Unconfigured Ad

Collapse

Fingergrep ved bruk av senderpult

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Illusion
    • Jun 2008
    • 703

Fingergrep ved bruk av senderpult

Hei!

Har til nå fløyet uten noe som helst hjelpemiddel som nakkestropp o.l. og har tommelen oppå og pekefinger forran på stikka.

Har vudert å gå over til senderpult, men hvilke grep bruker man da ?

Vet det sikkert er mye smak og behag o.l., men er interessert i å høre hvilke grep _du_ benytter med senderpult og hvorfor du mener det er best/bra nok

Det problemet jeg ser med måten jeg har fløyet på hittil er at når tommlene beveger seg til siden vil de automatisk trekke stikka litt nedover. Jeg har også litt problem med å trekke negativ pitch da det er mye motstand i tommelen nedover når jeg holder rundt radion. Dette er noe jeg ønsker å bli kvitt ved å gå over til pult.
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by Illusion
    Har vurdert å gå over til senderpult, men hvilke grep bruker man da ?
    Går du over til en pultradio så er den eneste muligheten pekefinger&tommel grep!
    Noe som definitivt ikke er en ulempe
    Last edited by Quadrocopter; 13-09-10, 09:28.

Comment

• Larsem
      • Jan 2007
      • 53

Det naturlige blir da å holde rundt stikka med tommel og pekefinger. Men en annen ting som hjelper for å ikke få noen "koblinger" mellom bevegelser er å stramme stikkefjærene. Da merker man lettere om man drar stikke ut av senter ufrivillig.

Lars
      Sebart Wind S Pro, Sebart Miss Wind, Stratair Viper, T-rex 550, Topline Standard, V-ultra ++

Comment

• Raptor
        • Sep 2003
        • 837

Har brukt senderpult i over 30 år og det funker best for meg. Tommel og pekefingegrep. Lang/ring-fingre brukes til evt. brytere foran.
        Ved senderpult er det selvsagt bakdeler at en får problemer med skyvepot foran i sidene men det har ikke jeg sjelden behov for.
        Ser mange som bruker fakir/tommelfinger i bare stropp slurver. Etter en øvelse så sklir/slipper de stikka og lar denne nøytralisere seg selv for så å ta nytt grep. Ved å bruke senderpult kan en senke skuldrene og slappe mer av. Jeg får iallfall mer kontroll og flyt i øvelser. Har selvsagt sett de som bare bruker tommefinger følge hele stikkebevegelsen/kurven men stikkekurven er vanskeligere å holde da føler jeg om en bruker bare tommefinger.
        Mvh.
        Rolv Leirro

Comment

• Illusion
          • Jun 2008
          • 703

Takker for gode innspill

Det jeg har lagt merke til er at når man holder i radioen så virker det som om man har god og kjapp tilgang til alle brytere.. Spesielt
          de som er bak (idle up o.l.). Når man bruker pult og lar hendene hvile ved siden så blir det laaangt å strekke seg til disse bryterne ??

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Er du en heftig heli pilot så er ikke en pult optimal og ikke å anbefale men for alle andre former flyving så fungerer en pult veldig bra. (et annet unntak er DLG )

Til heli bruk kjøper du f.eks en billig gammel DX7 så har du en topp radio for den type flyging.....
            Last edited by Quadrocopter; 13-09-10, 17:41.

Comment

• telecaster
              • Dec 2006
              • 1062

jeg bruker denne pulten http://www.petalrc.com/photo%20selection.htm
              som jeg er veldig godt fornøyd med. Like lett som å henge radioen i en vanlig stropp, men gir deg en mer avslappet stilling.
              Brukes av mange 3D piloter i USA, der jeg så det i bruk første gangen.

Last edited by telecaster; 08-10-10, 18:05.

