Announcement

Collapse
No announcement yet.

INGEN radiokontakt. IGJEN! GRRRR!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • INGEN radiokontakt. IGJEN! GRRRR!

    Vurdere nå sterkt å lage tidlig St.Hans bål av resterende flyvrak, intakte fly OG fly klare for bygging!

    Enda et fly i går som gikk rett til skogs så kvister og balsa spruta...

    1. turen gikk som MANGE turer med Cherokee'n: Problemfritt.
    2. turen gikk som med Spacewalkeren i vinter: Ingen kontakt når sving skal rettes opp. (Denne gangen i retning fra nord mot syd. Sist gang fra syd mot nord.) Og denne gangen gikk det også så lang tid før krasj, at jeg rakk å prøve alle stikker FLERE ganger.

    Nesten nytt batteri, (senhøstes i fjor) NYLADET, Futaba 10 C, Futaba 14 kanals FASST, OS motor.

    NB: Ønsker IKKE spørsmål som: Har du ladet? / Har du sjekket ditt eller datt?

    OGSÅ DENNE GANG foretok jeg range sjekk, sjekket alle servoer, batt indikator osv før take off. (Slik prosedyre sitter i ryggmargen etter x antall krasj!)
    Kun brukt 2,4 siden høsten 2008. ALDRI hatt problemer, med unntakt av i vinter der jeg mistet kontakt med TS sin alternative 2,4 mottaker. (De har forøvrig ikke respondert på min henvendelse enda.)
    Men når dette skjedde med Futaba også, blir jeg rett og slett sprø. Kanskje poteter på flystripa kan bli en fin hobby?....

    Historikk 35 systemet:
    Fra høst 2006 til høst 2008, var det en rekke fly der det har vært alt fra hendelser som 90 grader RETT NED eller 90 grader RETT til SIDEN under take off, til hendelser med heldig utfall. EN gang var det luftakrobatikk uten sidestykke før kontakt plutselig var tilbake. En annen gang forsvant flyet rett frem uten å svinge, rett inn i tåkeheimen, for så å dukke fram igjen rett mot meg etter at jeg hadde tilbakelagt 200 m spurt i rekordfart!
    I det tilfelle fikk jeg ny radio av Hobbymann i Drammen. Test der nede viste "blinklysfeil" med radioen.

    Puhhh! I hvertfall litt godt å få skrevet av seg noe av frustrasjonen!
    FlyRoger
    Spacewalker II

  • #2
    Leste på nettet om noen som hadde lignende opplevelse som deg.
    Etter mye styr med testing av absolutt alt var det en nabo til
    modellflystripa som pekte skrått opp og vest, og der var det dukka
    opp en mobiltelefonmast av den større sorten, med antenner
    i alle himmelretninger.
    Har du sjekka nærområdet for noe slikt, evt en sender for
    tråløst lokalnett, de er jo på 2,4 de også og døtter ut nok energi
    til å skape trøbbel for v¨åre mottakere.



    Comment


    • #3
      Det eneste jeg vet om av nye master er for trådløst internett etc. Denne tror jeg kom i fjor sommer, og ligger i fri luftlinje ca. 2-3 km unna. Kan denne ha innvirkning?
      Det andre du nevner med trådløst lokalnett er kanskje mer interessant? Har selv dette, men hvor lang avstand regnes her?
      Et annet spørsmål er jo om noe av dette skal kunne forstyrre Futaba som skal skifte frekvens "drøssevis" av ganger i sekundet?
      Og hvorfor ble det ikke opprettet kontakt igjen om det var forstyrrelse i utgangspunktet?
      (Jeg kan jo ikke garantere at det er radio/mottaker, men som nevnt skulle alle komponenter være av rimelig ny dato, ikke utsatt for støt, og strøm etc. var både ladet og sjekket.)

      Har du forresten linken til artikkelen du viser til?
      FlyRoger
      Spacewalker II

      Comment


      • #4
        Hva bruker du av bryter til mottakerbatteri? Der kan det være mye rart...
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #5
          Originally posted by arhennie View Post
          Hva bruker du av bryter til mottakerbatteri? Der kan det være mye rart...
          Futaba eller Hitech.

          Kom forøvrig til å tenke på hvorfor slo ikke Failsafe inn? Den ble også testet under rangechecken!
          FlyRoger
          Spacewalker II

          Comment


          • #6
            Originally posted by RogerFly View Post
            Futaba eller Hitech.

            Kom forøvrig til å tenke på hvorfor slo ikke Failsafe inn? Den ble også testet under rangechecken!
            Har du hatt strømbrudd av en eller annen grunn så blir selvsagt alt stående der det var. Også throttle. Så det kan jo være noe der å forske på...
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #7
              Du skriver at det skjedde når du skulle rette opp en sving. Jeg kan lite om fly, men jeg antar at man da har mere stress på servoer på grunn av rorutslag og kanskje mere throttle. Kanskje BECen din er for svak slik at mottakeren rebootet (brownout)?

              På Spektrummottakere kan man se dette ved at mottakeren blinker. Mange tror at blinkingen skyldes brudd på radiokontakten og skylder dermed på radioen. I virkeligheten har de underdimensjonert BEC.
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment


              • #8
                Originally posted by jotto View Post
                ...I virkeligheten har de underdimensjonert BEC.
                Eller dehar hatt et strømbrudd pga skjøter, loddinger, brytere eller what ever...
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #9
                  Hvis ikke failsafen slo inn,så høres det ut som du har hatt strømbrudd et sted.Har vært borti et par tilfeller hvor bryteren har vært den store skurken...
                  Stefan Strand

                  Gluing is an art,now where is Michelangelo when you need him...

                  Comment


                  • #10
                    Igjen og igjen

                    I offentlig luftfart så finnes det sorte og røde bokser som registrere hva som gikk galt.

                    Modellhobby er IKKE offentlig luftfart.

                    Her må man ene og alene stole på seg selv, og kun seg selv, hvordan det skal gå.
                    Og hvordan ting skal gå avhenger av kunnskapsnivået hos den enkelte.

                    Dette er IKKE regulert i noen sorte eller røde bokser, eller offentlig lovverk.

                    Jeg har drevet med flygende, og ikke flygende hobbyting i snart to mannsaldrer. Og inntil skrivendes dato har jeg ennå tilgode å laste andre enn meg selv for oppståtte uhell.

                    Det burde nå være klart for de fleste at en standard BEC produsert i Kina er kun dimensjonert for 3 Amp og maks 3S LiPo. At noen får de til å virke ut over denne spesifikasjonen har ingenting med saken å gjøre. Militære myndigheter i fastlands Kina tillater ikke kommersiell omsetning av elektronikk ut over dette. Så det er det man som bruker må forholde seg til. BEC med høyere spec er og må være produsert utenfor fastlands Kina.

                    Så til saken. Veldig enkel. Enten strømbrudd eller overlast. Ingen små grønne menn involvert, garantert.

                    Og; det er ingen store skurker involvert. Den eneste og største skurken er en selv, som har det fulle og det hele ansvar for at ting fungerer, uansett.

                    RC Modeller

                    Comment

                    Working...
                    X