Unconfigured Ad

Collapse

Futaba 14mz 2.4GHz Fasst

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heligutten
    • May 2004
    • 271

Futaba 14mz 2.4GHz Fasst

Hei!

Hvordan stilles denne radioen pr dags dato, siden den kom for noen år siden?

Synes som prisen forsatt er like stiv som den kom på markedet som idag.

Husker så en del "brukte" 14mz til salgs på rcmarked for lang tid tilbake.

Hvordan dette med mode 1 & 2 ang FASST systemet, er det forsatt "problem" hvis man kjøpe radioen fra USA , Hong-Kong etc?

Hvem selger denne radioen billigst?
    Tommy

Futaba 14Mz 2,4GHz
    Futaba 10CG 2.4GHz

Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
    Raptor 50Titan SE (x3)

Div. modell flyr.. (alt for mange)
  • Thinnthinn
    • Sep 2002
    • 1172

Jeg er kjempefornøyd med min...
    14MZ'en er mulig å oppdatere fortløpende, så jeg tror ikke den "går av moten" med det første. Det at mange ville selge kan ha flere årsaker. Det er mange som mener den er vanskelig å programmere osv. Kan så være, men jeg liker den i alle fall!

Det er noen som mener Futaba er litt akterutseil med sitt FASST-system iom at de ikke har integrert full telemetri osv. I mine øyne er FASST bunnsolid og pålitelig. Selv uten telemetri. Det at jeg ikke kan se turtall, strømforbruk på servoer, høyde osv på displayet bryr meg ikke så mye. Enda. Sikkert gull når man flyr elektro. Men jeg er sikker på at Futaba kommer med slikt også, og da kan man HELT sikkert oppdatere senderen slik at den er kompatibel med det og.

Ang pris. Ja den koster mye penger. Det gjør en Mercedes også. Men er den dyr? I forhold til hva?...
    Jeg betalte ca.12.500kr alt inklusive fra HobbyCity. Tok 3mnd fra jeg betalte til senderen kom på døra! Anbefales ikke for folk med dårlig hjerte!.... Men den kom til slutt.
    Jeg kjøpte den i Asia iom at jeg flyr Mode1. Det er ikke lett å få tak i her på bjerget.... -Også prisen selvfølgelig.
    Mange skryter fært av 12Z også. Dette er en sender med samme software (tror jeg). Koster en del mindre, og er sikkert mer enn bra nok for de aller fleste. Jeg valgte 14MZ fordi.. .Vel... Den er jo morsom da

Det er ikke noe problem å bestille en Mode2-sender fra østen, og som et standard Futaba-produkt er den selvfølgelig CE-godkjent..

Husker ikke helt hvordan dette med Europeisk, Amerikansk og Asiatisk regionskode var, men jeg har i alle fall ikke hatt noe problem!
    Audun Thinn
    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Ruduz
      • Jul 2005
      • 847

Jeg er i allefall dritfornøyd med denne radioen. Enkel, sexy og bunnsolid. Har aldri hatt noen problemer med denne DJ radioen, og det forventer jeg av flaggskipet til Futaba.

Sent from my Galaxy S using Tapatalk
      All you need is love

Comment

• lupus49
        • May 2008
        • 647

Originally posted by Thinnthinn
        Det er ikke noe problem å bestille en Mode2-sender fra østen, og som et standard Futaba-produkt er den selvfølgelig CE-godkjent..
        De har vært nok tråder om CE-merking, så jeg skal ikke starte en ny slik, bare nevne at på enkelte stevner forlanges det CE-merking på utstyret, og om merket ikke er der, nytter det ikke å fortelle stevneledelsen at Futaba Fasst har CE-godkjent teknologi, noe den faktisk har, men paragrafrytterne godtar det ikke!
        "-merket det stend um mannen han stupa!"
        Også er det snakk om forsikringsspørsmål gjennom klubbforsikringen i NAK. Sånn er det bare og det nytter ikke å krangle til om så krampa tar deg.
        Noen firmaer i østen, som keimod.com, selger sendere med CE-merking. Dette er ihvertfall opplyst i annonseringen.
        Jeg har ikke behov for så mange kanaler og synes at 12FG Fasst er en veldig grei radio.
        Flisespikkeri er gøy!
        Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
        Dyrøy MFK
        ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
        http://rolv.info

Comment

• Thinnthinn
          • Sep 2002
          • 1172

Originally posted by lupus49
          De har vært nok tråder om CE-merking, så jeg skal ikke starte en ny slik....
          Skal ikke starte noen CE-merke tråd jeg heller (håper jeg...). Ville bare si fra at jeg har tatt runden iom at jeg konkurrerer. Fått beskjed om at det er OK. CE-merket står i instruksjonsboka.
          Audun Thinn
          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• larshkj
            • Nov 2005
            • 535

Det er riktig som Audun skriver. Det holder at bruksanvisningen er CE merket. Det er jo tross alt ikke merket som betyr noe, men at utstyret er godkjent. Alle Futabasendere er CE godkjent. Dette vet nok de fleste som arrangerer stevner i dag.

Når det gjelder sonene Futaba opererer med, så er det slik at en radio med Amerikansk sone ikke kan bruke en sendermodul fra Europa og omvendt. Det er vel flere soner også om jeg husker rett.
            Det finnes måter å gå rundt dette på. Google is your friend.
            Dette gjelder ikke mottagere, så det er helt trygt å kjøpe mottageren på Tower Hobbies.

Jeg har hatt Futaba 12Z siden den kom på markedet. Jeg var vel også en av de første som kjøpte 2.4GHz modul fra Elefun da de kom til landet.
            Jeg har aldri angret på at jeg ikke kjøpte 14MZ, og jeg tror det blir lenge til jeg har behov for en ny radio. Forskjellen på 14MZ og 12Z er minimal.
            Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
            Jets of Norway
            Nittedal modellflyklubb

Comment

• Heligutten
              • May 2004
              • 271

Takk for mange gode info!

Fins det en skikkelig god test/tester av 14MZ radioen? Som beskriver det litt skikkelig rundt radioen?

Er det kun displayet som skiller forskjellen mellom 12Z vs 14MZ , bortsett fra antall kanaler?

Ser jo litt stillig ut a med farge display etc.. (skal innrømme det..)

Har sett litt på den youtube videoen : Futaba® Radio Programming 101

Er radioen "extrem" stor i forhold til 9C Super radioen i holde i?

Ser at Elefun ikke har så "avskrekkende pris" i forhold utenlands som jeg har funnet, mulig har søkt på feil plasser etc.Pris på $3000,- + frakt + moms på 25% kommer ikke radioen så veldig langt unna den norske prisen som Elefun har.

På andre siden er greit å ha en norsk forhandler forholde seg til evt garanti etc om uhell skulle være ute.. Få vel begynne å spare litt
              Tommy

Futaba 14Mz 2,4GHz
              Futaba 10CG 2.4GHz

Raptor 50Titan SE (x3)

Comment

• orjanp
                • Nov 2007
                • 726

Ja, for å ikke snakke om 5 års reklamasjon.
                Ørjan Pettersen
                Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

• rcmodeller
                  Forhandler
                  • Jun 2003
                  • 374

CE merking

CE merking er kun en produsenterklæring.
                  Ingen godkjenning.
                  Det er kun produsenten, og ingen annen, som erkjenner (kontrollerer) at produktet forholder seg til CE merkings regulativet.
                  Bare så det er helt klart.

CE merking er en relativ ny greie.
                  Såfremt produktet er uendret, og dagens utgaver er CE merket, så gjelder det også for samme produkt som evt er produsert før CE merkingens tid.

Merkingen kan påføres direkte på produktet.
                  På bruksanvisningen.
                  Eller sågar kun på innpakningen (esken).
                  Ingen; ikke engang svulstige stevneledelser, kan forlange noe annet.

Men; for å unngå disputt, med evt kranglete stevneledelser, skaff deg en manual som har CE merket (den kan lastes ned fra nettet), hvis du har kjøpt den før CE merkingens tidsalder.

Reelle tester er vel ikke så godt å finne.
                  De fleste såkallte "tester" er vel mer reviewer; dvs kun utpakning og visuell bedømmelse av funksjoner i praktisk bruk, noe de fleste selv er i stand til å gjøre.
                  Direkte fysiske og tekniske stresstester må man sikkert lete lenge etter, som for de fleste andre produkter som er såkallt "testet" i div fora.

RcModeller
                  Last edited by rcmodeller; 15-12-10, 22:42. Reason: stavefeil

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

Originally posted by rcmodeller
                    CE merking er kun en produsenterklæring.
                    O.T:
                    Skal ikke starte en ny CE merking diskusjon men det er viktig at reglene blir fremstilt riktig:

Introduksjon til CE-merking

Det gjelder krav om CE-merking av bestemte produkter i Norge og i resten av det europeiske markedet. Hva er reglene og hvilke produkter omfattes?
                    CE-merket benyttes på bestemte industriprodukter. Merket er ikke en kvalitetsgaranti, men produsentens (eller importørens) erklæring om at varen er fremstilt etter gjeldende regelverk. Produktene som omfattes av krav om CE-merking er varer som potensielt kan være farlige for helse og/eller sikkerhet ved bruk.

Bare noen av produktene skal testes av myndighetenes kontrollorganer før de kommer på markedet. Andre produkter kan derimot bli testet i etterkant dersom myndighetene foretar stikkprøver i det som tilbys på markedet. I slike tilfeller må produsenten dokumentere at varen er fremstilt i henhold til regelverket.

Korrekt CE-merking gir fri sirkulasjon i EØS

CE-merkingen er nedfelt i direktiver. Produkter som omfattes av direktivene må oppfylle grunnleggende krav til helse, miljø og sikkerhet og skal CE-merkes. Et korrekt CE-merket produkt er sikret fri sirkulasjon i EU og EØS.

Etter utarbeiding av nødvendig teknisk dokumentasjon og en korrekt samsvarserklæring, kan CE-merket settes på produktet. Ansvaret for korrekt CE-merking hviler på produsenten (alternativt dennes representant eller importøren inn til EØS-området). Se bedriftenes sjekkliste for CE-merking.

Gjennom EØS-avtalen vil norske bedrifter stå overfor de samme krav til CE-merking av produkter som bedrifter fra EU. Dette gjelder uansett om produktet skal selges i Norge eller eksporteres. Produkter som omfattes av myndighetenes felles krav til helse, miljø og sikkerhet kan forbys hvis de ikke oppfyller kravene og/eller ikke er korrekt CE-merket.

Nasjonale tilleggskrav begrunnet i beskyttelse av helse, miljø og sikkerhet kan i noen tilfeller være tillatt, i den grad de ikke utgjør skjulte handelshindringer som har til hensikt å beskytte det nasjonale marked eller innebærer vilkårlig forskjellsbehandling. Disse skal være godkjente av EU.

Ikke alle produkter skal CE-merkes
                    Det er viktig å være klar over at det ikke er alle produkter som skal CE-merkes. Den største delen av vareomsetningen i EØS er fortsatt ikke regulert av et felles teknisk regelverk. Dette gjelder
                    særlig produktgrupper med lav risiko, som for eksempel råvarer, halvfabrikata, klær, sko og møbler.

For disse produkter gjelder prinsippet om gjensidig godkjenning, det vi si at et produkt som er tillatt markedsført og lovlig omsatt i ett EØS-land i prinsippet skal kunne markedsføres fritt i de øvrige EØS-land, uten ytterligere prøving og kontroll. CE-merking er kun for de produkter der dette foreskrives av de gjeldende direktivene.

Slik ser CE-merket ut

Det stilles bestemte krav til CE-merkets fysiske utforming og plassering på produktet.

Click image for larger version

Name:	Ce-logo.jpg
Views:	1
Size:	6.9 KB
ID:	574337
                    1. Merket må se ut som bildet til høyre. Der hvor ikke annet er nevnt må merket være minst 5 mm høyt.
                    2. CE-merket må være satt på selve produktet. Der hvor dette ikke er mulig kan alternativt pakningen eller den medfølgende dokumentasjon merkes.
                    3. CE-merket må være plassert på en slik måte at det er både tydelig og leselig.

Retningslinjer for CE-merket er nedfelt i Rådets beslutning 93/465/EØF.

Comment

• rcmodeller
                      Forhandler
                      • Jun 2003
                      • 374

CE merking

Nemlig.

RcModeller

Comment

• larshkj
                        • Nov 2005
                        • 535

12Z og 14MZ har like mange kanaler. 12+2.
                        Den største forskjellen er at 14MZ har touchscreen og Windows CE. 12Z har (heldigvis) ikke dette. Programmeringen er likevel veldig lik. Funksjonene er like, men om jeg husker rett så støtter 12Z bare 8 flightmodes. 14MZ har 9. Likevel mer enn nok. Jeg bruker ikke mer enn 3.
                        14MZ er litt større, den bruker mye mer strøm og har som sagt touchdisplay som du må være forsiktig med. Hadde noen spurt om jeg ville bytte min 12Z mot en 14MZ ville jeg ikke gjort det, men det er meg
                        FAAST systemet har for meg vært helt feilfritt fra dag en. Ikke en eneste glitch, som jeg vet om i alle fall.

Du blir nok mer enn fornøyd uansett hvilken av disse radioene du velger. Kjenner du noen som har disse radioene anbefaler jeg har du holder de i hånda og kjenner hvem som føles best for deg. Det er som sagt litt forskjell pga det store displayet på 14MZ.

Ps. 12FG skal også være en fin radio har jeg hørt.
                        Lars Henrik Kjølberg

http://www.flickr.com/photos/larshkj/

Klubber:
                        Jets of Norway
                        Nittedal modellflyklubb

Comment

• tronde
                          • Apr 2010
                          • 105

Originally posted by Quadrocopter

Slik ser CE-merket ut

[ATTACH=CONFIG]36447[/ATTACH]
                          Legg også merke til at noen kreative kinesiske sjeler har laget sin egen "tilpasning" av merket.

Som vi ser, er det liten, men viktig forskjell i utformingen, hvor det siste merket er mer sammentrykt. Det er IKKE et CE-merke slik det er ment å forstås i Europa.

Sistnevnte merke er også omtalt som "China Export" hvor hensikten åpenbart er å gi inntrykk av at produktet oppfyller EU-kravene, mens produsenten vil hevde at det bare viser at produktet kommer fra Kina når de blir fersket med undermåls produkter.

Comment

• andersh
                            • Apr 2003
                            • 1734

Nå lurte han stakkars kjøperen her på om 14MZ var en grei radio, og så måtte dette bli en slik paragrafrytter tråd? Tror han har fått poenget, det er en fordel om den er CE merket.

MEN - Futaba har også regionskoding på FASST modulene og radioene sine, så CE-merking til side - dersom du planlegger å bytte mellom 35Mhz og 2.4Ghz må du kjøpe en europeisk radio. Dersom du KUN skal bruke den til 2.4Ghz har det ingen betydning i praksis, men modul og radio må komme fra samme region. Men som mange nevner, du VIL bli nektet å fly på noen stevner dersom du ikke har CE-merket modul.
                            Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                            Byggeblog for Eurosporten
                            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Heligutten
                              • May 2004
                              • 271

Originally posted by andersh
                              Nå lurte han stakkars kjøperen her på om 14MZ var en grei radio, og så måtte dette bli en slik paragrafrytter tråd? Tror han har fått poenget, det er en fordel om den er CE merket.

MEN - Futaba har også regionskoding på FASST modulene og radioene sine, så CE-merking til side - dersom du planlegger å bytte mellom 35Mhz og 2.4Ghz må du kjøpe en europeisk radio. Dersom du KUN skal bruke den til 2.4Ghz har det ingen betydning i praksis, men modul og radio må komme fra samme region. Men som mange nevner, du VIL bli nektet å fly på noen stevner dersom du ikke har CE-merket modul.
                              Dette var da slike type svar jeg ønsket fra min side, dette satte jeg pris på

Greit å gi "grei" info om CE merking etc.. Men når det blir ditt å datt om CE går jeg littt "lei".

Det nettopp snakk om å bytte fra vanlig 35MHz over til 2,4GHz og da VAR dette med info om modul etc viktig å få med seg for min del. Men hadde vel tenkt tanken på å bytte alle modul som jeg bruker nå over til 2,4GHz , slik ble FASST modul på evt alle modellere kommer til ha.

Noen konkuranse greier blir det aldri for min del. Men greit å kjøpe ting som er 100
                              % fra starten av og slippe tull å ball senere.
                              Tommy

Futaba 14Mz 2,4GHz
                              Futaba 10CG 2.4GHz

Raptor 50Titan SE (x3)

Comment

Working...