Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaringer Powerbox, Emcotec, battshare eller "hjemmelaget"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erfaringer Powerbox, Emcotec, battshare eller "hjemmelaget"?

    Hei modellflyvenner!

    Jeg har gått til anskaffelse av en ny stormodell og er i gang med planleggingen av det elektriske anlegget ombord. Modellen er en 1:3 skala (6 m) Hph Shark, en seters seiler.

    Modellen vil få innmontert kraftige digitale servoer: 8 stk servoer i vinge og 4 stk i kropp. Den skal i tillegg ha Picolario variometer/høydemåler. Med så mange kraftige servoer ombord vil det til tider kunne være kraftige strømtrekk. Som strømforsyning skal det være 2 stk batteripakker, fortrinnsvis A123 celler (hver pakke er 2S2P som gir 6,6V og 4600mAh). Kravet mitt er at disse to batteripakkene skal være uavhengige slik at om en pakke havarerer så skal den andre pakken ta over. Feil i den ene pakken må heller ikke påvirke den andre.

    For å løse denne oppgaven har jeg sett på Emcotec sin strømskinne DPSI RV og Weatronic sin mottaker med integrert strømskinne. Dersom man ser bort fra fordelen med Weatronic sin doble mottaker virker disse systemene på meg ganske like. Jeg begynte så å vurdere å lage min egen løsning for å oppnå samme resultat.

    Dette er slik jeg ser det for meg:
    2 batteripakker utstyres med hver sin diode (likeretter eller Schottky) på den positive lederen. Disse kobles så i parallell. Det lages en felles + og en felles – pol for samtlige servoer i tillegg til mottaker. Signalkabelen fra hver servo kobles direkte til mottaker. Se vedlagt prinsippskisse. På denne måten unngår man at det går store strømmer gjennom mottaker.

    Denne metoden har jeg brukt tidligere i mindre modeller med hell. Variometeret har innebygget avlesning for spenning slik at jeg hele tiden vil få batterispenningen ombord. Dette gir meg en viss kontroll over batteristatus. Min hovedtanke er å gjøre installasjonen enklest mulig for å redusere mulighet for feil. Samtidig har jeg høyt krav til sikkerhet.

    1. Hvilke fordeler gir en strømskinne ala Emcotec fremfor min egen løsning.
    2. Er det noen der ute som har erfaringer med egenkonstruerte løsninger?
    3. Brukes fancy løsninger pga frykt/uvitenhet eller er bruken berettiget?
    4. Bør det legges inn kondensatorer for å dempe evt. spenningstopper?

    Kommentarer mottas med takk. Jeg er ingen ekspert på elektronikk så ikke vær redd for å forklare selv det enkleste.

    Det hadde også vært interessant å få kommentarer på bruk av en mottaker kontra to. Jeg ser at noen bruker to enkle mottakere og noen Weatronic sitt dual system . Dette gir jo redundans, men så lenge senderen forsynes av en batteripakke som igjen er koblet til senderen med en spinkel liten kontakt er ikke sirkelen sluttet. På meg virker dette ikke logisk. Hva mener dere?

    Hilsen Pål

    koblingsskjema Shark.pdf

    Click image for larger version

Name:	shark01.jpg
Views:	1
Size:	62.2 KB
ID:	628271
    Last edited by Elektro; 04-01-11, 18:59. Reason: Utvidet innlegg

  • #2
    har god erfaring med emotec, og bruker kun emotec på mine modeller.
    har såvidt testa powerbox og smartfly sitt, så ikke mye erfaring der, men fungerte for all der uten problem.
    lykke til
    Lower, Lower, oops.
    Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

    Comment


    • #3
      Jeg har svært god erfaring med Weatronic sitt system på 35 mhz. Dog en svakhet at spenning til Piclario er regulert gjennom systemet, og man har ikke noen effekt av opplest spenning (5,5/6v konstant). Man kan saktens koble picolario foran mottaker, men da får man kun opplest spenning fra en av pakkene. En annen ulempe jeg ser med Weatronic er at den tapper de to batteripakkene sekvensielt fremfor parallelt.
      Mvh
      JoE
      Agder Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Originally posted by Elektro View Post
        ......Jeg har gått til anskaffelse av en ny stormodell og er i gang med planleggingen av det elektriske anlegget ombord...........
        OT.
        Gratulerer Pål!

        Regner med at det dukker opp en bygge/monterings tråd her om ikke lenge

        Comment


        • #5
          Er egentlig battshare noe stort poeng? Oddsen for at battshare enheten går istykker er vel
          like høy som oddsen for at batteriet ryker?
          Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

          Comment


          • #6
            Min statistikk tilsier at en enkel battshare kan være en fordel.
            Jeg opplevde at en batteripakke slutta å virke i luften. Jeg hadde da målt spenningen i begge pakkene rett før flyturen.
            Batteriet var et komersielt (husker ikke merket) NiCad pakke. Det var nok en lodding som gikk p.g.a vibrasjoner. Det var med en 50cc motor.
            Sjansen for at noe skjer med batteriet i luften er nok veldig liten, men battshare reddet meg en gang
            Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
            http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

            Comment


            • #7
              Egenkonstruert strømskinne?

