Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitt første og andre inntrykk av Graupner MX-16 HoTT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mitt første og andre inntrykk av Graupner MX-16 HoTT

    Jeg har lenge lurt på hvilken rettning jeg skulle velge av 2,4ghz. Det første jeg valgte var IFS modul til min Graupner MX-24s, men IFS ble jeg desverre aldri helt fortrolig med etter et par litt uforklarlige uhell.

    Av radioer fra før, har jeg en MC-22 som nok nærmer seg 10år og en MX-24s som ble kjøpt inn fra den første batchen av disse radioene. Før disse radioene har jeg blant annet hatt Futaba og Hitec. Jeg har også vært innom en og annen Spektrum radio på veien.

    Doogledee, en kamerat av meg som er her på forumet har en Spektrum DX8, som har fristet meg siden den kom hyllene, men denne har (desverre for meg) ikke noe godt seilflyprogram og jeg har derfor klart å holde meg fra fristelsen. Det var derfor med stor glede at jeg så Graupner kom med MX-16 HoTT som en direkte konkurrent til DX8, dette også på pris!

    Jeg har lenge vært litt skeptisk til designet til den nye MX HoTT serien, men den ser bedre ut i virkeligheten Egentlig var planen min å kjøpe en HoTT modul til min MX-24s, men denne er ikke ventet inn før medio juni og med X-antall fly som må være klare til årets Hanstholm tur, kan jeg ikke vente til juni med å handle modul (greit å bruke den nye teknologien i de nye flyene), MX-16 HoTT ble derfor handlet inn som en midlertidig radio... Nå tror jeg den heller får permanent plass som reserveradio!

    For de som er kjent med måten en nyere Graupner radio programmeres, så er menyene lett å kjenne igjen... Programmeringen er i grunn en av de tingene som får meg til å velge Graupner fremfor noe annet, men dette er jo i grunn en smakssak!

    Nye MX-16 er oppgraderbar via USB og Graupner lover at de som registrerer seg skal få beskjed om nye oppdateringer. Den har også standard USB port på baksiden, så du trenger ingen spesielle kabler!

    Positive ting:
    + Telemetri i displayet på radioen
    + Et godt seilflyprogram (noe annet ville vært skuffende fra Graupner)
    + Slot for MicroSD
    + Brytere kan assignes fritt, ingen brytere gjør noe før det programmeres!
    + Stemmefeedback for telemetridata
    + Utgang for høytaler/headset (for opplesning av telemetri data)
    + Trottlestikka kan settes som bryter (f.eks bytte fase ved trekk av brems)
    + 4 flyfaser, et minimum for en radio!
    + Output swap for situasjoner hvor man må bytte rekkefølge på kanaler.

    Negative ting:
    - Det er ikke mulig å flytte brytere fysisk for de som ønsker det.
    - Kan ikke ha en flyfase som overstyrer de andre.*
    - HoTT er helt nytt.

    Under samme besøk hos Thorbjørn i "Thorbjørn & Kåre (Rc-seilfly.no - Modellflysport)" kjøpte jeg med meg en Horesji Q11, denne har jeg bygget som "Park F3J modell" så den passet jo ypperlig som testfly for den nye radioen min! Så lang må jeg si at jeg er positivt overrasket over denne radioen, den har funksjoner jeg har på MX-24s'en som jeg har savnet på MC-22'en!

    Konklusjon:
    Jeg er veldig fornøyd med kjøpet så langt og om det er noen interesse for det, så kommer jeg tilbake med mer informasjon ettersom jeg handler noen nye mottakere og telemetrisensorer!

    *Skulle gjerne hatt muligheten til å sette bryterkombinasjoner for flyfaser, på samme måte som på MC-22 og MX-24s, ikke bare enkeltbrytere med utgangspunkt i "normal".

    **Denne testen er skrevet på min iPad, så kommer noen bedre bilder osv når jeg har fått lastet inn fra et bedre kamera
    Attached Files
    // Trond Dalsveen
    IT mann og selverklært GEEK!

    Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

    Tråder:
    TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
    TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
    TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

  • #2
    Nå har jeg brukt denne radioen litt mer

    Og må si at det er mye av førsteinntrykket som henger igjen

    Denne ble med som en radio til de nye Hanstholm modellene i år...
    Modellene som ble fløyet med den var:
    JW60 (Flyvende vinge, les mer her: (MFN) ModellflyNytt.no )
    MadSlide 1700 (3D seilfly, les mer her: (MFN) ModellflyNytt.no )
    Q11 (Seilflyversjon, fra Thorbjørn og Kåre, denne det er bilde av i forrige post)
    Opus 3XDS (Trippel carbon utgave av Opus´en)

    JW60´en og Q11´en har fått GPS sensoren til HoTT, noe som ser ut til å fungere bra. Jeg har desverre ikke fått lest ut loggene enda, da HoTT programvaren fortsatt er i testversjon og kun på tysk. Gleder med variodelen til HoTT i MX-16 er at man ikke trenger headset for å høre varioen, kun om du ønsker stemmefeedback. Ønsker du bare forskjellige pip for stig/synk, holder det å være inne på riktig view i radioen.

    En ting jeg var litt skeptisk til var Opus´en som ikke har et eneste sted hvor det er mindre enn 3 lag med tykk karbon matte... så for meg at det kunne bli radioskygge i noen forskjellige posisjoner, da spesielt med tanke på problemer jeg har sett andre ha med blant annet Spektrum i karbon modeller. Endte opp med å la antennene stå i en 90 graders V ut fra oversiden av kroppen 2-3cm foran vingen... Selv i himmelskrapende stallsurns var ikke dette noe problem. Prøvde å følge med litt på dekningen mens jeg fløy og det var et punkt hvor signalstyrken gikk ned litt, men det var i det korte øyeblikket både kropp og vinge skygget for antennene, men grafen viste fortsatt god dekkning, bare ikke 100%.

    Radioen ble brukt MYE under årets Hanstholm tur, da Opus´en fort ble min nye favoritt
    (Opus´en min er den utgaven RC-Seilflysport selger, ikke den amerikanske)

    Jeg er med andre ord fortsatt strålende fornøyd med radioen og blir mer og mer vant til det litt utradisjonelle utseendet på den, nå gleder jeg meg i grunn bare til RC-Seilflysport får inn moduler til MC-22 og MX-24s. En annen hyggelig tilbakemelding er at disse radioene (MC-22 og MX24s) kommer til å vise telemetri i displayet etter en liten software oppgradering hos Graupner!! Dette er gode nyheter for oss som er strålende fornøyd med de "gamle" Graupnerne

    Nå krysser jeg fingrene for gode vindretninger og strålende sol resten av sommeren
    // Trond Dalsveen
    IT mann og selverklært GEEK!

    Bloggen min: Trond Dalsveen’s Blogg om RC og sånt…

    Tråder:
    TinyD byggeblogg: MK Quadro og Oktokopter
    TinyD og Doogledee bygger...... MadSlide 1700
    TinyD byggeblogg: SkyWalker FPV

    Comment

    Working...
    X