Hva skal man velge? Har en del fly med monterte 35 mhz mottakere av diverse merker. Hadde tenkt på en 2.4 ghz radio. Er jo så mange å velge i rundt om. Vanskelig dette. Hva er best av bmw og merc?, eller kanskje kia?
Unconfigured Ad
Collapse
Hvilket radiomerke skal man kjøpe?
Collapse
X
-
Vel, det der er jo en smakssak. Og det finnes nok like mange svar som personer du spør.
Men, ting du kan ta med i vurderingen:
- funksjoner du ønsker å ha med(som for eks ModelMatch(Spektrum) eller telemetri(Jeti))
- pris pr mottaker(har du mange som skal byttes ut kan det være greit at de har rimelige mottakere)
- størrelse på mottaker(har du mange små modeller bør du ha så liten mottaker som mulig)
- modul eller helt ny radio? (om radioen du har støtter modul så er det lett å veksle, og da trenger du ikke å bytte alle mottakerene)
Skal du ha helt ny radio så ville eg også holdt radioen fysisk for å få feelingen.
Personlig har eg i dag en JR 9x2 35MHz radio. Eg ønsker å gå over til 2.4GHz, og da kommer eg i første omgang til å gå for en modulløsning. Valget mitt har falt på enten Spektrum eller Jeti. Så får vi se hva det blir til etterhvertThorbjørn Kirkeleit
Haugaland Modellflyklubb
Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul -
er vel ingen fasit på dette, noen liker dattera å noen liker mora, jeg for min del anbefaler futaba, enkle menyer å en meget sikker forbindelse, aldri hatt noe klusstrex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
homemade quad med diverse elektronikk.
noen depronkjerrer.
futaba10c 2.4ghz.
radiostyrte bilær med reservedeler liggende klartComment
-
Futaba.
Dette tror jeg du får svar fra like mange som det fins produsenter
Men jeg har hatt Futaba i alle år og aldri hatt noe tull.
Har i dag 12fg 2,4 ghz og den er jeg meget fornøyd med den.Mvh Geir Mogstad
---------------------------------------
slapp av det kommer helt sikkert ned!Comment
-
Dette blir som religion, og svaret du får er i 99% av tilfellene relatert til merke den person du spør har (enkelte er mer fanatiske en andre...)
Det finnes utallige tråder her på forumet som omhandler akkurat det du spør om.
Mitt forslag er å velge en av de (2-3) store anerkjente merkene - da er du sikker på å få hjelp hos "naboen" hvis du står fast og tilgangen til mottakere og oppgraderinger er relativ trygg i mange år fremover.
Husk 2.4 GHz mottakerne er proprietære så du vil ikke kunne bruke mottakere fra de forskjellige produsentene om hverandre!
Styr unna døgnfluene og "ukjente" merker - de er der i dag - i morgen er de vekk.
Velg en radio som passer dine behov - mange bruker radioen som en "penis" forlenger og sprader rundt med en radio til et ti talls lapper på magen uten at de overhode har noe som helst behov for denne typen (og de kjenner vel knapt 10% av mulighetene radioen har)
Finn en 7-9 kanaler i prisklassen 2-5 lapper og du har radio for mange år fremover, det finnes flere brukte 2.4 GHz radioer fra JR/Spektrum og Futaba ute i markedet i denne klassen.
Siden du allerede har 35 MHz utstyr i dag så ville jeg valgt en modul basert radio slik at du kan bruke 35MHz og gjøre en gradvis overgang til 2.4MHz ( du bytter bare sender modul for å veksle mellom de to systemene)
Husk at mottakeren blir den store konestanden etter hvert - Har du mange modeller så oppdager du at det blir utrolig mye penger i mottakere - du får Spektrum full range mottakere fra 240 kroner og oppover hvis du kjøper over dammen - skal du ha en tilsvarende fra f.eks Futaba så havner du raskt opp i dobbel pris..... ( har vel spart en 10-12 000 kroner på å gå for mottakere fra Spektrum kontra Futaba i de ca 50 "tingene" jeg har 2,4 GHz utstyr i ), du kommer ikke til å dra med mottakere fra ett fly til ett annet - mottakeren sitter i flyet.
Det finnes også en del Bind&fly modeller ute i markedet - dette er modeller som er 100% klare til å fly. Disse har en Spektrum mottaker innebygget - så har du en Spektrum / JR radio så er det bare å "binde" og fly.
Og til slutt (ref. diskusjoner rundt CE merking) - kjøp senderen i et EU område (Norge regnes som EU området), kjøper du fra østen eller US så må du være sikker på at den er CE merket!Comment
-
Er et hav av radioer og velge i dag. Alt er så og si like bra..
Selv foretrekker jeg futaba.
Siden du har en del fm motakere, så kan futaba eller jr/graupner være en fordel. Siden du kan ta ut modulen bak i radion. og velge om du skal ha 2.4 eller fm..
