Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dyrt vs billig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dyrt vs billig

    Si man har en bensinkjerre, 25-30-40%, og skal ha servoer deretter. Minimum 5 servoer på 25%, gjerne 6 eller flere, og enda flere på de større. 10kg pluss... "Må" man da ha 800-1200 kroners servoer?
    Det finnes jo klart ålreite 300-400 kroners servoer også, som jeg mer enn gjerne ville brukt, men for å ta det enda lengre;

    Hva er galt med f.eks. disse, man kommer jo unna med under 50 kroner pr servo: HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 10kg Servo (metal gear) 55g / 10kg / .16sec

    Low-end komponenter? Redsel for nye saker (jepp, vi er mennesker)? Er det merket som er viktigst? Eller er det greit å kjøpe billig? Alt annet blir jo billigere, da kan vel gode servoer også bli det?

    Bare lurer...
    -------------------
    Lars S. Siggerud

  • #2
    Nå får du "High End" servoer til langt under det de selges for her, hvis du leter litt ute på nettet og da blir differansen så liten at det ikke er verd å gå for plastikk...

    Comment


    • #3
      både dyrt og billigt går i stykker, frekvensen på billigt er vell større, men da har du råd å kjøpe flere og bytte ut oftere, dei hxt servoene enten funker eller ikke så har du powerhd 9150,
      jeg har erfaring med9110 og er fornøyd. vet det er mangen som bruker 9150 i 50ccm str, og er fornøyde

      Comment


      • #4
        Angående de HXT-servoene du linket til så gjorde jeg et stunt med dem for et par år siden. Jeg dytta dem inn i en 2,3-metring og fløy avgårde.

        Nå klarte jeg jo selvfølgelig å knuse flyet allerede første sesongen og kunne nok muligens skylde på håpløse servoer, men sannheten er nok at det var trege tomler og stort fly under steilefart som tok knekken på det.

        De servoene der er greie nok. Det er som en kar ovenfor her skriver at enten så funker de, eller så er de døde når du tar dem ut av postkassa.
        De er sterke, passe raske, sentrerer greit, men har dårlig "oppløsning". 6kilos-varianten (var vel ennå noen kroner billigere) er faktisk veldig gode servoer, men har nylingir og blir muligens for svake til de største flyene. Disse bruker både jeg og andre i fly mellom 40-size og 25% størrelse.
        Remi A. Sørensen - 94877903
        Leder i Lofoten RC-Klubb

        Comment


        • #5
          Power HD er jo billige servoer som har fungert i flere år i store fly, både her i norge og utlandet. Har flydd 40% i flere år nå med power HD. Og det er jo noen kroner å spare når man skal ha 10 servoer til en stor modell. lett å spare 6-7000.- der
          Alt som kan fjernstyres.
          ---------------------------------------------
          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
          Steinar Kvarme.

          Comment


          • #6
            Det med dårlig oppløsning som Jeeeright nevner kan være vesentlig i enkelte tilfeller.
            Jeg satte nettopp sammen en Sebart Sukhoi 50-size der jeg satte en Power HD 1201 på høyderoret.
            Det er en analog servo på 13,2kg og 0,14 sek. Skulle være nok til å benyttes på en 30% sånn sett.

            Men flyet fløy helt jævlig. Etter litt prøving med CG så byttet jeg ut med en Hitec HS-7966HB og det ble et helt nytt fly. Har også andre analoge servoer på flyet. Sitter gamle velbrukte Hitec HS-635 på aileron, og det funker helt utmerket. En kompis opplevde mye av det samme med disse 1201 servoene.

            PS!
            Dette var ikke et skudd mot Power HD. (Jeg tenker bruke 9150 i et annet prosjekt). Var bare et eksempel for å si at det er mer ved en servo enn bare antall kg. eller "funker / funker ikke". Når jeg skriver enkelt tilfeller over så mener jeg at det sikkert er andre fly der jeg ikke ville merket så mye til dette. Og det finnes sikkert og rorflater som er mindre følsomme enn andre.
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #7
              Enig med Arne her.

