Hei modellflyvenner!
Jeg har gått til anskaffelse av en ny stormodell og er i gang med planleggingen av det elektriske anlegget ombord. Modellen er en 1:3 skala (6 m) Hph Shark, en seters seiler.
Modellen vil få innmontert kraftige digitale servoer: 8 stk servoer i vinge og 4 stk i kropp. Den skal i tillegg ha Picolario variometer/høydemåler. Med så mange kraftige servoer ombord vil det til tider kunne være kraftige strømtrekk. Som strømforsyning skal det være 2 stk batteripakker, fortrinnsvis A123 celler (hver pakke er 2S2P som gir 6,6V og 4600mAh). Kravet mitt er at disse to batteripakkene skal være uavhengige slik at om en pakke havarerer så skal den andre pakken ta over. Feil i den ene pakken må heller ikke påvirke den andre.
For å løse denne oppgaven har jeg sett på Emcotec sin strømskinne DPSI RV og Weatronic sin mottaker med integrert strømskinne. Dersom man ser bort fra fordelen med Weatronic sin doble mottaker virker disse systemene på meg ganske like. Jeg begynte så å vurdere å lage min egen løsning for å oppnå samme resultat.
Dette er slik jeg ser det for meg:
2 batteripakker utstyres med hver sin diode (likeretter eller Schottky) på den positive lederen. Disse kobles så i parallell. Det lages en felles + og en felles – pol for samtlige servoer i tillegg til mottaker. Signalkabelen fra hver servo kobles direkte til mottaker. Se vedlagt prinsippskisse. På denne måten unngår man at det går store strømmer gjennom mottaker.
Denne metoden har jeg brukt tidligere i mindre modeller med hell. Variometeret har innebygget avlesning for spenning slik at jeg hele tiden vil få batterispenningen ombord. Dette gir meg en viss kontroll over batteristatus. Min hovedtanke er å gjøre installasjonen enklest mulig for å redusere mulighet for feil. Samtidig har jeg høyt krav til sikkerhet.
1. Hvilke fordeler gir en strømskinne ala Emcotec fremfor min egen løsning.
2. Er det noen der ute som har erfaringer med egenkonstruerte løsninger?
3. Brukes fancy løsninger pga frykt/uvitenhet eller er bruken berettiget?
4. Bør det legges inn kondensatorer for å dempe evt. spenningstopper?
Kommentarer mottas med takk. Jeg er ingen ekspert på elektronikk så ikke vær redd for å forklare selv det enkleste.
Det hadde også vært interessant å få kommentarer på bruk av en mottaker kontra to. Jeg ser at noen bruker to enkle mottakere og noen Weatronic sitt dual system . Dette gir jo redundans, men så lenge senderen forsynes av en batteripakke som igjen er koblet til senderen med en spinkel liten kontakt er ikke sirkelen sluttet. På meg virker dette ikke logisk. Hva mener dere?
Hilsen Pål
koblingsskjema Shark.pdf
Jeg har gått til anskaffelse av en ny stormodell og er i gang med planleggingen av det elektriske anlegget ombord. Modellen er en 1:3 skala (6 m) Hph Shark, en seters seiler.
Modellen vil få innmontert kraftige digitale servoer: 8 stk servoer i vinge og 4 stk i kropp. Den skal i tillegg ha Picolario variometer/høydemåler. Med så mange kraftige servoer ombord vil det til tider kunne være kraftige strømtrekk. Som strømforsyning skal det være 2 stk batteripakker, fortrinnsvis A123 celler (hver pakke er 2S2P som gir 6,6V og 4600mAh). Kravet mitt er at disse to batteripakkene skal være uavhengige slik at om en pakke havarerer så skal den andre pakken ta over. Feil i den ene pakken må heller ikke påvirke den andre.
For å løse denne oppgaven har jeg sett på Emcotec sin strømskinne DPSI RV og Weatronic sin mottaker med integrert strømskinne. Dersom man ser bort fra fordelen med Weatronic sin doble mottaker virker disse systemene på meg ganske like. Jeg begynte så å vurdere å lage min egen løsning for å oppnå samme resultat.
Dette er slik jeg ser det for meg:
2 batteripakker utstyres med hver sin diode (likeretter eller Schottky) på den positive lederen. Disse kobles så i parallell. Det lages en felles + og en felles – pol for samtlige servoer i tillegg til mottaker. Signalkabelen fra hver servo kobles direkte til mottaker. Se vedlagt prinsippskisse. På denne måten unngår man at det går store strømmer gjennom mottaker.
Denne metoden har jeg brukt tidligere i mindre modeller med hell. Variometeret har innebygget avlesning for spenning slik at jeg hele tiden vil få batterispenningen ombord. Dette gir meg en viss kontroll over batteristatus. Min hovedtanke er å gjøre installasjonen enklest mulig for å redusere mulighet for feil. Samtidig har jeg høyt krav til sikkerhet.
1. Hvilke fordeler gir en strømskinne ala Emcotec fremfor min egen løsning.
2. Er det noen der ute som har erfaringer med egenkonstruerte løsninger?
3. Brukes fancy løsninger pga frykt/uvitenhet eller er bruken berettiget?
4. Bør det legges inn kondensatorer for å dempe evt. spenningstopper?
Kommentarer mottas med takk. Jeg er ingen ekspert på elektronikk så ikke vær redd for å forklare selv det enkleste.
Det hadde også vært interessant å få kommentarer på bruk av en mottaker kontra to. Jeg ser at noen bruker to enkle mottakere og noen Weatronic sitt dual system . Dette gir jo redundans, men så lenge senderen forsynes av en batteripakke som igjen er koblet til senderen med en spinkel liten kontakt er ikke sirkelen sluttet. På meg virker dette ikke logisk. Hva mener dere?
Hilsen Pål
koblingsskjema Shark.pdf
Comment