Alle radioer har vel bakdeler og forderler i programeringen Alt er smak og behag..
Noen liker datra og andre morra..
Reis til en butikk f,eks og hold i en radio. noen kan være bedre og holde i en andre..
Håper du finner deg en radio som du vil like, i denne junglen av RC utstyr..Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
Viking-Smackdown.com
Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS
Jerofuel
Lynx Heli InnovationsComment
-
Last edited by Quadrocopter; 14-04-10, 23:58.Comment
-
Har prøvd Futaba 7C, 9C, JR 9303, Spektrum og nå Hitec Aurora. Syns sistnevnte er helt super, kjempeenkel, vannvittig programmerbar og er slettes ikke så ille pris på hverken komplett sett eller løse mottakere. Supert at den har belyst skjerm, touch og ikke minst telemetri for å lese av mottakerspenning f.eks. Behagelig er den å bruke også, kan ikke si at jeg har funnet noe dårlig med den bortsett fra at "alle andre" bare bruker Futaba/Spektrum så man må finne ut av noen særegenheter på egenhåndLiker veldig godt med den at det er veldig få begrensninger i hvordan man kan programmere den. Selv har jeg bl.a. en egen trimbryter der jeg kan justere gain på gyrokanalen +-10% uten å gå inn i noen menyer, genialt... Kan liste opp masse goodies men det er for seint!
Last edited by Aceman; 14-04-10, 23:47.T-REX 600E
Thunder Tiger MiniTitan
HK-450
En kul Crawler
Hitec Aurora 9Comment
-
Hei.
Du får nok en del gode tips her ser det ut som,.
Jeg selv bruker Futaba 10C med modul for 2,4ghz/35mhz og er godt fornøyd med den.
Det jeg setter mest pris på med denne radioen er at den har lys i displayet. Ofte at jeg sitter litt i "mørket" og trykker, og da er det kjekt med lys. Det skal heller ikke bli så alt for dystert i stua før en skjerm blir "for" mørk og se på.
Ellers så har jeg en knapp på spektrum sine radioer, men kommer "aldri" til og kjøpe en selv:P De har mange små park flyers osv, som kan parres rett med spektrum radioer fordi mange av de fly/heli pakkene selges ready to fly med spektrum mottaker (korriger meg om jeg tar feil)
Så for meg er det Futaba som gjelder. Jeg liker ikke oppsettet til Spektrum, men det er jo smak og behag.
Lykke til!
Mvh Robert.Comment
-
All you need is loveComment
-
FUTABA
Baserer det på at jeg har hatt Graupner mx22, multiplex evo 9, sanwa 8000,hitech optic6 og nå sistnevte er en Futaba 10c, min mening er at noen har vært rape full når de programerte graupner og multiplex,makan til tungvindte og uoversiktlige menyer i forhold til futaba, og pris på mottakere driter jeg i, spare gjør jeg på supern, ikke på mottakere eller servoer, men det er nå min mening.Futaba 10C Fasst
Last Down 3XL V3
Spirit Elite
Primo
Hellcat
Sukhoi
Pt 19
Ucd
Bossanova
Giles 202
Boomerang
Mojo
Ultra Stick
Riva Silver X
Laser 3d
Hobbyrommet er fullt av leker.Comment
-
Jeg har fløyet med Hitec, JR og Futaba. Skulle jeg kjøpt radio igjen, ville jeg valgt det jeg har i dag - en Futaba 12Z. Jeg har brukt denne siden den kom på markedet, og har ALDRI følt at jeg mangler noe. Kongeradio rett og slettLars Henrik Kjølberg
http://www.flickr.com/photos/larshkj/
Klubber:
Jets of Norway
Nittedal modellflyklubbComment
-
Mest radio for pengene: Finn en brukt Futaba 12FG med både 35 MHz og 2.4 GHz modul på rcmarked. Futaba er lettere å programmere kontra JR. Men jeg synes JR er bedre å holde, og fly med. Futaba 10C har for meg litt plastikk-følelse, og 12FG er litt bred mellom stikkene. Modulbaserter radioer fra JR har en ledning på baksiden, og ser dermed litt hjemme-mekket ut.
Så selv om jeg nå bruker JR DSX9, og ikke har noen planer om å bytte, så er mitt råd en brukt Futaba 12FG. De kan du tidvis finne til 4000-5000 på rcmarked.noMed vennlig hilsen
Johannes Gjessing GMFK
|| JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||Comment
-
12Z er en flott radio med stort display, men har ikke så mange flere funksjoner enn 12FG. Derimot koster den rundt 3500 mer enn 12FG og iflg mange er ikke 12Z verd prisforskjellen.Flisespikkeri er gøy!
Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
Dyrøy MFK
ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
http://rolv.infoComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment