Unconfigured Ad

Collapse

2.4GHz R/C Shootout Results

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ofly61
    • Apr 2008
    • 785

2.4GHz R/C Shootout Results

Hei,

Har vurdert en tid å kjøpe "skikkelig" radio men så leste jeg denne ...

Tror jeg venter en stund og heller "sliter" med billige RTF radioer
    en stund til, de virker godt nok for meg.

Odd H.
  • thor_no
    • Feb 2009
    • 296

uten å være skråsikker så har jeg hørt at futabas fasst system er det enste som er godkjent til proffbruk ( styring av kraner o.l.) om det er fordi det er bedre eller om det bare er fordi futaba har tatt jobben med å få det godkjent vites ikke men jeg vil tro at det har nok litt med kvalitet å gjøre...

Comment

• shonny
      • Apr 2007
      • 20

Har nettopp gjort en jobb for en kompis i Australia, og delbetaling er en Futaba 10CG 2.4 GHz.
      Vet ikke om dere har sett Futabas nye S-Bus system? Virker veldig interessant om en har mange servoer og annen moro som skal sitte rundt om i flyet. For ikke å snakke om ved installasjon i jetmodeller.
      Men jeg husker fra de som gikk over til 2.4GHz systemer i Australia at de hadde svært få problemer med JR og Spektrum, hvilket var de to mest solgte på den tiden. Nå skal Futaba reintroduseres for alvor der nede også, og det skal bli spennende å se hvordan det går!
      Men at 2.4Ghz er veien å gå er det vel liten tvil om, dersom en da ikke lhar mer tiltro til Luddittene.
      shonny

Comment

• shonny
        • Apr 2007
        • 20

Rar review artikkel

Artikkelen virker som om den er skrevet for flere år siden, men datoen sier 6. mai 2010 på toppen.
        Virker som om gubben er litt sen i avtrekket, for 2.4GHz er generelt systemet som ALLE innen RC satser på.
        Kanskje noe av grunnen til at seriøse produsenter ikke gidder sende ham produkter for testing?
        shonny

Comment

• andersh
          • Apr 2003
          • 1734

Jeg stiller spørsmål til flere ting rundt dette:

1) Hva er rcmodelreviews.com? Annerkjent? Til å være en "dedikert" webside for slikt har den liksom ikke skremmende mange reviews.....??? Noe hobbygreier? Ser ikke så mye vitenskapelige tester? "Ser ut til å være ganske motstandsdyktig mot støy"... jaha? Det var spesifikt du... antall DB? Frekvenser? Hva bruker man som "generator"? Blir det likt scenario for alle merker testet?

Sitat fra siden: "All of the products reviewed here have been bought with my own money and nobody pays me for the time I spend writing these articles."

Dette er vel å regne for å være en privat hjemmeside, og må kanskje leses deretter.

2) Hva med Futaba (som han selv skriver mangler). Uten de med på testen blir den i beste fall ubrukelig? JR og Futaba er BY FAR de største på dette.....

3) Hvor er Jeti Duplex som også etterhvert begynner å bli ganske store....?

3) Kanskje det viktigste - hvordan i alle dager kan trådstarter konkludere med at han bør vente... basert på dette??? Står jo ikke akkurat at det er dårlige greier??? Men han "tester" jo mye billig-greier, og da må man vente at ikke det er state-of-the-art... Velg mellom JR og Futaba du, så skal du se at du får noe som funker. Evt. spør her på forumet om råd før du bestemmer deg for et kina-merke.

Og ja, Futaba FASST er egentlig en ca. 15 år gammel teknologi som var utviklet for, og er i bruk på kraner og annet utstyr som har strenge krav til godkjenninger ol.
          Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Hvis noen virkelig vil se hvordan Spektrum tester real life så sjekk disse artiklene:

40 radioer samtidig - selve testen
            Utfordring #1 - resultat
            Utfordring #2 - resultat
            Temperatur test
            Rekkevidde test - Joe Nall

Comment

• andersh
              • Apr 2003
              • 1734

Nå er alle disse "testene" utført av Spektrum og JR selv, så det kan vel i BESTE fall kalles salgsmateriale... Men det er nok likevel mer korrekt enn denne websiden det bli linket til av trådstarter.

Man kan lese tester opp og ned og i mente, og mange vil skrive fordeler/ulemper med JR/Futaba, men de færreste vil på en måte velge side mellom de 2 store i en seriøs test. Om man vurderer blant disse andre merkene som er der ute må man lese seg opp betydelig mer da forskjellene er mye større, og noen av de rimeligste er direkte dårlige.

Jeg tror de fleste velger mellom JR og Futaba basert på hva de liker fra før (35mhz), samt at nok noen vil velge Futaba pga færre antenner, "satelitter" og dill. Men kan man leve med ekstra antenner og ledninger, eller kanskje til og med liker at du får en stabel med antenner alle veier (tenker at det gir bedre signal), så tror jeg det er hipp som happ hva man velger.

Mitt soleklare valg er Futaba av flere årsaker:

* 14 kanaler, og markedets mest avanserte og "frie" radio, 14MZ.
              * Kun 2 antenner, og det trengs ikke flere. 2 fungerer utmerket til alt jeg har brukt de i.
              * Mulighet for å forlenge antenner (bytte de ut til 3-4 forskjellige lengder) dersom modellen krever at antennen må ut (carbon/aluminium kropp). Fortsatt bare 1 mottaker, med 2 antenner, og det fungerer strålende.
              * EKTE spread spektrum, ikke "lastbalansering" over 2 kanaler slik Spektrum iallefall var før. Mulig dette er endret i de nye DSM-versjonene, men Futaba har vært skikkelig, ekte spektrum fra starten av.

Og kanskje min beste grunn til å fortsette med Futaba, 100% plettfritt trackrecord! Begynte med Futaba 2.4 FASST i mars 2008 og fikk en av de første TM14 modulene som kom til Norge. Vet med sikkerhet at jeg har hatt feil i modellen som ville havarert en 35Mhz mottaker (ref min Cessna som gikk i failsafe 3-4 ganger på 35Mhz før jeg byttet til 2.4Ghz), men som flydde rock solid med FASST. Har 2 jetmodeller med FASST hvor det kun ligger to nusselige antenner inni modellen, aldri ett feilslag. Har 2 carbon seilfly hvor det ene har forlengede antenner for å få den ut av kroppen, begge fungerer strålende med 1 mottaker, og 2 antenner!

Men jeg hører om flere som har JR som også fungerer greit, så igjen - velger man mellom JR eller Futaba så tror jeg man får greier som funker. Og det koster heller ikke skjorta lenger.
              Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Originally posted by andersh
                .......Mitt soleklare valg er Futaba av flere årsaker:.......
                He, he - den måtte bare komme.
                men jeg synes du begynner å bli treg - det tok hele 23 minutter...... begynner alderen å tynge....

Comment

• andersh
                  • Apr 2003
                  • 1734

Jeg skrev jo så mye, tar litt tid da vettu... Men for the records... jeg VAR JR-mann intil for ca 3 år siden, så helt polarisert er jeg da ikke!! Eller?
                  Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

Comment

• hiTmanhiT
                    • Jun 2008
                    • 131

For å svare litt på ka Rcmodelreviews er for noe, er dette rett og slett en kar fra New Zealand som driver å tester ut både kina-utstyr og annerkjent utstyr.
                    Grunnen til at det ikkje er mange reviews der, er at det er 1 person som driver dette, og han starta denne siden for ikkje lenge siden.
                    Anbefales å skjekke ut youtube-kanalen til Rcmodelreviews også, der han gjør en del testing på video: http://www.youtube.com/user/rcmodelreviews

Selv har eg nettop investert i et Frsky 2.4ghz system som denne karen har studert selv, og er spent på dette. Ekstra godt er det at det kosta meg 25$ (+mottakere da)
                    Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
                    Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

Comment

• larshkj
                      • Nov 2005
                      • 535

Originally posted by hiTmanhiT
                      Selv har eg nettop investert i et Frsky 2.4ghz system som denne karen har studert selv, og er spent på dette. Ekstra godt er det at det kosta meg 25$ (+mottakere da)
                      Jeg håper du har gjort jobben med å verifisere at dette systemet er skikkelig CE godkjent.

EDIT: Det ser ut som om produsenten har sitt på det rene:
                      Last edited by larshkj; 23-06-10, 14:21.
                      Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
                      Jets of Norway
                      Nittedal modellflyklubb

Comment

Working...