Unconfigured Ad
Collapse
Multikontakt til servoer
Collapse
X
-
-
Silikon ja, det var ikke så dumt.
Nå har jeg bestilt noen saker fra Elfa for å få litt flere pinner tilgjengelig - i stedet for å sette opp flere MPX-kontakter. Tenker da å bruke en med 2x5 kontakter for å få det litt mer stabilt enn om en bare skulle hatt en enkel list.
1. den har ingen mekanisk føring d.v.s. at du må være meget nøye når du setter i sammen pluggen så du ikke bøyer noen pinner
2. ingen mekanisk feste anordning, må limes e.l. noe som kan være et usikkerhets punkt ved belastning / vibrasjoner
3. vær nøye med valg av kvalitet - på noen av typene får pinnene først kontakt når de har kommet ca 3/4 inn!
Jeg har brukt D-sub på mange løsninger (dessverre ikke i RC utstyr enda) som krever fleksibilitet, men vær nøye på å velge en type av bra kvalitet som f.eks denne fra ELFA.
Jeg ser helt klart noen fordeler med å bruke D-sub som f.eks.
Meget god (til denne prisklassen) mekanisk føring, gode kontakter som har en lang vandring (kontakt oppnås umiddelbart ved sammenføring) og sist men ikke minst vinger for skrufeste.
Jeg vil anbefale å bruke gummiforinger (samme prinsipp som man kjenne fra de større servoene) når kontakten monteres, dette medfører en viss fleksibilitet i sammenføyningen noe som reduserer påvirkning fra vibrasjoner.
Ulempen med D-sub er at den bygger en 7 - 9mm noe som medfører at pluggen må senkes inn i vinge / kropp. Jeg anbefaler ikke å montere pluggen fra innsiden og ut for å unngå senkingen - dette kan medføre at pluggen skyves fra hverandre ved sammensetning av vingene og noe som igjen kan medføre dårlig kontakt
Siden D-sub har en relativ høy tetthet av pinner på et lite areal kan man ta seg den luksusen å benytte 2 pinner for hver leder moe som reduserer sjansen for glitch grunnet kontaktproblemer.
Post gjerne noen er faringer hvis det er noen som har brukt D-sub eller lignende i RC-utstyrComment
-
Størrelsen på flyet her gjør at jeg har ganske stort spillerom i forhold til innfelling og feste av kontaktene, så akkurat det bør ikke by på særlig problemer.Erlend Moen
Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.noComment
-
Anders Hauge
www.hang.no - Norges nye HANG-side!
www.JetsOfBergen.no
rc.andersh.com
Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
Byggeblog FPV SailCam Easyglider
Byggeblog for Eurosporten
Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys
There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....Comment
-
Bruker disse MPX'ene til mye rart, inkl. vinge servoer.
Comment
-
Comment
-
Comment
-
Endte opp med å bruke MPX-kontakter likevel. Etter mye fundering og testing fant jeg at de er stabile, gir kontakt umiddelbart, har lange kontakter uten slakke og de har gode føringer.
Valgte å lodde lys og servoer på hver sin kontakt - dels for å gjøre loddejobben enklere for meg selv, men også for å prøve å unngå eventuelle forstyrrelser av signal som lyset vil kunne gi (aner ikke om dette er noe problem egentlig).
Har ikke ferdigmontert kontaktene i kroppen, bare gjort alt klart, så hvordan det vil fungere i praksis vet jeg ikke. Skal rapportere tilbake når jeg har fått testet mere. Legger ved noen bilder som viser prosessen og det foreløpige resultatet.Erlend Moen
Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.noComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment