Unconfigured Ad

Collapse

Servo Tips?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • clooney2
    • Mar 2011
    • 2

Servo Tips?

Hei.

Tenkte jeg skulle prøve meg litt frem her på forumet.

Har en stor husbåt som jeg har en 70hk utenbords motor på.
    Det som er planen er å bygge om fra mekanisk wire overføring på gass og gear.

Det jeg da trenger er en servo til gearshalteren, den må være litt power i og ikke alt for treg, å til gassen ser jeg for meg servo nr2 med overføring fra rett på spjell overføringen, så den trenger ikke være for kraftig.

Felles for begge servoer er at de bør kunne driftes med 12V DC (14.4VDC når motoren lader) Evt. så må jeg til å lage en egen batteripakke for servoene som lades separat via 220v aggregat, men ønskelig er å bruke driftstrøm 12-14.4v dc.

Det er litt "tøft" miljø så nær sjøen, så hadde ikke gjort noe om de hadde f.eks en IP42 merking eller var sprutsikker/evt EX sikker
    Siste spørsmål vedrørende servoene er merkingen, kg/cm på servoene, hva står den for? er det dra/trekk kraft med 1.cm arm fra spindel/senter på servo overføring?

Er det mulig å styre servoene uten reciver, og heller bruke en trinnløs joystikk/variabel motstand, eller er det trådløst som gjelder?

noen som har noen tips til servoer og kansje en "petter smart" butikk ala clas ohlson. (husker før i tiden så var det en butikk som het ålgrens el noe lignende som hadde alt mellom himmel og jord av duppeditter, eksisterer den ennå eller noe tilsvarende sjappe?)
    Attached Files
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Du trenger ikke trådløst, men du må ha en pulsgenerator av et eller annet slag. Tror ikke avstanden i båten din skal bli for lange, men jeg har ikke erfaring med metervis av kabelstrekk. Bør fungere godt så lenge kabelen ligger godt unna støyende saker som tenning, radarpulser og annet med pulser og høy spenning.
    Kjapt om pulser og servoer: RC servo controlling
    Det fins rimelige "servotestere" som kan brukes til styring. Koster gjerne 2-300 kroner. Da har du bare et potmeter å forholde deg til

Servoer med IP-merking har jeg ikke sett, men det betyr ikke at det ikke fins speccer for slikt.

Krefter? De sterkeste modellflygerne bruker er Seiko.
    Seiko sin minste; Tonegawa Seiko PS-050 - elefun.no - Radiostyrt hobby Tror ikke den vil fungere på full lading, men det er nå det jeg leser fra speccen.
    Mer om Seiko sine servoer: TONEGAWA-SEIKO Co.,Ltd

Ellers fins der noe rimeligere og fysisk mindre saker som klarer mer enn 35kilo, men da må du regulere spenningen ned til under 9V.

Servocity har en del av servoer og robotics-saker. Welcome to ServoCity Fins garantert flere, bare den jeg kom på i farta som modellflygere bruker. Se litt på linkene så kanskje du finner noe som kan brukes? Servocity har mange gearede saker og overføringer osv.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• yak
      • Mar 2008
      • 302

det finnes et hydraulisk system til styring av motor eller gir kontroller ring nogva a/s

Comment

• clooney2
        • Mar 2011
        • 2

Servo Tips

Takker så mye for rask og god respons.

Ikke for å mase, men betegnelsen som merkes på servoene som f.eks 15Kg/cm, er det å tolke som 15 Kg dra/trekke kraft med 1 cm arm?

Ellers lurer jeg på om noen kjenner til en "petter smart" butikk som har mye duppeditter?
        Last edited by clooney2; 14-03-11, 01:24.

Comment

Working...