              Tenker også på om en stakkars nybegynner kjøper billige kina-servor som f.eks Arne opplevde. Han vil aldri få orden på flyginga.
              Det at folk også sier at de kjøper billig for det er jo bare å bytte ut så mye oftere.............ja vel, er vel litt sent å gjøre det når flyet ligger i bakken.

              Så hvorfor ikke kjøpe noe som er bra med en gang. Flyopplevelsen blir jo hvertfall ikke dårligere

              Comment


              • #8
                Originally posted by lsigge View Post
                Redsel for nye saker (jepp, vi er mennesker)? Er det merket som er viktigst? Eller er det greit å kjøpe billig? Alt annet blir jo billigere, da kan vel gode servoer også bli det?
                Bare lurer...
                Redsel for nye saker? Vel, har faktisk kjøpt noen av nettopp de HXT-servoene. Litt prøving på benken på eget hobbyrom av fire stykker gjorde at alle fire havnet i ei kasse for "suspekte" saker. Regner med de går i søpla hos meg, slik noen "kraftige" råbillige BlueBird-servoer har gjort etter kun svært få flyturer, altså egen erfaring. De var trege og sentrerte tragisk dårlig Det vil si; vært nysgjerring, har kjøpt, prøvd og konkludert. I mine øyne er dette drit.

                Merket som er viktigst? Nja, har mye rart, står både Multiplex, Hitec, Graupner, JR og Futaba på det meste jeg bruker. Eneste "ukjente" merket som har fått full aksept i furtebua mi er de små sakene fra Waypoint. Bruker dusinvis. Mener selv at ut fra erfaringer går det sjeldent skeis med kjente merker. Men unntak fins, der er saker fra Hitec som ikke skal inn hos meg.

                Billige servoer som er gode? Tja, egen erfaring sier meg at der fins brukbare billige saker, men du verden så mye junk du kan få lov å kjøpe nå for tida.

                Har f.eks HD9150 i operative modeller. Fungerer helt greit så langt, men ser helt tydelig at om jeg har Hitec 7955 på noen ror og HD9150 på andre ror på samme modell er det klar forskjell i ytelse, fart, kraft. Er det godt nok med HD-servoer da? Ja, si det... der er forskjell, dyrere yter bedre uten tvil. Vil "alle"" merke forskjell? Sannsynligvis, når de kan fly såpass godt at de kan merke forskjell i ytelsene og aller viktigst; har prøvd både billig og dyrt. Har du bare prøvd skrot og syntes der er bra så er skrotet godt nok. Bruker ordet "skrot" helt bevisst siden jeg vet at dyrere snacks er verdt de ekstra pengene hvis man har råd og tar seg råd. Subjektive saker dette. Fasit? Fins neppe

                Er modellflyger A fornøyd med HXT, B mener HD-servoene er gode nok og modellflyger C konsekvent kjøper kvalitetssaker vil vi ha et marked med dingser for alle. Skal alle modellflygerne handle 5$-servoer til alle store modellene sine ender vi kanskje opp med et marked der vi går bakover og dårlige saker blir det vi kan kjøpe. Utviklinga går feil veg...
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  De aller, aller, aller fleste som har begynt i skrot delen av segmentet har etter hvert gått over til kvalitets skiktet av radio og servoutstyr. Jeg vet, jeg har selv vært der. Nå er det kun kvalitetsgreier som gjelder. Har jeg ikke råd, er det bare å spare en mnd ekstra istedet for å kjøre kompromissløsning.
                  Svært få tror jeg går andre veien. Greit nok at man ikke trenger topp utstyr på alt av modeller, og det har etter min mening vist seg at PowerHD 9150 er MYE servo for pengene, men det er først og fremst fordi den er grisebillig, ikke fordi den er så enormt bra. De som vil fly store 30-40% modeller og synes HD9150 blir for dyre bør kanskje tenke seg om en ekstra gang før man handler fly i den str.
                  Skriver ikke dette for og støte noen, er bare min personlige mening. Jeg har heller ikke spesielt god råd, jeg bare prioriterer og sparer til jeg får råd til det jeg vil ha.

