Unconfigured Ad

Collapse

Futaba 9chp instillinger

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jee
    • Feb 2004
    • 63

Futaba 9chp instillinger

Hva er forskjellen på mode 1 og mode 2, og hvis jeg skal bruke sideror på høyrestikka, eneste jeg kan gjøre da, er å sette sideror på balanseror plassen på mottakeren, og programere balanseroret, og late som om det er sideroret?

vanskelig å forklare....
  • jee
    • Feb 2004
    • 63

jeg fann ut hva mode 1 og 2 er, men ingen av di er hva jeg vil ha. på mode 1 er venstresia sånn som høyresia skulle vært, og omvendt. ingenting jeg kan gjøre med det?

Comment

• ØRN-BJØRN & JØRN
      • May 2002
      • 178

Øhh . Prøver etter beste evne å svare på det spørsmålet. Kort forklart:
      Mode 2: Balanseror og høyderor på høyre stikke. (er mest brukt her til lands). Gass/Throttle og sideror på venstre stikke.
      Mode 1 er Gass/Throttle på høyre stikke og balanseror og høyderor på venstre stikke. Kanskje lettere å bruke mode 1 for venstrehendte, ikke vet jeg.

I tillegg fnnes Mode 3 & 4, men glem dem (burde vel ikke nevnt dem heller). Tror du sikter til en av disse når du nevner det med å late som at ballanseroret er på venstrestikka (eller var det høyrestikka du sa )

Sideror bør bare brukes på høyrestikka når modellen ikke har balanseror.

En annen ting en bør vurdere er å tvinge seg til å bruke Mode 2 uansett. I full size fly er det en grunn til at balanseror og høyderor finnes på yoke/stikka og sideror på pedalene og throttle på et håndtak på siden. Tenk hvis fabrikantene fik boltre seg villt med hvor de enkelte kontrollene skulle plasseres. For ikke å snakke om i bilen hvis klutsj, brems,gass skulle ha forskjellige plasseringer i forskjellige biler. Man måtte lært seg kjøre bil på nytt hvis en skulle skifte bilmerke. Når jeg tenker meg om så må visst også venstrehendte kjøre bil med ratt, gass gir, brems,klutsj på de samme plassene som høyrehendte, eller kanskje de skulle importere biler fra storbritannia. Dette var en kort begrunnelse på hvorfor alle må bruke mode 2 på radioen. Nei, godagman økseskaft og hei pådei. Dette var visst vanskeligere å forklare enn jeg trodde.

Uansett bruk helst mode 2, da dette er den mest brukte.

Comment

• jee
        • Feb 2004
        • 63

ok, takker for info, fikk til problemet nå, etter å lese ettpar timer i manualen...

bruker bare "programmable Mixers" og satte aileron som master og elevator som slave, satte verdiene til 100% i begge retininger, og satte at "slave trimminga bestemte trimminga" Tilslutt satte jeg at mixingen virket uavhengig av bryteren.... lurt!

Og ja, det er en lettflydd trainer med "knekk" i vingen der det bare er høyderor og sideror

Comment

• Thinnthinn
          • Sep 2002
          • 1172

Hallo!
          Hadde jeg vært deg hadde jeg latt være å bruke mixere i begynnelsen.. Det er ikke noe du trenger i starten, og man bør lære seg å fly uten!
          De aller fleste fly flyr upåklagelig UTEN mixere. Mixerne bør ligge i "puselankene" eller i hjernen (kommer an på hvordan du ser på det ). Det er helt topp at senderen har de mulighetene, men spar dem til senere, når du skal ha flaps, rette knife-edger, rett "tracking" (sideror mot throttle) osv...

Så lenge modellen har balanseror, ville jeg satt opp modellen med Mode 2 slik som nevnt over (selv om jeg selv flyr på Mode 1...).
          Dersom modellen ikke har bal.ror, ville jeg satt sideroret til kanal 1 på mottageren (Futaba) som er balanseroret. Da får du best trening på svinger!

Lykke til uansett
          Audun Thinn
          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Jon Roger
            • Mar 2004
            • 120

Mode 1 er Gass/Throttle på høyre stikke og balanseror og høyderor på venstre stikke.
            Niks. Mode 1 er throttle og balanseror på høyre stikke, høyderor og sideror på venstre.

Har du balanseror og høyderor på venstre kalles det mode 3.

Comment

• HWal
              • Dec 2002
              • 68

Stikker og mode.

Her er en oversikt.
              Helge.

Comment

Working...