Unconfigured Ad

Collapse

Doble mottager i fly??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • farmann
    • Mar 2010
    • 918

Doble mottager i fly??

Hei
    Har fundert litt på hvordan få et sikkerest mulig oppsett i fly uten å bruke opp alle feriepengene?
    Senderen er ikke tema nå
    Ser mange kjøper et "powerpanel" med tilkobling for 2 batterier- mottager m.m. Det har sikkert noe for seg når det snakkes om store fly med ditto servoer som tar sitt! Men...
    Så vit jeg har sett(tror jeg) er alt satt på sammen i en modul, eller?
    Hvordan er dette kortslutningsikret? For med 2 batteripakker tilkoblet kan jo alt skje(Murfys lov).

Prøver nå et oppsett med 2 separate systemer, helt adskilt d.v.s. 2 mottagere med hver sitt mottagerbatteri. Til system 1 styrer et ballanseror, et høyderor, og motor. System 2 styrer andre ballanseror, andre høyderor og sideror. Fail safe setter alle ror i nøytral.
    Mister jeg et system tror jeg at det burde gå an å lande, har ikke testet i praksis men er det andre som har.......??.
  • bth
    • Dec 2003
    • 1638

Jeg har installert 2 mottagere i min Dynaflite Twin Mustang da jeg har en ekstra. Driver på med de siste servomonteringene, så flyet har ikke vært i lufta enda. 1 styrer høyde-, side-, balanseror og motor nr 1, 2 styrer side- balanseror og motor nr 2

Så på et furum der en hadde montert mottagerbatteri, mottager og seroer i øvre ving på en dobbeltdekker.
    Last edited by bth; 11-03-11, 22:07.
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

Comment

• per.oines
      • Aug 2009
      • 296

Dette begynner det å lukte DP klasse av
      -63.
      Graupner MC
      JR
      Multiplex
      Turnigy.
      Fly, alt for mange.

Comment

• farmann
        • Mar 2010
        • 918

Click image for larger version

Name:	DSC_8637.JPG
Views:	2
Size:	136.9 KB
ID:	577721Takker!
        Jeg prøver det i min Fokker F-2

Comment

• torqueflite
          • Sep 2008
          • 48

Denne tråden vil kanskje interessere deg: Giantcod • View topic - RadioLink Dual-Receiver Adapter (DIY)

Forøvrig er SC 70-motoren vel etablert i sitt nye hjem

Comment

• Olavjoergensen
            • Jun 2005
            • 2208

Både Powerbox systems og Emcotec har systemer for dobble mottakere og dobble batterier. Disse er internt sikret mot kortsluttning og skal fint kunne
            fungere på det ene batteriet om det andre streiker eller kortslutter
            Olav Jørgensen
            Low & fast

Comment

• Olavjoergensen
              • Jun 2005
              • 2208

Sjekk linker her for Powerbox : PowerBox Systems
              Manualene finner du under hvert enkelt produkt

Emcotec : EMCOTEC embedded controller technologies GmbH - DPSI Systems
              Olav Jørgensen
              Low & fast

Comment

• jab
                • May 2007
                • 407

Må innrømme jeg ikke helt ser logikken med å putte mer elektronikk i flyet for å øke driftsikkerheten.
                Er det noe grunnlag for å si at det er mindre sjanse for at powerboxen feiler enn receivere?
                Om powerboxen dør så hjelper det ikke med 100 receivere i flyet.

Comment

• Guest

#9 Unapproved
                  Originally posted by jab
                  Må innrømme jeg ikke helt ser logikken med å putte mer elektronikk i flyet for å øke driftsikkerheten.
                  Er det noe grunnlag for å si at det er mindre sjanse for at powerboxen feiler enn receivere?
                  Om powerboxen dør så hjelper det ikke med 100 receivere i flyet.
                  Enig .......

Comment

• rcmodeller
                    Forhandler
                    • Jun 2003
                    • 374

Økt sikkerhet

Å hindre at kortsluttning innvirker på hverandre sikres enkelt med dioder.

Når sannt skal sies, så er der ikke mye feil på elektronikken i dag.

Eneste kan være å sikre styring av elektrofly hvis ESC eller LiPo svikter.
                    Det ordner man enklest med eget mottaker batteri eller et diodesikret lite backup batteri til mottakeren som automatisk vedlikeholdslades så lenge LiPo batteriet har strøm.
                    Ryker eller kortsluttes BEC, ESC eller LiPo så har man likevel strøm fra dette batteriet til å lande modellen.

Hvis man virkelig skal minske feilmarginene så er nok trainerkabel og copilot som gir størst gevinst.
                    Elektronikken feiler som sagt svært skjelden i våre dager, hvis den ikke har vært utsatt for mishandling.

RC Modeller

Comment

• farmann
                      • Mar 2010
                      • 918

Mange gode innspill takker!
                      Det jeg lurer litt på er om noen har erfaring med å "miste" halvpart av flight contol! Jeg vet at på fullzice er det bygd inn som en sikkerhetsfaktor, men på modellfly vet jeg ikke hvordan det funker??

Comment

• Larsern
                        • Sep 2007
                        • 756

Ingen personlig erfaring men har lest at de som har delt flyet i to med en mottaker som styrer hver sin side av flyet og gass på en mottaker og sideror på andre, ikke har merket noe negative tendenser med en mottaker ute. Flyet vil ikke vri seg eller noe selv om man bare bruker en høyderorshalvdel, ved moderate utslag vel og merke.

Comment

• joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

Har ikke opplevd å miste "den ene siden", men føler at to mottakere med hvert sitt batteri er noe jeg skal fortsette med. Ikke noe mer smarte boxer.
                          Kommer jo an på hva som skjer om den ene mottakeren dør. Er det batterisvikt vil ikke rorene bli stående med digre utslag så man bør klare å kontrollere sakene greit...
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• GTI20
                            Moderator
                            • Jul 2008
                            • 1426

Driter meg helt sikkert ut her nå.. men kan man bruke to mottakere samtidig med en sender uten noe annet montert sammen.. på 2.4
                            syntes det er like gøy å se på som det er å fly
                            carl goldberg ultimate
                            DJI S900
                            piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
                            diverse epp tjafs
                            Per-Egil Furuseth

Comment

• farmann
                              • Mar 2010
                              • 918

Ja,det har jeg testet ut, Futaba FASST