Comment

• Illusion
                • Jun 2008
                • 703

linkene funket dårlig

Comment

• telecaster
                  • Dec 2006
                  • 1062

testa nå, funker på min maskin, nettleser FireFox3.6.10

Comment

• xilian
                    Chief Executive Officer
                    • Feb 2009
                    • 6522

Hosten din blokkerer for hotlinking. Så det funker fint for deg som er logget inn, men ingen andre...

Sent from my iPhone using Tapatalk
                    Tom I. Arntsen

Comment

• Illusion
                      • Jun 2008
                      • 703

Har investert i denne: http://www.rcpro.no/main.aspx?c=&pag...&artno=MIF8551

Virker som om den er ganske lik den du henviser til heliro2r.. behagelig hvilestilling og betraktelig bedre kontroll på stikkene, men det tar nok en stund før jeg blir helt komfortabel med dette. Litt mer fingerbevegelser som skal til for å bruke brytere, men det er vel også
                      bare en vanesak.. det som er fordelen med å holde rundt radioen og ha langefinger i umiddelbar nærhet av brytere er jo noen millisekunder mindre reaksjonstid...

Comment

• telecaster
                        • Dec 2006
                        • 1062

hei xillian
                        kan du prøve denne http://www.petalrc.com.

Jeg kan ikke så mye data at jeg skjønner helt hva det betyr at hosten min blokkerer. Er linkene rutet gjennom min leverandør?
                        Hadde vært morro å sjekke dette ut, ser i andre poster jeg har skrevet at lenkene tilsynelatende funker,
                        men jeg bør jo få det på stell.

Har dere andre også trøbbel med bildene og linker?
                        Last edited by telecaster; 09-10-10, 09:50. Reason: typo

Comment

• telecaster
                          • Dec 2006
                          • 1062

Originally posted by Illusion
                          Har investert i denne: http://www.rcpro.no/main.aspx?c=&pag...&artno=MIF8551

Virker som om den er ganske lik den du henviser til heliro2r.. behagelig hvilestilling og betraktelig bedre kontroll på stikkene, men det tar nok en stund før jeg blir helt komfortabel med dette. Litt mer fingerbevegelser som skal til for å bruke brytere, men det er vel også
                          bare en vanesak.. det som er fordelen med å holde rundt radioen og ha langefinger i umiddelbar nærhet av brytere er jo noen millisekunder mindre reaksjonstid...
                          Jeg er forsåvidt enig, men i lengden er det at håndbaken kan hvile på sideplatene en stor fordel.
                          Den største fordelen sytes jeg var at brettet ga en utrolig god balanse til senderen
                          slik at jeg ikke trengte å bruke kraft på å holde den, hendene fikk hvile på plata.
                          Jeg øvde med pulten på simulatoren og øvde opp følelsen på den måten.
                          Jeg ser at noen av de råeste 3D pilotene i USA bruker en slik pult,
                          men jeg tror den kanskje egner seg best for fly, kanskje særlig seilfly som du har i lufta lenge.
                          Men smaken er som baken, så noen foretrekker jo å fly uten stropp, og noen foretrekker de store
                          tyske brettene, det viktigste er jo at man finner en måte slik at senderen føles komfortabel.
                          Den nye DX8 som jeg nettopp har kjøpt virker så bra balansert at jeg muligens dropper brettet nå.

Comment

• xilian
                            Chief Executive Officer
                            • Feb 2009
                            • 6522

test

hotlinking vil si at jeg legger inn et bilde som ligger på en annen server.
                            Dette bidrar til økt trafikk hos host, noe ikke alle er glade i (koster mer osv.)

Man kan derfor sette opp at for at bilde skal vises, må det vises
                            på "min" server, og alle andre får ikke lov ti lå se.

løsningen hvis så er tilfelle, er å lagre bildet på maskinen din,
                            for så å legge det opp her selv.
                            Last edited by xilian; 09-10-10, 09:53.
                            Tom I. Arntsen

Comment

• Illusion
                              • Jun 2008
                              • 703

testen funket ikke

Comment

Working...