Unconfigured Ad

Collapse

Mistet radiokontakt 3 ganger på samme tur

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Illusion
    • Jun 2008
    • 703

Mistet radiokontakt 3 ganger på samme tur

På siste av 3 flyturer med min easy star så opplevde jeg hele 3 bortfall av radiokontakt på modellen. Den første var i en høyresving ett lite stykke unna.. Den begynte å gå i spiral nedover, men fikk tilbake kontakten og reddet flyet. Tok noen runder litt nærmere og det samme gjentok seg på en langstrekke (fra høyre til venstre).. null respons i noen tidels sekunder.. tenkte at her måtte det være noe seriøst gærnt og tok den inn for landing og mistet radiokontakt når den var 3-4 meter oppe og like foran meg.. gled fint over hodene våre og krasjet pent i veggen på bygningen vi stod langs.

Så.. nå har jeg gått igjennom modellen, men kan ikke finne noe som helst gærnt. Mottager er en Futaba R617FS og antennene er festet som vist på vedlagt bilde.

Kjørte eloggeren min på den og den trekker 23,9 Amps på max. esc'en er god for 30 og er den som ble anbefalt til motor. Så ser ikke noe problem der heller.

Innspill ?? Første gang jeg har opplevd dette med 2,4GHz og liker det ikke...
    Attached Files
  • flarssen
    • Jan 2005
    • 1842

Hva bruker du av strønforsyning på mottager/servoer?
    Fred Larssen

Comment

• Illusion
      • Jun 2008
      • 703

3s lipo på rundt 1800mAh.. tror det var flightpower som stod i på den turen, men har også noen polyquest som jeg bruker.

Motor = ARC-28-37-3
      ESC = Suppo SP 30A

Dette var vel på 8-9 turen i flyets historie og første gang jeg har opplevd.

Det var 70% igjen på kjørebatteriet og 80% igjen på senderbatteriet (3s 2500mAh) når jeg landet.

Comment

• Litespeed
        • Jun 2005
        • 1064

Kan det være løse kontakter til mottager eller at flyet er baktungt så vil man få stall og spiral ned, det har skjedd meg....
        Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• Illusion
          • Jun 2008
          • 703

Originally posted by Litespeed
          Kan det være løse kontakter til mottager eller at flyet er baktungt så vil man få stall og spiral ned, det har skjedd meg....
          Dersom det bare var spiralen så kunne jeg ha vært enig, men når det skjer 3 ganger der de 2 siste er _meget_ merkbare og der jeg hadde full kontroll i glidende flyvning før det inntraff så er dette eliminert som årsak. Løse kontakter.. tjaa.. Ingen av kontrollene fungerte så da må isåfall alle ledningene ha blitt gnagd på av en bever og inspeksjon av utstyr finner ingen indikasjon på dette

Skal ta en ekstra sjekk på det elektroniske og ta den opp en tur igjen etterhvert.

Takk for innspill!

Hvor mye skal til for å jamme 2,4GHz ? Kunne ikke se noen basestasjoner (men de kan jo befinne seg på taket av bygningen jeg stod ved) og jeg tror det er noe høyspent i nærheten, men ikke akkurat der jeg fløy.
          Last edited by Illusion; 15-06-10, 18:35.

Comment

• Litespeed
            • Jun 2005
            • 1064

Har selv flydd med Futaba 2,4 ghz Fasst sitt system de siste 3 år(siden d kom) på store bensinfly ,el seilfly og båt uten noe form for problem men har ikke flydd eller stått i nærheten av en basestasjon eller høyspent da .
            Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• fjante
              • Mar 2010
              • 138

nå tror heg ikke at du skal bry deg om høyspenten, jeg har flydd mye i nærheten av høyspent, tilogmed tatt loop rundt en 22kv linje og har aldrig merket noe. nå flyr jeg med spektrum 2.4gh

og for di av dere som synes at dette kanskje var litt uansvarlig så jobber jeg i krafrverket som eier linja, hele startet med et veddemål mellom oss kolegaer..
              Terje Vik

Ingen ting er umulig - det tar bare Velig land tid...

Comment

• Kaptein Kok
                • Apr 2009
                • 296

Skulle jeg veddet, så ville jeg gått for batteri kontakten. Dårlig kontakt, dårlig lodding. Neste ville vært ESC/BEC'en.

