Unconfigured Ad

Collapse

Graupner MX 24s

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • leitho
    • May 2005
    • 29

Graupner MX 24s

Hei der ute !!
    Har hatt en MX-24s 35 mhz i et års tid. Kjøpte den brukt, og den er da nå ca. to og et halvt år gammel. Har i ca. tre år hatt en MX-16s 35 mhz. Mx-16s er "svært snill" i strømforbruket. Min Mx-24s er så absolutt ikke "snill m.h.t. strømmen". Ok at den har mye mer "programvare å drasse på", men den gir meg bare halve flytida på ei lading i forhold til Mx-16s. Jeg har brukt god orginal Graupner-pakke (2000), selvloddet Eneloop-pakke (2000), og 3s 2600 lipopakke. Er det noen "der ute" som har gjort samme erfaring, eller kan det tyde på at min sender ikke er helt 100.
    Kanskje jeg må finne meg i at "sånn ær`re bare" ??
    Hilsen Leif Th
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by leitho
    Hei der ute !!
    Har hatt en MX-24s 35 mhz i et års tid. Kjøpte den brukt, og den er da nå ca. to og et halvt år gammel. Har i ca. tre år hatt en MX-16s 35 mhz. Mx-16s er "svært snill" i strømforbruket. Min Mx-24s er så absolutt ikke "snill m.h.t. strømmen". Ok at den har mye mer "programvare å drasse på", men den gir meg bare halve flytida på ei lading i forhold til Mx-16s. Jeg har brukt god orginal Graupner-pakke (2000), selvloddet Eneloop-pakke (2000), og 3s 2600 lipopakke. Er det noen "der ute" som har gjort samme erfaring, eller kan det tyde på at min sender ikke er helt 100.
    Kanskje jeg må finne meg i at "sånn ær`re bare" ??
    Hilsen Leif Th
    Hvis jeg ikke tar helt feil så har Mx24 bakgrunns belysning i displayet noe mx16 ikke har og og dette trekker "mye" strøm.
    Her ligger nok grunnen til at batteriet ikke varer så lenge som du er vant til.

For å være 100% sikker så ta kontakt med Thorbjørn hos T&K - han har garantert riktig svar.

Comment

• leitho
      • May 2005
      • 29

Takk for responsen!
      Jo da, den har bakgrunnsbelysning, men den slukker automatisk 30 sek. etter siste "tastetrykk", så det kan ikke være mye som "går tapt" her. (Ville prøve en runde her, for å ha litt mer "kjøtt på beinet", før jeg kontakter Graupner, evt. forhandler/service-verksted).
      Hilsen Leif Th.

Comment

• Ruduz
        • Jul 2005
        • 847

Jeg hadde 24mx i aktiv bruk i ca 2 år, men solgte den nylig. Har aldri hatt noe problem med dette, holdt seg på 10,2 ganske lenge. Men klart batteriet blir svekket over tid. I ditt tilfelle høres det litt rart ut, men det kan jo være noe i radioen som trekker ekstra strøm
        All you need is love

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Sjekket litt i manualene til 24 og 16 og fant følgende.

MX16 trekker maks 225mA og MX24 med bakgrunns belysning trekker max 250mA d.v.s. 25 mA forskjell hvor backlight'en står for 20 av disse.
          Dette er så lite at det ikke skulle påvirke batteri bruks tiden noe særlig.

Er mc24 importert?
          Har hørt at det var noen "syd over" som mente det var topp og skru opp effekten på 35MHz senderen, noe som igjen fort kan gi en 100-150mA mer i strømtrekk og da gjør du et kraftig jafs i batteritiden.

Det kan selvfølgelig være andre ting også som f.eks en feil i radioen, gamle batterier osv....

Click image for larger version

Name:	mx24.JPG
Views:	1
Size:	67.6 KB
ID:	574635

Click image for larger version

Name:	mx16.JPG
Views:	1
Size:	54.8 KB
ID:	574634
          Last edited by Quadrocopter; 04-01-11, 16:07.

