Unconfigured Ad

Collapse

Strøm til lit støre servoer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bardp
    • Nov 2010
    • 2473

Strøm til lit støre servoer

Hei
    Hvor store servoer kan en koble rett til mottakeren før den får problemer med og levere nokk strøm til servoene?
    Finnes det noe ferdig poversystem en kan koble mellom mottaker og servo for og forskyne servoene med strøm fra en annen kilde en mottakeren?
  • Biplan
    • Apr 2008
    • 903

Må presisere at jeg ikke har erfaring med store servoer (alt er relativt). De største servoene jeg har er Futaba S-121 fra 1980-tallet, som har 3 kgcm dreiemoment.
    Click image for larger version

Name:	CCF13042008_00013.jpg
Views:	1
Size:	48.6 KB
ID:	579810 Click image for larger version

Name:	CCF13042008_00014.jpg
Views:	1
Size:	47.2 KB
ID:	579811

De mottakerne jeg har sett har alle plusser og minuser koblet sammen ved kontaktrekka, så elektrisk sett er det batteriet som forsyner servoene med strøm. Det man skal være obs på er at batteriet som regel kobles til i ene enden av kontaktrekka og at spenningen til servoen lengst fra batterikontakten kan få redusert spenning når alle servoene jobber hardt. Da man begynte med monsterservoer ble det anbefalt å koble to batterier til mottakeren; ett til batterikontakten og det andre til en ledig kontakt lengst mulig fra batterikontakten. Man brukte da også to brytere.

I dag brukes gjerne et eget intelligent strømforsyningskort i store modeller. Begge 7,4V LiPo batterier, mottakeren og servoene kobles til strømforsyningskortet. Kortet tar strøm fra det av de to batteriene som har mest energi og man unngår dermed at det sterkeste batteriet lader opp det svakeste i stedet for å forsyne servoene.

Strømforsyningskortet er gjerne kombinert med optokoblere til signalet som sperrer for eventuell støy i lange servoledninger og spenningsstabilisator som gir mottakeren 5V uansett hvor mye strøm servoene trekker og om batteriene er fulladet eller nesten utladet. Servoene går gjerne på full batterispenning, men man må da velge servoer som er laget for dette.
    Last edited by Biplan; 27-06-11, 13:59.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• Guest

#3 Unapproved
      På mine futaba-mottakere har jeg hitec 7950th og 7955tg rett i uten problem.

Comment

• jotto
        • Jul 2007
        • 3060

En vanlig servoplugg tåler ca 5A kontinuerlig. Store BECer som f.eks. Hercules SuperBec har to servoplugger som plugges inn i mottakeren slik at man får fordelt strømtrekket på to plugger.

Noen splitter servokablene slik at strømmen fôres rett på servoen uten å gå veien om mottakeren, mens signalet går via mottakeren. Jeg vet ikke om ferdige plug'n'play-løsninger for det, men det er jo ganske greit å få til på egenhånd.
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• bardp
          • Nov 2010
          • 2473

Ser at min 9 kanals JR mottaker har to innganger for strømtillførsel så da tror jeg jeg vil mate den på begge fra vær sitt 6V 1500mAt batteri med en diode i serie. Det vil jo gi 5,4V til mottakeren og servoene og skulle bli en ganske sikker løsning.

Comment

Working...