Unconfigured Ad

Collapse

Hjelp til programmering av Futaba 7c og flaps

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roy.Arnold
    • Sep 2010
    • 79

Hjelp til programmering av Futaba 7c og flaps

Hei og hopp.

Jeg skal ha flaps på mitt seilfly og skal bruke Futaba 7C radio med orginal motager.
    Noen som vet hvordan man mixer dette ?

lurer også på hvem knott man skal bruke på radioen til flaps. Noen ide?
    Last edited by Roy.Arnold; 05-10-10, 11:22.
    Hilsen Roy Andersen fra Oslo.
    Flyr mest seilfly for tiden. Det er Stille og fredelig.
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Hvor er dere blitt av Futaba fanatikere?
    Det må da være noen Futaba folk der ute som kan hjelpe et nytt forums medlem med dette!

(Roy - endret litt på headeren)

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Her er en link til RCG hvor en har gjort samme jobb - han har V hale men det er enkelt å komme seg rundt

Comment

• Jostein
        • Jan 2008
        • 1161

Originally posted by Roy.Arnold
        Hei og hopp.

Jeg skal ha flaps på mitt seilfly og skal bruke Futaba 7C radio med orginal motager.
        Noen som vet hvordan man mixer dette ?

lurer også på hvem knott man skal bruke på radioen til flaps. Noen ide?
        Er det egne ror til flaps på flyet? Eller tenkte du å bruke balanserorene?
        Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• strofe
          • Sep 2004
          • 249

På min Spitfire bruker jeg bryter E (3 posisjoner) koblet til kanal 5! Gå inn i menyen på parameter og velg mellom kanal 5 eller 7 og velg hvilken den bryteren du ønsker
          Mvh
          Bent Andreassen

Harstad Modellflyklubb på Facebook
          http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

Comment

• Roy.Arnold
            • Sep 2010
            • 79

Hei alle sammen.
            Ja nå fikk jeg litt og titte på her. Skal se på dette nå. Det er denne modellen jeg skal ha det på http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=13967&i=0 Ser at den linken har v-hale som du skrev Quadrocopter.

Jostein den har egne servoer til flaps.

strofe ja det var den kanalen jeg også ville bruke.
            Last edited by Roy.Arnold; 05-10-10, 19:57.

Comment

• Jostein
              • Jan 2008
              • 1161

Er det ikke så enkelt som at du går i parameter og setter kanal 5 og 7 til bryter E da tro? (Forutsatt at du bruker èn kanal til hver servo, og ikke y-kabel).
              Så reverserer/sub-trimmer du hver av kanalene for seg, slik det passer deg.

Lenge siden jeg har brukt 7C'en.
              Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• Roy.Arnold
                • Sep 2010
                • 79

Jo det var enkelt og få gjort slik at jeg bruker kanal E, så den er grei nå. Men jeg tenkte og ikke bruke y kabel, men gjøre som anbefalt her. Så må jeg mixe slik det skal være. Slik at ikke modellen stiger eller synker når jeg setter på flaps.

Jeg beveger meg på tynn is her nå, men slik jeg har funnet ut at det skal fungere Leser denne linken med V hale. Den var jo kjempe detaljert, bare litt usikker på den når det gjelder v hale som jeg IKKE har. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=818829

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Det som omhandler selve V-halen ignorerer du - her legger du inn normal høyde/side ror - bare pass på at du får med kompenseringen med høyderoret når du drar ned flaps!

Comment

• strofe
                    • Sep 2004
                    • 249

Jeg fikk for lite kanaler på min Spit, så jeg bruker en "futaba msa 10" på kanal 5. Med den kan man justere endpoint subtrim og reversere inntil 4 servoer, veldig enkelt.
                    Mvh
                    Bent Andreassen

Harstad Modellflyklubb på Facebook
                    http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

Comment

• Roy.Arnold
                      • Sep 2010
                      • 79

Originally posted by Quadrocopter
                      Det som omhandler selve V-halen ignorerer du - her legger du inn normal høyde/side ror - bare pass på at du får med kompenseringen med høyderoret når du drar ned flaps!

Hei igjen.
                      Men om jeg da tar vekk det som omhandler v-hale. Er da litt usikker på hvordan jeg gjør for da og kun ta med vanlig hale med en servo på høyderor.

Er det mulig og gjøre det enklere? tenker på når jeg setter på flaps, så er det vel slik at det skal kun gis litt høyderor, eller er det mere også lurte jeg på ca hvor mye høyderor skal man programere inn?
                      Last edited by Roy.Arnold; 15-10-10, 19:52. Reason: bare rettelse

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Hei Roy,
                        skulle gjerne ha hjulpet deg men som sagt så er ikke Futaba min "greie", det eksemplet jeg la ut fant jeg etter et sveip på nettet.

Lurer på om en annen pilot i miljøet vårt hadde en 7C som han brukte på seilfly - du kan prøve så sende en PM til ham (jorna) å spør om han har noen tips.

.....Er det mulig og gjøre det enklere? tenker på når jeg setter på flaps, så er det vel slik at det skal kun gis litt høyderor, eller er det mere også lurte jeg på ca hvor mye høyderor skal man programere inn?
                        Høyderor utslaget er variabelt og avhenging/følger hvor mye flaps du bruker.
                        Last edited by Quadrocopter; 16-10-10, 01:35.

Comment

• Roy.Arnold
                          • Sep 2010
                          • 79

Originally posted by Quadrocopter
                          Hei Roy,
                          skulle gjerne ha hjulpet deg men som sagt så er ikke Futaba min "greie", det eksemplet jeg la ut fant jeg etter et sveip på nettet.

Lurer på om en annen pilot i miljøet vårt hadde en 7C som han brukte på seilfly - du kan prøve så sende en PM til ham (jorna) å spør om han har noen tips.

Høyderor utslaget er variabelt og avhenging/følger hvor mye flaps du bruker.

Hei igjen.
                          Jeg venter litt her og ser om det kommer noe flere tipps. Om ikke så kan jeg ta kontakt med han du sa.
                          Takker så mye så langt for hjelp.

Hilsen Roy.

Comment

Working...