Comment

• leitho
            • May 2005
            • 29

Takker igjen for responsen!
            Da skal jeg jammen forsøke å måle strøm-trekket. Mener jeg har utstyr til det,
            men jeg tror ikke jeg får tid ikveld. Kommer tilbake så snart jeg har noe å meddele.
            Mx-24 er kjøpt i Sverige av første eier, som er en av "jet-gutta" i Oslo-området.
            Hilsen Leif Th.

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Cycle batteriet, gjør en "forming charge" og lad ut med en smart lader og sjekk kapasiteten på batteriet ombord.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• leitho
                • May 2005
                • 29

Hei igjen!
                Har ikke fått til en vettug måling av strømtrekket. Verdier ved eksternt måleapparat føk opp og ned helt uleselig. (Er langt fra noen ekspert på området). Jeg lot så MX-24 stå på i drøye 3 timer og startet med 10,4 volt i displayet. Da nådde den ned til 9,6 volt = "alarm", noe jeg egentlig synes var et greit resultat. Så litt kryssbytting og måling med div batterier, og jeg fikk fram noe jeg kanskje kan bruke som en forklaring ??? :: Et senderbatteri blei målt med et multimeter, og med et tangmeter, til 10,2 volt. Batteriet blei satt inn i MX-16, og displayet her viste 10,2 volt. Deretter satte jeg batteriet inn i min MX-24, og der viste displayet 9,9 volt. Da tyder det på, etter min mening, at "voltmeteret" i MX-24 er feil-kalibrert, og at det kan være grunnen til at jeg synes "strømmen forsvinner så fort".
                Er min "oppdagelse" en forklaring andre ville slått seg til ro med ?? Er det mulig selv å kalibrere voltmeteret i MX-24eller er det å fraråde ??
                Takker igjen for responsen og ser at jeg godt kunne gjort et bedre forarbeid før jeg "la ut problemet". Likevel hyggelig med litt utveksling og kontakt med likesinnede.
                Hilsen Leif Th

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Originally posted by leitho
                  .... Batteriet blei satt inn i MX-16, og displayet her viste 10,2 volt. Deretter satte jeg batteriet inn i min MX-24, og der viste displayet 9,9 volt. Da tyder det på, etter min mening, at "voltmeteret" i MX-24 er feil-kalibrert, og at det kan være grunnen til at jeg synes "strømmen forsvinner så fort".
                  Er min "oppdagelse" en forklaring andre ville slått seg til ro med ?? Er det mulig selv å kalibrere voltmeteret i MX-24eller er det å fraråde ??
                  .....
                  Helt klart at du er inne på hva som kan være feilkilden der - hvis det er enkelt å få kalibret Mx24'en så hadde jeg gjort det - den skal/bør ikke vise 0.3 V feil.
                  Men før du setter i gang denne jobben ville jeg ha sjekket spenningen på batteriet med et voltmeter når det er koblet til radioen og den står på - ikke bare på et løst batteri.
                  Det kan hende at radioen belaster batteriet slik at spenningen synker (ikke at jeg tror det).

Men iallefall ta å sjekk med Thorbjørn hos T&K, han vet han hva som må til for å få kalibrert radioen.

Comment

• leitho
                    • May 2005
                    • 29

Hei igjen !
                    Da har jeg hatt en prat med Torbjørn. Dette var kjente saker for han. Mange MX-24 var slik. Det var en softwear-sak, og ikke noe å bry seg om. Jeg kunne trygt sette "volt-alarmen" til 9,3 volt, noe Graupner brukte ved levering av nye MX-24. Viktigst var det at jeg hadde kontroll på at batteriet var i "god form", ved å "telle ned" med en utlader. Det tyder derved på at radioen min er iorden. En kalebrering av "voltmeteret" kunne evt. tas ved en senere anledning, dersom noe annet skulle oppstå.
                    Da prøver jeg å slå meg til ro med det, og takker igjen for alle tips.
                    Hilsen Leif Th

Comment

Working...