              Er det ingen som har kommentarer til prinsippskissen min? Er det fornuftig å gjøre dette på en stormodell eller bør jeg unngå det?

              joe: Takk for opplysningen ang. Weatronic og tapping av batterier. Var ikke klar over det.
              Quadrocopter: Vi får se Frank. Hehe... Gleder meg til termikkfulle dager til sommeren på sørlandet.
              Jostein og Jossv: Battshare er for meg uaktuelt. Mer elektronikk som kan gå istykker samt at batteriene ikke er koblet uavhengig til hver sin kontakt i mottaker. Her mener jeg at min løsning er bedre.

              Pål

              Comment


              • #8
                Har du sjekket hva de andre IGG gutta gjør/bruker -> Iggnorge.no - Seilfly

                Comment


                • #9
                  Har kontakt med dem også. Det virker som de fleste bruker Weatronic sine mottakere. Noen bruker også enklere strømskinner. Har ikke fått noen god forklaring på hva som gjør dette bedre enn den løsningen jeg skisserte over.

                  Pål

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Elektro View Post
                    Er det ingen som har kommentarer til prinsippskissen min? Er det fornuftig å gjøre dette på en stormodell eller bør jeg unngå det?
                    Skal fungere greit det. Ville kanskje lagt til en LED i parallel med hver pakke som indikerer at de er OK, men om du lader før hver tur er det jo ikke nødvendig.

                    Edit:
                    Du har tegnet inn 2S2P x 2. Bedre å kjøre 2S1P x 4 via fire dioder.
                    Last edited by flarssen; 05-01-11, 18:05.
                    Fred Larssen

                    Comment


                    • #11
                      Fordelen med Weatronic er at de har 8 separate utganger som er isolert fra hverandre på spennings siden- d.v.s. at du kan kortslutter en servo som sitter på en av utgangene uten at dette ødelegger for de som er koblet til de 7 resterende utgangene.
                      Skjer dette (en total kortslutting) på den løsningen du skisserer så får du håpe at det er noe som ryker/brenner over før diodene (den defekte servoen, kabel) og at dette ikke ryker slik at dette får for store konsekvenser (brann).
                      Kortslutter det og strømmen blir høyere enn hva diodene kan håndtere så vil høyest sannsynlig begge diodene ryke med det resultat at du mister all strøm til RX'en.

                      Dette er kanskje et "tenkt" tilfelle men det kan skje og det er derfor Weatronic har separert servospenningen i 8 grupper.

                      En av ulempene med Weatronic er at de regulerer batterispenningen spenningen slik at det leveres 5 eller 6 Volt til de 8 utgangsgruppene gjennom lineære regulatorer - disse regulatorene er i seg selv er et svakt ledd når det trekkes mye strøm...

                      Du kan med en enkel modifikasjon designe om løsningen din til multi spennings bus ved å legge inn dobbelt (eller mere) med strømskinner å 4 (eller mer) dioder - så kan du fordele serevoene over disse to (eller flere) bussene og dermed mister du kun strømmen på 1/2 (eller færre) av servoenen ved en katastrofe.

                      Husk også at du må ha 2 mottakere eller en med redundant spenningstilførsel - har du ikke dette og mottakeren henger på den bussen som "ryker" så blir det stille.

                      Dette er ting som du slipper å tenke på med Weatronic boksen...


                      Ang. 2 batteri pakker så sier Weatronic helt klart at de operer med en "hovedbatteri og backup batteri løsning" hvor hovedbatteriet er det "store kraftige" som under normale omstendigheter driver elektronikken mens backup batteriet er av en type med mindre effekt som kun skal trå til når/hvis det skjer noen med hovedbatteriet.


                      Til sist - du kan selge picolario'en - Watronic har samme funksjon

                      Har du allerede en radio med Weatronic Tx så hadde mitt valg falt på en 12-22R xxx, greit og ha det ok og føle en trygghet når man ligger på 800 meter.
                      Last edited by Quadrocopter; 05-01-11, 19:22.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Quadrocopter View Post
                        Fordelen med Weatronic er at de har 8 separate utganger som er isolert fra hverandre på spennings siden- d.v.s. at du kan kortslutter en servo som sitter på en av utgangene uten at dette ødelegger for de som er koblet til de 7 resterende utgangene.
                        Skjer dette (en total kortslutting) på den løsningen du skisserer så får du håpe at det er noe som ryker/brenner over før diodene (den defekte servoen, kabel) og at dette ikke ryker slik at dette får for store konsekvenser (brann).
                        Kortslutter det og strømmen blir høyere enn hva diodene kan håndtere så vil høyest sannsynlig begge diodene ryke med det resultat at du mister all strøm til RX'en.

                        Dette er kanskje et "tenkt" tilfelle men det kan skje og det er derfor Weatronic har separert servospenningen i 8 grupper.

                        En av ulempene med Weatronic er at de regulerer batterispenningen spenningen slik at det leveres 5 eller 6 Volt til de 8 utgangsgruppene gjennom lineære regulatorer - disse regulatorene er i seg selv er et svakt ledd når det trekkes mye strøm...

                        Du kan med en enkel modifikasjon designe om løsningen din til multi spennings bus ved å legge inn dobbelt (eller mere) med strømskinner å 4 (eller mer) dioder - så kan du fordele serevoene over disse to bussene og dermed mister du kun strømmen på 1/2 av servoenen ved en katastrofe.

                        Husk også at du må ha 2 mottakere eller en med redundant spenningstilførsel - har du ikke dette og mottakeren henger på den bussen som "ryker" så blir det stille.

                        Dette er ting som du slipper å tenke på med Weatronic boksen...


                        Ang. 2 batteri pakker så sier Weatronic helt klart at de operer med en "hovedbatteri og backup batteri løsning" hvor hovedbatteriet er det "store kraftige" som under normale omstendigheter driver elektronikken mens backup batteriet er av en type med mindre effekt som kun skal trå til når/hvis det skjer noen med hovedbatteriet.


                        Til sist - du kan selge picolario'en - Watronic har samme funksjon

                        Har du allerede en radio med Weatronic Tx så hadde mitt valg falt på en 12-22R xxx, greit og ha det ok og føle en trygghet når man ligger på 800 meter.
                        Som alltid Quadrocopter: Svarene dine er utfyllende og gode. Takk skal du ha. Momentene dine veier tungt. Et slikt scenario med kortslutning i en servo hadde jeg ikke tenkt på. Det skal nok endel til, men utfallet blir fort katastrofalt.

                        Ang Picolario: Har sett at Weatronic har egen vario. Hvordan sendes signalet? Lydsignal er helt essensielt om man er høyt oppe.

                        Pål

                        P.S. Hadde flere 900m + i sommer med Termik XXXL. Aldeles nydelig!

                        Comment


                        • #13
                          Var lenge at "alle" i IGG hadde Easy-Patch i modellene. Forsterking av signal og demping av støy var argumenter pga at der er ganske så lange servokabler i storseilerne.
                          Vet en av TUGene (eller var det en seiler?) for noen år siden hadde en servo som mer eller mindre kortslutta, og Easy-Patchen isolerte den fra resten så det gikk bra å få sakene ned likevel.

                          MPX-mottakerne av synth IPD-typen har to batteri-innganger, tror det er et enkelt skille inne i mottakerne. Jeg lurer på å bruke to av dem istf noen DPSI i et par bygg. Og så vil jeg absolutt ha Picolarioen siden den gir batterimeldinger! Og konfigurasjonsmulighetene med ganske så stille, konstant info og info on request.

                          Der er flere løsninger som fungerer. Har hørt om en som berga ned flyet da batterispenninga droppa fort, Picolarioen gav ham tid nok, såvidt. Sannsynligvis vil en god mottaker med to batteri-innganger og to gode NiMH-batterier gjøre en helt fin jobb. Har sett crash pga så banale ting som gal plassering av bryter som slår av RX når modellen går av vogna
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Elektro View Post
                            ......Ang Picolario: Har sett at Weatronic har egen vario. Hvordan sendes signalet? Lydsignal er helt essensielt om man er høyt oppe.....
                            Så bare at Weatronic har full telemetri pakke med alle de signalene du får fra Picoen + litt til.
                            De skal ha lyd med stemme utgang på modulen som sitter på senderen.

                            Mer info her og her

                            Men husker jeg ikke feil så løp både du og Stein rundt med ørepropper for noen år siden så jeg regner med at det allerede er en Picolario i hus


                            P.S. Hadde flere 900m + i sommer med Termik XXXL. Aldeles nydelig!
                            Slutt å skryt så uhemma når det er mørketid, snø og alt for lenge til termikken slåt ril igjen....

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Quadrocopter View Post
                              Men husker jeg ikke feil så løp både du og Stein rundt med ørepropper for noen år siden så jeg regner med at det allerede er en Picolario i hus
                              Stemmer det Frank. Picolarioen er allerede i hus. Den fungerer bra, men løsningen til Weatronic virker interessant.

                              Comment

                              Working...
                              X