der du også på 455kHz til slutt, men det første trinnet mixer på 10,7MHz. Det betyr at et DC-krystall svinger 10,7MHz lavere enn senderfrekvensen. Og dette igjen betyr at et DC-krystall bare fungerer på en DC mottaker, og SC-krystall bare passer på en SC-mottaker.
I DC-mottakeren sitter det enda ett mixetrinn, og dette har normalt et krystall, som er 455kHz lavere enn 10,7MHz. Til behandling av avkodingen ender det uansett på 455kHz. Dette siste er et krystall du ikke kan bytte selv, det er loddet inn i kretsen.
Der kan være flere krystaller som har som oppgave å fjerne spyrius, mixeprodukter i trinnene vi ikke ønsker å ha der.
Så kommer et bandpassfilter som slipper gjennom 455kHz-produktet.
DC gjør at mottakerne blir smalere og mindre utsatt for støy i bandet. Det var spesielt da FM-sendinger over 100MHz ble vanligere at dette ble et problem.
Har du lyst å lese om denne mixinga, som er essensiell i mye mottakerutstyr kan du bare google "superheterodyn". Der finner du "enkle" forklaringer på dette prinsippet
Dual Conversion heter strengt tatt dobbelt-super-heteorodyn. Og SC er singel...
For din del skal du bare sørge for at mottakeren din får et DC-krystall hvis det er en DC-mottaker og vice versa.
(10,7MHz og 455kHz er definitivt mest brukt i mixing, men noen produkter kan bruke 470kHz f.eks)
Håper dette hjalp!Futaba T8FG-S
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment