Unconfigured Ad

Collapse

lage nye servokontakter, hva av utstyr trengs?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Øyvind M
    • Oct 2008
    • 837

lage nye servokontakter, hva av utstyr trengs?

Har et par slitte servo kontakter på en av mine servoer, og tenkte jeg skulle sette på et par nye sånne: http://www.allerc.com/images/Pictures/HP-SERCON-M5L.jpg

men har lest om et "crimping" tool som skal gjøre jobben lettere, og har funnet denne:

er det noe mer jeg trenger? tar gjerne imot tips og triks for å få dette til å bli så bra som mulig

har futaba servokontakter hjemme som jeg skal bruke, bare mangler sånn crimping tool evt.

takker for alle bidrag
    dx7

Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
    Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
    Løten MFK
    Stay Frosty
  • telecaster
    • Dec 2006
    • 1062

sjekk her for info : http://www.rchelisite.com/how_to_crimp_servo_plugs.php
    jeg har denne tanga so funker helt fint:
    Welcome to ServoCity where you can get the parts you need to bring your ideas to life! From servos to switches, from actuators to Actobotics, we work hard to bring you the best components backed by unparalleled technical support

Her finner du også alt du trenger: http://www.hansenhobbies.com/products/connectors/
    Her er en god lærebok om crimping : http://www.hansenhobbies.com/product...Connectors.pdf

Elefun har en på webben : http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=9790

Det blir mye mer elegante installasjoner av servoer etc når du kan lage kabler som passer eksakt.
    Lykke til!
    Last edited by telecaster; 01-11-10, 15:20.

Comment

• Genic
      • Aug 2005
      • 329

Krympetanga fra Servocity funker veldig bra.
      I tillegg vil jeg anbefale en avisoleringstang
      f.eks

en veiledning til

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Har sannsynligvis den tanga som Øyvind M linker til i post #1. Er ikke fornøyd... Den fra Servocity ser bra ut, siden den ser ut som må klemmes til et gitt punkt før den løser ut? Noen av dere som har den som ikke er fornøyd?
        Dette med servokontakter er viktig, og så blir alt så mye ryddigere når man kan lage sakene i rette lengder. Men da må man kunne stole på verktøyet...
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• torgust
          • Aug 2005
          • 842

Jeg har denne tanga fra Hansen Hobbies.
          Hansen Hobbies - Electronics for Radio Controlled Aircarft

Videoen som ligger på samme side viser også alt man trenger for å lage kontakter.

Grisebra tang som må klemmes til et gitt punkt før den "slipper".
          Laga topp servokontakter allerede på første forsøk med den etter å ha sett videoen. Anbefales

Valgte å kjøpe også denne avisoleringstanga fra HH

Meget bra den også
          Mvh
          Torbjørn Gustafson
          www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• Øyvind M
            • Oct 2008
            • 837

tusen takk for alle tips får se hvilken tang det blir på meg da. har noen gamle servoer som jeg kan prøve meg på først.

har et problem med at det har blitt litt trangt under canopy'n på heliet, derfor har noen servo ledninger blitt litt slitte. tenkte å rette opp dette, så det ikke byr på en krasj i fremtiden
            dx7

Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
            Løten MFK
            Stay Frosty

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Den du linka til torgust kom jeg på at jeg skulle kjøpe for lenge siden Genialt at den holder fast sakene og at man kan stikke kabelen inn etterpå. Nå får jeg skynde meg å bestille før jeg glemmer det!

Øyvind; du er et skoleeksempel på en mann med godt airmanship.

Hva var det forresten jeg skulle huske...?

Comment

• Øyvind M
                • Oct 2008
                • 837

Originally posted by joo
                Øyvind; du er et skoleeksempel på en mann med godt airmanship.

ok? hehe fordi? takk uansett

har et spm til. ser fine ut begge de to servo crimping toolsa som er lista opp.
                problemet er at den fra servocity glir inn under moms reglementet og den andre ikke, noen som har noen synspunkter?

takk for alle tilbakemeldinger godt å ha et slikt forum
                dx7

Løten MFK
                Stay Frosty

Comment

• telecaster
                  • Dec 2006
                  • 1062

Hadde Hansentanga helt til noen tømte kjellerboden min, var meget godt fornøyd med den, men de var tomme da jeg skulle kjøpe ny så det ble Servocity, de to tengene har helt identisk funksjon, du må klemme helt inn før den løser ut, så du får gode sikre kontakter med begge to.
                  Men OBS dette gjelder den såkalte DeLuxe tanga hos Hansen, den andre Hansentanga kjøpte jeg først, den var mye billigere, var i sparemodus, det var et bortkasta kjøp. Så kjøp den litt dyrere med en gang.

Comment

• Øyvind M
                    • Oct 2008
                    • 837

hvis de er identiske, så blir det nok servocity da. 120 kroner, er 120 kroner spart

tusen takk
                    dx7

Løten MFK
                    Stay Frosty

Comment

• telecaster
                      • Dec 2006
                      • 1062

OBS de er ikke identiske, men har identisk funksjon, dvs at du må trykke helt i bunn for å løse ut tanga, du blir nok fornøyd!

Comment

• Øyvind M
                        • Oct 2008
                        • 837

ok, hehe. men hvis de er begge i bra kvalitet, så var det penger spart
                        dx7

Løten MFK
                        Stay Frosty

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Originally posted by Øyvind M
                          ok? hehe fordi?
                          Fordi du sørger for at sakene du flyr med er i orden

Comment

• flarssen
                            • Jan 2005
                            • 1842

Har også en med låsing kjøpt fra Ashtechelectronics linket til over. Ser ikke ut til at de har den lenger. Låsingen er litt kjedelig om kontakten vrir seg litt når man skal klemme til litt for å holde den fast før man setter inn ledningen, men det er mulig å løse ut ved å løfte på mothaken slik at man slipper å ødelegge en kontakt.
                            Den største utfordringen er å få satt pinnene riktig vei slik at rekkefølgen blir riktig når de settes inn i kontakthuset og man unngår å måtte gi ledningene en halv turn.
                            Last edited by flarssen; 02-11-10, 07:25.
                            Fred Larssen

Comment

• torgust
                              • Aug 2005
                              • 842

Originally posted by flarssen
                              Den største utfordringen er å få satt pinnene riktig vei slik at rekkefølgen blir riktig når de settes inn i kontakthuset og man unngår å måtte gi ledningene en halv turn.
                              Enig.
                              Og siden jeg kan være litt virrete har jeg løst dette ved å lage en standard forlengerkontakt som jeg bruker som mal når jeg lager nye kontakter. Funker for meg i alle fall
                              Mvh
                              Torbjørn Gustafson
                              www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

Working...