Announcement

Collapse
No announcement yet.

Binding av radio og modell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Binding av radio og modell

    Har lært at det ikke finnes dumme spørsmål, bare dumme svar, så jeg slenger ut denne

    Holder det å binde radio/model nr og mottaker en gang eller må man binde på nytt etter at man har gjort noen endringer i radio oppsettet?
    Svein Rune
    -------------

  • #2
    Har du bindet den en gang slipper du å binde den flere ganger! Iallefall er det slik på Futaba Regner med det er slik på alt annet og..

    Comment


    • #3
      Tror du finer svaret her..................

      Comment


      • #4
        Originally posted by Tex Willer View Post
        Holder det å binde radio/model nr og mottaker en gang eller må man binde på nytt etter at man har gjort noen endringer i radio oppsettet?
        Kan være veldig lurt å binde på nytt etter oppsett slik at alle verdier blir satt riktig, som f.eks. tomgang og failsafe. Hvis du binder en gang, og så må reversere throttle, går denne til full guffe dersom du mister radiosignalet. Har selv gjort det til en vane å binde når modellen er ferdig satt opp. Jeg bruker JR DSX9.
        -------------------
        Lars S. Siggerud

        Comment


        • #5
          hei.
          jr/spectrum må bindes på nytt igjen etter radio oppsettet er ferdig, og gjerne en gang til etter modellen er ferdig trimmet inn i luften(anbefaling fra produsent)
          dette for og sette failsafe riktig, slik at modellen ikke begynner og stige, synke, svinge osv.
          med futaba bindes mottaker en gang, og failsafe settes i radioen.
          lykke til
          Lower, Lower, oops.
          Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

          Comment


          • #6
            Originally posted by trek View Post
            Tror du finer svaret her..................
            Å fa... er det slik det skal gjøres, Er det samme hva slags tråd man bruker for å binde, eller er det slik at jo tykker tråd jo sterkere blir det bundet sammen He he he
            Svein Rune
            -------------

            Comment


            • #7
              Hei,

              Da jeg holdt på med RC modeller for mange år siden, kan jeg ikke huske at det var noe som het binding. Hva gjør man egentlig ved binding? Må servoene står i en bestemt posisjon? Jeg har en Spekrum 8 radio.

              Jeg holder på å bygge en TREX og har snart kommet til det punktet hvor servoer skal inn og videoen viser kjøring av servoer. Må jeg binde i denne forbindelse, f.eks?
              Originally posted by audifrik View Post
              hei.
              jr/spectrum må bindes på nytt igjen etter radio oppsettet er ferdig, og gjerne en gang til etter modellen er ferdig trimmet inn i luften(anbefaling fra produsent)
              dette for og sette failsafe riktig, slik at modellen ikke begynner og stige, synke, svinge osv.
              med futaba bindes mottaker en gang, og failsafe settes i radioen.
              lykke til

              Comment


              • #8
                Originally posted by Imelap View Post
                ....Da jeg holdt på med RC modeller for mange år siden, kan jeg ikke huske at det var noe som het binding. Hva gjør man egentlig ved binding?
                Binding eller "paring" er i utgangspunktet en prosedyre hvor mottakeren lærer seg den unike identifikasjons koden din radio sender ut slik at den ikke begynner å reagere på andre sendere som skulle være i nærheten.
                I "gamledager" da radioene opererte på 35MHz og ikke hadde binde muligheter så måtte pilotene på fly stedet være ytterst forsiktig med å ikke velge samme frekvens (kanal) på senderen/mottaker noe som ville ha endt med katastrofe men man kunne ikke vite om det sto en noen 100 meter unna med samme frekvens osv.....
                I dag så beveger (hopper) hver av de forskjellige senderne mellom mange frekvenser automatisk og den eneste muligheten mottakeren har til å kjenne igjen sin sender er å sjekke om det signalet som den mottar inneholder den riktige koden som den ble bundet opp med første gangen.

                Må servoene står i en bestemt posisjon? Jeg har en Spekrum 8 radio. Jeg holder på å bygge en TREX og har snart kommet til det punktet hvor servoer skal inn og videoen viser kjøring av servoer. Må jeg binde i denne forbindelse, f.eks?
                I Sepktrum verdenen binder du radio/mottaker 2 ganger
                Den første gangen gjør du det for at mottaker/sender skal gjenkjenne hverandre og overhode virke. Når du ser at du har fått kontakt å servoene til å bevege seg så er du klar til å montere utstyret.

                Når alt er klart og det mekaniske er riktig justert å setter du stikkene og bryterne på radioen i den posisjonen du vil ha i en "failsafe" situasjon og binder radio/mottaker på nytt - mottakeren vil nå lære seg disse posisjonene


                De første Spektrum senderne som kom ut hadde ikke det som kalles "modelmatch" noe som medførte at mottakeren virket på alle modellen du har i radioen.
                Alle de nye Spektrum radioene har modelmatch, som ikke er noe annet enn at radioen sender ut sammen med den unike identifikasjons koden en ny kode som sier hvilket modellminne radioen står innstilt på - mottakeren lærer seg begge disse under binde prosessen og du vil ikke få mulighet til å starte opp et annet fly enn det som du har stilt inn radioen til.
                Last edited by Quadrocopter; 17-01-11, 13:53.

                Comment


                • #9
                  Og litt på siden, for dem som også bruker 35MHz ennå og synth-mottakere. Noe jeg tilfeldigvis oppdaget under rangecheck og som sparte meg for krasj;

                  Jeg opplever at når jeg binder en mottaker mot en av senderne at alt er perfekt, men om jeg bruker en annen sender på samme kanal så er det omtrent null range mot den senderen med mottakeren som var bundet på kanalen. Da må jeg binde mottakeren mot den andre senderen! Skyldes nok noe smarte saker som omtales som sendergjenkjennings-hokuspokus, i alle fall i MPX IPD synth-mottakerne.

                  PS; i går kveld var jeg ferdig med å sette opp en depronsak, noe programmering ble det. Failsafesjekken (Spektrum) viste at jeg hadde halv gass når jeg var ferdig med oppsettet og slo av TX. Så husk som de andre nevner; sjekk alt igjen etter at du tror du er ferdig. Range og failsafe.
                  Last edited by joo; 17-01-11, 14:16.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Takk for svar ang binding.

                    Quadrokopter skriver:

                    Når alt er klart og det mekaniske er riktig justert å setter du stikkene og bryterne på radioen i den posisjonen du vil ha i en "failsafe" situasjon og binder radio/mottaker på nytt - mottakeren vil nå lære seg disse posisjonene

                    Ettersom jeg ikke har bygget eller fløyet helikopter før, skulle jeg gjerne fått anbefalt en "failsafe" situasjon. Eller flere?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Imelap View Post
                      .....Ettersom jeg ikke har bygget eller fløyet helikopter før, skulle jeg gjerne fått anbefalt en "failsafe" situasjon. Eller flere?
                      Det er garantert flere her på forumet som har mye mer erfaring og kunnskap om oppsett av failsafe på på en T-rex.
                      Jeg ville ha postet en ny tråd (under en eller annen heli gruppe) å spurt om noen kan hjelpe deg med dette.
                      Husk å spesifiser hvilken T-rex du har!

                      Comment

                      Working...
                      X