Announcement

Collapse
No announcement yet.

Assan 2.4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Assan 2.4

    Hei
    Er det noen som har erfaringer med Assan 2.4 GHz?
    Gode eller dårlige?
    (til Futaba 9C)
    All info er god info

    Takker.

  • #2
    flarssen sitter på en del erfaring og info.

    Hvis han ikke ser denne tråden så kan du sende ham en PM.

    Comment


    • #3
      Jeg ser .
      Har akkurat fått modul nummer fem og har vel ett snes mottagere. Har ennå ikke opplevd problemer med noe av dette. Grunnen til at jeg har fem moduler er at de to første sendte på bare en frekvens, mens den nyere versjonen sender på to, så jeg valgte å oppgradere. Dessuten er vi to brukere.
      Alle mottagere som selges nå mottar på begge frekvenser. Hadde 12 mottagere av eldre versjon. Seks av disse har vært til oppgradering hos Assan, og de fire neste er underveis. Oppgraderingen er gratis til tross for at de eldste er over to år gamle.
      Assan har godt utvalg av mottagere og flere er underveis, bl.a. en satelitt-basert (ala Spektrum). Mottagerene fungerer helt ned til 2,6V, så "brownout" er normalt ikke noe problem.
      Systemet støtter ti kanaler, men du får kun åtte siden Futaba opererer med maks åtte kanalers PPM.

      Ulempene er:
      Ingen diversity, dvs. kun en mottagerantenne (selv om det kan se ut som om de har to). Det ser ikke ut til å være noe stort problem i praksis og satelitt-mottagerene vil bøte på dette når de kommer.
      Senderantenna stikker litt langt ut bak senderen og kan skades når senderen legges på rygg. Størst problem på Hitec hvor modulen blir snudd opp/ned.
      Failsafe settes hver gang mottageren slås på. Når mottageren mister signalet går servoene tilbake til den posisjonen de har når mottageren slås på. Greit om man er førnøyd med throttle på tomgang og nøytrale ror. Litt mer problematisk om man er avhengig av å holde stikkene i andre posisjoner samtidig som man slår på mottageren. På de litt dyrere V2 mottagerene kan man sette failsafe via kabel fra en PC. Man kan da, for hver kanal, velge mellom en fast posisjon, beholde siste posisjon eller posisjonen ved påslag.
      Bare spør om det er mer du lurer på.
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        Spektrum mot Assan? Er det like safe som Spektrum?
        Assan er MYE billigere en Spektrum.
        Hvem andre en hobbyking selger Assan?
        Last edited by danny007; 16-07-10, 15:55.

        Comment


        • #5
          Spørs hva du mener med safe. Har er en rekkeviddesjekk av Assan, Spectrum og XPS(IFS).
          RC Groups - View Single Post - X8---new 2.4GHz Radio System
          RC Groups - View Single Post - X8---new 2.4GHz Radio System

          Himodel selger også Assan: http://www.himodel.com
          Fred Larssen

          Comment


          • #6
            Safe, mange kan fly sammen uten at det blir forstyrrelser? forstyrrelser gennerelt?
            Er Assan noe du kan anbefale å bruke?

            Comment


            • #7
              Ut fra egne erfaringer, ja. Har aldri opplevd forstyrrelser, selv ikke når jeg fløy samtidig med 10-12 tyskere med Zagi på hangkanten, de fleste med 2,4GHz.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Originally posted by flarssen View Post
                .....Har aldri opplevd forstyrrelser, selv ikke når jeg fløy samtidig med 10-12 tyskere med Zagi på hangkanten......
                Nå må du gi deg - det finnes ikke noe mer forstyrrende en tyskere med combatvinger på hang kanten

                Comment


                • #9
                  Da kan jeg trygt kjøpe ut i fra hva jeg har lest.(selv om jeg skal hente min combat vinge i posten i morgen he hehe(er ikke tysk men det spiller vel ingen rolle når man flyr combat))

                  Comment


                  • #10
                    Dersom du var en av disse galningene som tok "sjansen" på å fly med 35mhz tidligere, så er det hvertfall ikke mer risiko å fly med 2.4ghz system i dag. Uansett pris og antall kanal hopp osv.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Quadrocopter View Post
                      Nå må du gi deg - det finnes ikke noe mer forstyrrende en tyskere med combatvinger på hang kanten
                      hahaha... jeg lo meg skakk når jeg leste denne! fantastisk bra sagt!

                      Comment


                      • #12
                        men ang sikkerhet med assan. det ble referert til om det var like sikkert som spectrum. Spectrum har jo hatt noe trøbbel med carbonkropp/dlg, og vært en (antakelig) direkte årsak til mange havari med dem. gjelder vel den mest brukte dlg mottakeren demmes.
                        Hvordan er det med assan? noen som har fløyet med assan i seilfly/dlg med hel-carbon kropp?

                        Til en sammenlikning har jeg ikke noen slike episoder å nevne ang futaba. og de som sleit med spectrum i klubben har flydd helt uten problemer etter bytte til futaba. Dette gjelder altså i hovedsak en spectrummottaker og dlg/carbonkropp så vidt jeg vet.

                        Har dere noe peil på det her ang. assan?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Quadrocopter View Post
                          Nå må du gi deg - det finnes ikke noe mer forstyrrende en tyskere med combatvinger på hang kanten
                          Tenkte nå RF jeg, men det er klart det hjelper lite med solid link om man får en combatvinge i nakken .
                          Fred Larssen

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by ChristianAustenå View Post
                            Hvordan er det med assan? noen som har fløyet med assan i seilfly/dlg med hel-carbon kropp?
                            Karbon er vel problematisk på 2,4 uansett system med mindre man fører antenna ut av kroppen, Det ideelle for karbon dlg hadde vært coax antenne på de minste 3-4 grams mottagerene til Assan, Kan man lodde er det ikke noe problem å modifisere dem selv. Assan mottagerene kan også kjøres på 1S Lipo.
                            Fred Larssen

                            Comment


                            • #15
                              vet de som trøblet med spectrum også hadde antennene ute.. så jeg lurte bare på om noen fløy med assan i slike fly og om det hadde vært noe som tilsa at de kunne få problemer.

                              Comment

                              Working...
                              X