Unconfigured Ad

Collapse

Spektrum-kompatibel sender m/alle modes ++ jeg kommer til å trenge fremover?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hangman
    • Feb 2009
    • 339

Spektrum-kompatibel sender m/alle modes ++ jeg kommer til å trenge fremover?

Oppgraderer sender ila høst/tidl vinter og er litt i tvil på om DX8 får særlig mer enn ytters få seilflymodes/faser. Dette kan fort bli litt knapt for mine ambisjoner nå og fremover..
    Men jeg hakke tenkt bytte ut alle mottagerene mine og vil ha en bra (ikke brukbar, men bra) sender jeg kan sette på Spektrum modul.
    Veit det koster og kan få kjøpt en brukt Graupner MX22 billig inkl IFS, men Graupner nekter være kompatibel med Spektrum (pga Spektrum sender på 300 mW og Graupner sender på 100mW)

Leser meg gal, nå veit jeg hva jeg trenger:

- alt "vanlig"; som subtrim/travel adjust(ATV)/dual rates/div.offset/trim som følger modes/faser/expo/minimum 8-9kanaler/masse mixer med like mange brytere/potmetere -som da gir følgende mix/bryter/kombinasjoner/differential-punkter:

-CROW braking/Butterfly mix: 2punkts bryter for aktivering; throttle stikka assignes for bruk
    -Aileron/flap mix: 2 punkts bryter for aktivering
    -Flap/aileron mix: 3-punkts bryter for camber/nøytral/reflex & 2-punkts bryter for snap-flap av/på

-Snap-flap mix:
    vil bruke både opp elevator på down flap og omvendt. Setter denne helst som en "free mix" på egen 2 punkts bryter for bruk i kombinasjon med aileron-flap + flap-aileron mix

hvor også både:
    -Camber mix
    -Reflex mix
    havner på egen 3-punts bryter for bruk i flap-aileron mix

Neste "must":
    -Aileron differential: vil gjerne ha alternative differential settinger for å overkomme offset av nøytral posisjon av bakkanten som følge av bruk av forskjellige flight modes som camber & reflex gir
    -Flap differential: helst mulighet for å sette flap differentialen separert fra ailerons så jeg slipper gå på akkord med ailerons differentialen så ingen av de blir korrekte
    -CAR (coupled ailerons&rudder): kjekt å ha på acrokjærrer under fex knife edge

Flight modes:
    Her må selvfølgelig trimsettinger følge, mixer gå om hverandre, mulighet for å lage forskjellige settinger over hele vingen, forskjellige rorutslag osv.. Det meste må kunne aktiveres via alt fra 1 til flere brytere.
    Vil gjerne ha så mange modes som mulig (hvem vil ikke det ); veit det finnes radioer nå som har 8 og fler..men det blir nok litt overkill for meg, men minimum 4-5, opptil 6 modes hadde vært fine greier. Hakke tenkt kaste denne radioen på en god stund så vil ha en som funker for mine ubygde fly jeg ikke får bygget før ny sender er på plass + jeg også kan vokse på videre for fremtidig galskap..

Jo
    Last edited by hangman; 27-10-10, 12:53. Reason: sensurering av senitiv info ;)
    Jo Skavhaug

..sånn ca..
  • jossv
    • Mar 2003
    • 280

Hvis du kan bruke litt penger på det så kan jeg sterkt anbefale en Futaba 12Z. Dette er en radio som dessverre ikke har kommet så mye frem i lyset som den burde. Det er jo en 14MZ uten MP3 spiller og fargeskjerm.
    Den har alle funksjonenen du etterspør +mye mer.
    Etter hva jeg skjønner så blir de nye nå levert med både 2,4Ghz og 35Mhz modul. Jeg kjøpte min 2,4Ghz modul i etterkant. Softwaren støtter begge modulene. Jeg har også lest at denne modulen fra spektrum fungerer på 12Z.

Les litt i manualen og den siste SW oppdateringen.
    Det er først når du står med radioen i hånden og leker i menyen at du virkelig skjønner mulighetene du har.
    Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
    http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Originally posted by hangman
      Oppgraderer sender ila høst/tidl vinter.....
      Vent å se, ingen grunn til å rive seg i håret før du har sender og ny firmware i hånden!

Hvis de bruker DX10 "Glider Mode" programmet (som informerte kilder sier) så får du det du trenger i bøtter å spann.
      Skulle det ikke skje så er det bare å selge DX8 å gå for en JR X11 eller tilsvarende. Hvis du handler en ny radio i dag så glem modulbasert løsninger - gå for en som er 100% 2.4GHz

Originally posted by jossv
      Hvis du kan bruke litt penger på det så kan jeg sterkt anbefale en Futaba .......
      Futaba er håpløst å bruke når han skal bruke mottakerne som han har i dag....
      Last edited by Quadrocopter; 27-10-10, 13:20.

Comment

• hangman
        • Feb 2009
        • 339

Hey, takker&bukker! Ser ut som Spektrum modulen funker, det står jo på den er til den senderen Veit du hva senderen ligger på? Er innstilt på å svi av noen go'daler på ny sender, hjelper lite å ha knall flypark uten like knall sender...

Utrolig kult Futaba har blitt kompatible med Spektrum
        Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• jossv
          • Mar 2003
          • 280

Originally posted by Quadrocopter
          Det skal vel gå bra med den spektrummodulen jeg linket til?
          Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
          http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

Comment

• hangman
            • Feb 2009
            • 339

Vent å se, ingen grunn til å rive seg i håret før du har sender og ny firmware i hånden!

Hvis de bruker DX10 "Glider Mode" programmet (som informerte kilder sier) så får du det du trenger i bøtter å spann.
            Skulle det ikke skje så er det bare å selge DX8 å gå for en JR X11 eller tilsvarende. Hvis du handler en ny radio i dag så glem modulbasert løsninger - gå for en som er 100% 2.4GHz

Har ikke tenkt handle DX8 før jeg er 120% sikker på den fyller absolutt Alle krav til nå og fremtida (noe jeg tviler sterkt på), ikke minst kunne sette flap differential separert fra ailerons som kun de dyrere senderene har mulighet for, samt flap-aileron mix og ikke bare aileron-flap mix. Men er uansett i stooor tvil på DX8; beholder ant. DX7 for F3K og evt en DX10 til større/andre seilfly.

Så om det blir Spektrum blir det DX10. Og da kun dersom den fyller alle krav. Har du sett hva Spektrum har sluppet for Futaba? Modulen er kun til Futaba sine nyeste sendere.
            Vil det si sida du sier modulen ikke funker på mine mottakere modulen bare funker på AR7000? (jeg har bøttevis av mottakere, men har kun en 7-kanaler; resten 6-kanalere av forskj typer)

En øks i skallen er jo nettopp det at Spektrum sender på 300mW, som er 3 ganger over tillatt styrke -og grunnen til at Cisco Systems vil Spektrum til livs nå i april, da Spektrum er eneste 2.4-system som forstyrrer nodene til Cisco. Kan bli tøft å være Spektrum-only eier fremover..

Har tenkt sjekke ut JR X11 for å se om den duger, noe jeg regner med, og er oxo generelt enig moduler er noe dritt. Men det var de forbaska 300mW fra Spektrum som gjør en bør være klar til å hoppe inn i ei annen 2.4-dør i april.. Har en pent brukt MX22 med IFS på handa nå som siste utvei, men det var kompabiliteten, da... Så har jeg i tillegg alltid vært Futaba-hater, så ser jeg de kommer med denne som er kompatibel..og da er jo Futaba veldig bra på softw når en slipper det h#%& FASST systemet.

Ikke enkelt å vite hva man bør gjøre..
            Last edited by hangman; 27-10-10, 14:12. Reason: 2.4-frustrert---syntax error---
            Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Har ikke tenkt handle DX8 før jeg er 120% sikker på den fyller absolutt Alle krav til nå og fremtida (noe jeg tviler sterkt på), ikke minst kunne sette flap differential separert fra ailerons som kun de dyrere senderene har mulighet for, samt flap-aileron mix og ikke bare aileron-flap mix. Men er uansett i stooor tvil på DX8; beholder ant. DX7 for F3K og evt en DX10 til større/andre seilfly.
              Ikke noe å være redd for - kommer det seilfly modus på DX8 så vil du få det du trenger av aliron til xx mikser - dette er mer eller mindre standard på alle computer radioer som har seilfly modus.

Spektrum plugin modul til Futaba har vært på markedet siden tidenes morgen men denne modulen har begrensinger sammenliknet med en "ren" 2.4GHz løsning og er definitivt ikke noe å gå for hvis du skal ut å kjøpe en nye moderne sender!

??????????? En øks i skallen er jo nettopp det at Spektrum sender på 300mW, som er 3 ganger over tillatt styrke -og grunnen til at Cisco Systems vil Spektrum til livs nå i april, da Spektrum er eneste 2.4-system som forstyrrer nodene til Cisco. Kan bli tøft å være Spektrum-only eier fremover..???????
              OMFG He he - du har lest for mye på rykte forumet "RCG" nå.
              Her i Europa hvor du skal bruke radioen så sender Spektrum (DSM2) med 10mW og er innenfor alt som er av regler og lover.
              I USA sender de med 100mW noe som gir en 20dBi sterkere signal (dette er også innen for reglene i USA men ulovlig i Europa)
              Så Spektrum lever definitivt ikke farlig og kommer aldri til å bli saksøkt for å forstyrre WiFi nette her i Europa (det er vel heller motsatt, markedet flommer over av importert Kina crap WiFi ting som sender lang over hva som er lovlig i.h.t. P.T.)

Har tenkt sjekke ut JR X11 for å se om den duger. Har en pent brukt MX22 med IFS på handa nå som siste utvei, men det var kompatibiliteten, da...
              den må du få billig - hadde ikke betalt mye for en så gammel teknologi (Selv om det er Graupner) nå som de fleste produsentene har topp moderne radioer ute med alt av funksjoner og telemetri.

Høst depresjonen
              Er dette høst depresjonen som kommer - tror vi må ta en alvorsprat på sletta her en dag før du finner på noe dumt som du vil angre på i etterkant
              Last edited by Quadrocopter; 27-10-10, 15:07.

Comment

• torgust
                • Aug 2005
                • 842

Oppgraderer sender ila høst/tidl vinter og er litt i tvil på om DX8 får særlig mer enn ytters få seilflymodes/faser. Dette kan fort bli litt knapt for mine ambisjoner nå og fremover..

.......

Jo
                Hehe. Høres ut som min MC-22 med Jeti Duplex 2,4 Ghz modul det der jo

Men da måtte du jo ha bytta ut mottakerne dine selvsagt

Men seriøst da. Har du sett på Jeti's Duplexsystem? En MX-22 med Jeti-modul ville kanskje ikke være så dumt da.
                Jeg er totalforelska i alle fall
                Sjekk tråden på RcG: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=917531

Telemetri med live data ned til sender om det meste, innebygget fail-safe i mottakeren, mulighet for å mixe, og endre kanaler, rett i mottakeren.
                Mulighet for å sette inn to mottakere i flyet. En master og en slave, og slik spre servoene rundt for å øke sikkerheten i modellen. (eks med to høydeservoer. En på hver mottaker så vil du alltids ha litt høyderor om en av mottakeren skulle kutte).

Har montert bryter slik at jeg kan veksle mellom 2,4 og 35. Dermed kan jeg bruke både mine FM-mottakere og putte inn 2,4-mottakere der jeg finner det for godt

Og Jeti kommer med en egen sender om ikke lenge også
                Last edited by torgust; 27-10-10, 14:43. Reason: Blei litt svær quote.. :)
                Mvh
                Torbjørn Gustafson
                www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• E&E
                  • Apr 2008
                  • 578

Skulle resultatet bli en MX-22 så finnes det konverteringssett f.eks her. Siden det selges i Tyskland tror jeg å du er trygg mht CE-merking og rett sendestyrke. Men det finns jo selvsagt flere alternativer til sendesystem. Men da må mottagerne byttes..

Selv har jeg en følelse av at min DSM2-konverterte MPX Royal Evo9 kanskje blir byttet neste år, hvis den nye Spektrum 10ern blir så bra som det kan se ut som + at prisen er grei.
                  Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Innholdet i min hangar, sånn ca

Comment

• hangman
                    • Feb 2009
                    • 339

Ikke noe å være redd for - kommer det seilfly modus på DX8 så vil du få det du trenger av aliron til xx mikser - dette er mer eller mindre standard på alle computer radioer som har seilfly modus.
                    #1:

Itte iflg han Andy Ellison sin siste enoorme artikkel i "RCME Special" "Flap differential...........blablabla.....Some radios permit the setting of flap differential separately from the ailerons to help overcome this (sitat fra tidligere i artikkelen:to naturally produce more down flap than up, compounding the adwerse yaw issue (krampe -kjøp blekka vil du vite om yaw issue under "aileron differential" ) -but many more DO NOT have the facility to do so. This is one era where lower end (les budget -Spektrum?) transmitters fall down. Here, flap differential is always a compromise and rarely right. The aileron differential also having to be set incorrectly, this time to promote proverse yaw because it also has to overcome the additional adverse yaw created by the opposite down going flap." (puuhhhh -krampe #2)

OMFG He he - du har lest for mye på rykte forumet "RCG" nå.
                    Her i Europa hvor du skal bruke radioen så sender Spektrum (DSM2) med 10mW og er innenfor alt som er av regler og lover.
                    I USA sender de med 100mW noe som gir en 20dBi sterkere signal (dette er også innen for reglene i USA men ulovlig i Europa)
                    Så Spektrum lever definitivt ikke farlig og kommer aldri til å bli saksøkt for å forstyrre WiFi nette her i Europa (det er vel heller motsatt, markedet flommer over av importert Kina crap WiFi ting som sender lang over hva som er lovlig i.h.t. P.T.)
                    Dette er info fra pusheren vår, som sikkert sa 30 og ikke 300mW, men poenget var 3 ganger lovlig styrke. Han har prata med Graupner om saken, så her fåru #2 -sjøl om du sikkert har rett

den må du få billig - hadde ikke betalt mye for en så gammel teknologi (Selv om det er Graupner) nå som de fleste produsentene har topp moderne radioer ute med alt av funksjoner og telemetri.
                    Fårn billig med IFS (trur ikke jeg går får'n uanz, pga IFS = sinnsyke priser på rx..gjett hvem som pusher'n ) , så her slipperu en real

Høst depresjonen
                    Er dette høst depresjonen som kommer - tror vi må ta en alvorsprat på slette her en dag før du finner på noe dumt som du vil angre på i etterkant
                    Jepp, tar med slosshansker, balltre og godt humør
                    Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Itte iflg han Andy Ellison sin siste enoorme artikkel i "RCME Special" "Flap differential..........
                      Dette er for de som bygger dårlig - monter servoene riktig så slipper du dett: Au Au

Dette er info fra pusheren vår..... men poenget var 3 ganger lovlig styrke. Han har prata med Graupner om saken....
                      Fullstedig feil - Spektrum sender med lovlig styrke - det er kun hvis du importerer en amerikansk Spektrum radio som ikke er CE godkjent at du vil sende med for høy effekt i.h.t. hva som er lovlig i Europa.
                      Au Au Au - ahhh

Fårn billig med IFS (trur ikke jeg går får'n uanz, pga IFS = sinnsyke priser på rx..gjett hvem som pusher'n )
                      Det blir ikke billig i noen tilfeller - ikke at MX-22 er en dårlig radio men den begynner å bli gammel og du må i alle tilfeller mekke på den for å få den til å bli 2.4GHz
                      Markedet vil flomme over av brukte MX-nn og MC-nn når/hvis Graupner får ut den nye MC-32'en

Jepp, tar med slosshansker, balltre og godt humør
                      Du trenger ikke ta med noe mer enn en DLG
                      Last edited by Quadrocopter; 27-10-10, 15:43.

Comment

• hangman
                        • Feb 2009
                        • 339

Tror jaggu jeg venter med innkjøp før jeg blir banka opp av han derre pønke-tyskeren som slår meg både i lufta og på nettet

Har alltid vært nysgjerrig på Jeti, men vil helst slippe selge alle rx'ne mine..og kan vel tenke meg prisen for et Spektrum konverteringssett til MX22..men funker det og DX10 ikke duger er det absolutt aktuelt -ante ikke det fantes; fikk info hos T&K Graupner nekter slippe sendere som er modul-kompatible pga mW til Spektrum..

Siden Q pleier vite hva han prater i søvne om får jeg høre på rådet og vente -jeg mener..jeg tør ikke annet med de truslene

Seriøst; får se hva Spektrum leverer i DX10'en. The proof is in the eating of the shit osv.. Er den ikke kvalifisert så blire enten JR, Jeti, Futaba eller Graupner.
                        Men forslag mottas med stor takknemlighet; kjipt å sitte med noe som koster kjetting og ikke holder mål..
                        Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• torgust
                          • Aug 2005
                          • 842

Har alltid vært nysgjerrig på Jeti, men vil helst slippe selge alle rx'ne mine..
                          Ser den ja
                          Hvor mange Rx'er er det snakk om da?

Tenkte på IFS jeg også, men prisen på Rx'er synes jeg er helt av skaftet så da ble det ikke.
                          Mye av grunnen til at jeg gikk for Jeti når jeg først fant ut at jeg måtte over på 2.4 var prisen på duppeditter og Rx'er. så vidt over 700 spenn for en 8-kanaler elefun: http://elefun.no/p/kat.aspx?k=530&
                          Modulen kostet ikke akkurat skjorta den heller

Meget hyggelige priser slik jeg ser det i alle fall. Man skal jo ha et par stykker for å bytte ut alle Rx'er etterhvert
                          Mvh
                          Torbjørn Gustafson
                          www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• hangman
                            • Feb 2009
                            • 339

Dette er for de som bygger dårlig - monter servoene riktig så slipper du dett
                            Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr....................
                            Hele artikkelen her dreier seg om de beste konkurranseflya og åssen få vridd det beste ut av de (vurdert jobb som politiker?)

Han poengterer det viktigste er å bygge helt riktig fra starten, selvfølgelig; artikkelen heter tross alt "The Racing Line" og drar essensen fra de som konkurrerer i F3F-toppklassen, så han tar det for gitt man kan bygge -ARG -mer sitat:
                            "The model should be assembeled right first time....blablabla om go'installering osv..Essentially, you need to try and make sure that you do not have to battle your installation with electronic gimmickry at the transmitter just to achieve a good starting point. If you find you have to do so, you're already on the back foot"

Her beskrives JR X11 (med bilde) sånn, forresten: "it's a mid-range set as far as for glider mixing is concerned"

Ned-balror gir som kjent mer drag enn opp-balror som igjen fører til yaw i en balror-sving da kropp og hale ikke følger svingen under drag, som blir til yawing. Da må man redusere ned-utslaga ved å bruke aileron diff som ender med en maskin som tracker bedre enn uten, men som mister energi og/eller krever høyderorsinput om man ikke bruker flap diff, som på bedre radioer er separert for max utligning av drag da separert flap diff gir mer nedflap enn oppflap. Hakke noe med bygginga å gjøre, dette. Og det vil jeg ha på nye senderen min -ædda bædda! Skal ta med blekka (og sprettert) så kan du lese sjøl
                            Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

• hangman
                              • Feb 2009
                              • 339

Originally posted by torgust
                              Hvor mange Rx'er er det snakk om da?
                              Huff..altfor mange, godt over 20...

Nok til å svette i speedo ute i januar ved tanken på å bytte over til IFS...

Men Jeti er blant de jeg syns frister veldig. Går an å gå sakte over og beholde Spektrum til fly som ikke krever så mye, som alt med motor, fex
                              Last edited by hangman; 27-10-10, 22:54.
                              Jo Skavhaug

..sånn ca..

Comment

Working...