Comment

• Leif Sverre
                  • Jun 2010
                  • 146

Hei! Jeg er ny innen dette, men leste denne artikkelen angående 2,4 GHz og ble noe klokere: http://www.modellflynytt.no/articles...l-1/Side1.html. Det er et bra system, men det er nevnt noen mindre risikoer. Det nevnes noe om "hjelpe" mottaker o.l. Mulig du er klar over dette, mulig det er grunnleggende for de fleste...men ville nevne det.

Comment

• Hansi79
                    • Feb 2007
                    • 587

Ville tippe det er en av servoene eller ESC som trøbbler.
                    Vært borti det samme med en defekt ESC. Med den gikk det 2 fly.
                    Kople til alt mens du står på bakken å le på ledninger å klem litt på den speedcontrollen.
                    Hvis du får fram feil så kopl til et vanlig senderbatt å se om du får fram samme feil.
                    I find that a Ducks opinion of me is very much influence`d over whether or not i have bread with me

Comment

• Leif Sverre
                      • Jun 2010
                      • 146

...noen ganger er det dessverre godt og lese om andres negative erfaringer, det er til hjelp for andre. I denne tråden trur jeg det gir meg en pekepinne i retning og bruke et mottaker batteri, i tilllegg til lipo til motor. Da har man ihvertfall styrekontroll inntakt om lipoen skulle svikte på en eller annen måte. Det tar en tid før mottakeren kommer seg igjen etter "strømbrudd".

Comment

• lillejon78
                        • Dec 2005
                        • 1530

jeg holdt akkurat på å sette opp en 450 nå, 6kanals futaba 2.4ghz, å mens jeg holdt på så klikka den ene servoen,dette resulterte i at all elektronikk klikka, null kontakt med helien, å servoen ble rykende varm, kobla vekk servoen å alt annet funka
                        trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                        trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                        arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                        PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                        homemade quad med diverse elektronikk.
                        noen depronkjerrer.
                        futaba10c 2.4ghz.
                        radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

Comment

• Illusion
                          • Jun 2008
                          • 703

Takk for alle innspill!

Da tenker jeg konklusjonen er at det er ett eller annet med det elektroniske. Har akkurat prøvd å rugle og klemme på alt som finnes av elektronikk uten at jeg fikk framprovosert blackout, men skal gjøre flere forsøk.

Jeg synest esc'en blir fryktelig varm etter flyvningene.. Det er slik at det ikke er mulig å holde fingeren på i mer enn ett sekund før man brenner seg. Er dette normalt ?
                          Vil tippe at en overopphetet esc også kan føre til mye rart.

Defekt servo skal jeg også sjekke. Interessant å lese at den ble glovarm.. da har man ihvertfall noe man kan sjekke etter flyvning. Varme servoer bør byttes

Comment

• andersh
                            • Apr 2003
                            • 1734

Husk at dersom mottakeren av en eller annen grunn får for lite spenning, "rebooter" den. Da forsvinner den i noen sekunder for så å komme tilbake. Dersom du bruker BEC'en i regulatoren til strøm kan du sjekke hvor mye den kan levere. Evt. kan du bare teste med et eget mottakerbatteri bare for å se om det forsvinner. Et slikt spenningsfall kan selvsagt også forårsakes av dårlig kontakt.

Du kan evt. koble på en logger av ettellerannet slag (feks. en slik ny emeter logger), på den spenningen så får du en indikator om det er det spenningsfall som er problemet.

Har flydd utelukkende på FASST i flere jetmodeller, carbonseilfly, store elektrokjerrer, og i det hele tatt. Alt bare funker....
                            Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                            Byggeblog for Eurosporten
                            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Kaptein Kok
                              • Apr 2009
                              • 296

Originally posted by andersh
                              Husk at dersom mottakeren av en eller annen grunn får for lite spenning, "rebooter" den. Da forsvinner den i noen sekunder for så å komme tilbake.
                              Disse Futaba'ene er bare borte ca 0.1 sekund. Jeg har eksperimentert litt med BECer i større fly, og om den detter ut er det nesten ikke merkbart siden spenning kommer opp med en gang servoene stopper.

Beste måte å finne ut om det er dette som skjer på er å programmerer inn "Battery failsafe" på throttle. Om det er driftspenning til RX som detter for lavt så vil den da kutte motor, og du må av og på med throttle for og armere igjen.

Comment

Working...