                  Comment


                  • #10
                    Her syns jeg det kom mange vettuge svar. Herlig at de fleste er enige på mange plan, nemlig at billig "skrot" er billig "skrot", som kan virke, eller ikke, fra postkasse til modell. Men at man kanskje ikke bør bruke de billigste i de litt dyrere modellene. I .40 - .60 size funker kanskje de billigste, men man bør legge litt mere kroner i ordentlig radioutstyr, billig blir fort dyrt når modellen går ned med servofeil.

                    Jeg bruker selv bare Hitec og Futaba på glow og bensinfly. Har noen 9-grams fra HK i en indoorkjerre, de fungerer utmerket. Var innom Power-HD i en 50cc, men servoen på choke brant opp; (MFN) ModellflyNytt.no og 9150MG på høyde var såpass ulike i bevegelsene at de bare skapte bry. Var aldri spesielt fornøyd med disse.

                    Hadde jeg hatt en trainer, og skulle inn i sporten, kunne jeg vurdert de servoene jeg linket til i første innlegg, for å spare noen kroner. Men kjøp "sikker" kvalitet på alt det andre.

                    Fin lesing for nybegynnere denne tråden
                    -------------------
                    Lars S. Siggerud

                    Comment


                    • #11
                      Ja vi er sikkert enige virker det som

                      Billige saker kan funke bra der de passer, bare man vet å lese og nyttiggjøre seg andres erfaringer. Derfor fora er gode å ha.
                      Og godt snacks gir en kvalitetsfølelse som mange etter hvert ønsker å investere i.

                      Larsern; håper man ikke støter noen selv om man liker "dyrere" saker Godt sagt at f.eks HD9150 er "mye for pengene", men samtidig "ikke det beste som fins". Er nok essensen?

                      Isigge; enig, i en trainer med en ikke altfor erfaren pilot bak stikka er det OK å ikke legge en formue i sakene. Men greit at de virker sikkert i forhold til funksjon. Som du opplever, servoene går sikkert kjapt nok og er sterke nok, men når to høyderorshalvdeler skal synkroniseres så ser man forskjellene. Hadde èn servo drevet begge halvdelene ville det vært bra nok, når det blir høyere krav blir det ikke fullgodt.

                      Også tar jeg meg selv i å "glemme" at ikke alle hverken kan sette av mye penger å leke med/prioriterer evt overskudd på lønna på samme måte som de som er hekta på hobbyen. Her er alle nivåer, alle typer behov og alle typer krav og ønsker Holder også gjerne igjen og handler f.eks en god outrunner istf å kjøpe flere av de billige. Bare ut fra erfaringer med løse magneter og snodig effektivitet på noen saker, og som Larsern sier så ønsker man mer etter hvert som man driver på.

                      Vi er jo griseheldige som har denne hobbyen. Man kan gjøre det rimelig og man kan gjøre det relativt kostbart.
                      Last edited by joo; 15-02-11, 20:44.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        jeg har brukt mye Power HD DS-120M.Dette er digitalservo på 12.8kg og 0.11sec.Funker helt konge
                        Lars Petter Nesse

                        Votec 322 40% 3W170cs
                        Extra 330 40% 3W212cs

                        Comment


                        • #13
                          Jeg er ikke akkurat den personen som bare kjøper dyrere ting, men innen servoer er jeg rimelig nøye. På modeller som jeg vet tåler juling, evnt koster svært lite å reparere, så kjøper jeg billige kinaservoer og putter i. Men når modellen blir dyrere, så putter jeg velkjente servoer.

                          Viss jeg skal spare noen kroner, så kjøper jeg heller billigere esc, batterier og motor. En av de delen som ryker, så får man i allefall flyet ned (viss man bruker bec), men viss en servo går dukken, er sjansen langt større for at det går i bakken.
                          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by lpriis View Post
                            jeg har brukt mye Power HD DS-120M.Dette er digitalservo på 12.8kg og 0.11sec.Funker helt konge
                            Har brent 3 av de, men aldri en 9150....
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #15
                              må vere feil bruk
                              Lars Petter Nesse

                              Votec 322 40% 3W170cs
                              Extra 330 40% 3W212cs

                              Comment

                              Working...
                              X