Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hitec Optic 6: Hvilken pinne er pluss og minus på senderen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hitec Optic 6: Hvilken pinne er pluss og minus på senderen

    Click image for larger version

Name:	Hitec_Optic6_Bakside.jpg
Views:	1
Size:	69.2 KB
ID:	626979Click image for larger version

Name:	Hitec_Kontakt_Nærbilde.jpg
Views:	1
Size:	33.3 KB
ID:	626980
    Hei!

    Jeg har anskaffet en Optic 6 u/ batteri. Har ikke noe hitec-utstyr fra før. Har lest at aktuell plugg som passer fra tx-batteri til senderen er en "white connector" eller "JR" eller "small white Hitec Elco TX connector" m.m. Har også lest at mange har svidd senderen sin med 3. parts batterier med JR plugg med omvendt polaritet i kombinasjon med uvanlig bruk av rød/sort fargekode på batteriledningene.

    Jeg ville satt stor pris på om noen som har Hitec radiosender med hvit plugg og helst Optic 6 kan fortelle hva som er pluss og minus på kontakten? Og om rød ledning er pluss og sort ledning er minus på batteriledningene.

    Halvbrukbart bilde av aktuelle hvite kontakt: HITEC RCD USA

    Legger ved et par bilder der man ser hvordan kontaktene ser ut på senderen. Som man ser er det en sperreanordning for å hindre feilkopling og denne sperren befinner seg under pinnene.

    Hvis noen kan kaste lys over dette blir jeg glad.

    Edit: Fant et supert bilde av kontakten her:
    http://www.onlybatterypacks.com/show...p?ItemID=12232

    Er rød 100% sikkert plusspol? I så fall bekrefter dette hva jeg trodde på forhånd...

    Skal forsøke å kople til et tx-batteri fra min Futaba radio med servokontakt (bare for å teste at radioen virker).
    Last edited by nixxon; 25-06-10, 22:08. Reason: Fant bra bilde av plugg

  • #2
    Sjekk denne linken:
    RC Airplanes - RCU Forums
    Last edited by Quadrocopter; 25-06-10, 22:22.

    Comment


    • #3
      Hvis ingen har speilet bildene så er + (rød) den venstre pinnen sett nedenifra (det andre bildet ditt)

      Comment


      • #4
        Originally posted by Quadrocopter View Post
        Hvis ingen har speilet bildene så er + (rød) den venstre pinnen sett nedenifra (det andre bildet ditt)
        Takk for svarene. Jeg er helt enig med deg, Quadro. Alt tyder på at plussen er til venstre. Hvis rød er pluss da...

        Noen med en fungerende Optic 6 innen armlengdes avstand?

        Jeg har blitt ytterst forsiktig mht. polaritet etter at jeg friterte 5S lipo pakke + 80A ESC for en tid tilbake...
        Last edited by nixxon; 25-06-10, 23:06.

        Comment


        • #5
          Originally posted by nixxon View Post
          Takk for svarene. Jeg er helt enig med deg, Quadro. Alt tyder på at plussen er til venstre. Hvis rød er pluss da...

          Noen med en fungerende Optic 6 innen armlengdes avstand?

          Jeg har blitt ytterst forsiktig mht. polaritet etter at jeg friterte 5S lipo pakke + 80A ESC for en tid tilbake...
          Jeg har 2 stk Optic 6 begge fungerer veldig bra med +(rød) til venstre -(svart) til høyre.
          Sjekket dette med multimeter fra ladekontakt til batteri kontakt.
          Symbolet på ladekontakt viser + på senter leder (litt vanskelig å tyde men det er korrekt)
          Så målte jeg hvilken av batteri kontaktene som var koblet til senter leder på ladekontakt.

          NB! Jeg er ikke helt fornøyd med Optic 6 mangler bryter for 6. kanal må mixes inn med
          en annen kanal. Da er dette for meg i praksis et 5 kanals anlegg ikke 6 glad jeg
          fikk elektronikk skrotet billig.

          Odd H.
          Last edited by Ofly61; 26-06-10, 11:41. Reason: trykkfeil

          Comment


          • #6
            Husker ikke hva som var hva, men det var i hvertfall motsatt ift. min Robbe/Futaba. Fort gjort å åpne radioen og dobbeltsjekke. Glad jeg gjorde det.
            Fred Larssen

            Comment


            • #7
              Takk for gode innspill. Fasit er som vi alle trodde: rød (pluss) til venstre og sort (minus) til høyre.

              Hva gjelder manglende bryter på kanal 6: Jeg visste ikke at det er vanlig med bryter på alle kanaler. Jeg er vant med en eldre Futaba 8 UAPS og der er kanalene 6-8 med vrider (pot) og ikke bryter (to trinns).

              En helt annen sak: Er det mulig å endre tittelen på tråden slik at den heretter begynner med ordet "LØST:"
              Last edited by nixxon; 27-06-10, 23:19. Reason: spm om endr. av tittel på tråden

              Comment

              Working...
              X