Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen spørsmål om Futaba-radioer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen spørsmål om Futaba-radioer

    Jeg vurderer en ny radio, og valget står vel egentlig mellom JR og Futaba. Jeg vet veldig lite om sistnevnte, så jeg fyrer løs noen spørsmål her

    1) Jeg har skjønt at S-BUS er fint, for da kan jeg klare meg med en liten kabel mellom V-Bar og mottaker istedetfor salaten med ørten kabler. Støtter alle FASST-radioer s-bus hvis man har riktig mottaker?
    2) Såvidt jeg har skjønt, er 8FG den nyeste Futaba-radioen. Den omtales av og til som 8FG og av og til som 8FG Super. Er det samme modell?
    3) Jeg synes 8FG føles og ser litt "plastic fantastic" ut. Futaba 10CG ser mere solid ut, men den begynner kanskje å bli litt utdatert? Hva gir 10CG meg som ikke 8FG har, og omvendt?
    4) 8FG har visstnok fått 14 (!) kanaler med en ny firmware-oppdatering. Må man kjøpe en annen mottaker enn den som følger med for å bruke flere enn 8 kanaler?
    5) Med fare for å starte religionskrig; er det noen som har erfaring med både 8FG og JR DSX11?

    Jeg skulle egentlig kalle denne tråden "Spektrum - fra fanboy til hater", men det ble for useriøst. Kan heller ta det i en egen tråd
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    1 - SBUS er kun på RX siden, alle TX med MULTI mode, over 7 kanaler, støtter det.

    2 - 8FGS har fått bedre kvalitet slidere som hadde det med å knekke. 8FGS kommer og med nyeste firmware som har 14 kanaler +++

    3 - Plastic følelsen må man bare komme over. 10CG er utdatert. Jeg byttet 14MZ til 8FGS (FX-20) og savner ikke mye.

    4 - 12 proposjonale og 2 av/på. Du kan bruke alle 14 med den SBUS motakeren som kommer med om man bruker SBUS på kanal 9-14. Skal man bruke alle 14 med vanlige servoer, må du kjøpe 6014 mottakeren.
    Last edited by Kaptein Kok; 30-06-11, 00:29.

    Comment


    • #3
      Kan man bruke s-bus sammen vbar?
      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

      Comment


      • #4
        Originally posted by Brumm View Post
        Kan man bruke s-bus sammen vbar?
        Ja, det kom visst støtte for det i V-Bar 5.0: V-Bar Vbar & Futaba SBus...cabling just got easier - Page 1 - RunRyder RC Helicopter

        Det fjerner et av argumentene mot Futaba for min del. Man bytter ut to satelitter med hver sin kabel mot en litt større boks med en kabel. Greit nok!

        Hadde bare Futaba fått på plass modellmatch, så...
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Kaptein Kok View Post
          2 - 8FGS har fått bedre kvalitet slidere som hadde det med å knekke.
          Jasså ja, Futaba-gutta har sitt å stri med de også....

          Originally posted by Kaptein Kok View Post
          4 - 12 proposjonale og 2 av/på. Du kan bruke alle 14 med den SBUS motakeren som kommer med om man bruker SBUS på kanal 9-14. Skal man bruke alle 14 med vanlige servoer, må du kjøpe 6014 mottakeren.
          Hva ligger i "proposjonale kanaler"?

          Noen oppfølgingsspørsmål:

          1) Kan trim-knappene bli deaktivert? på DX7 kom jeg stadig borti dem slik at jeg flakset rundt med trim. På DX8 kan den deaktiveres.
          2) Jeg antar at timeren har alarm?
          3) Kan timeren settes til å starte på en gitt output-% på throttlekanalen? Den bør jo ikke være avhengig av posisjonen på throttlestikka
          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

          Anything worth doing is worth overdoing!

          Comment


          • #6
            ...og et bonusspørsmål...: er det noen som har den på lager? Den er jo utsolgt overalt! :O
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              Originally posted by jotto View Post
              ...og et bonusspørsmål...: er det noen som har den på lager? Den er jo utsolgt overalt! :O
              RCPRO har en på lager.

              Comment


              • #8
                Originally posted by anders e View Post
                RCPRO har en på lager.
                Men det ser ut til at det er den gamle utgaven med gammel (ikke sbus) mottaker.
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by jotto View Post
                  Men det ser ut til at det er den gamle utgaven med gammel (ikke sbus) mottaker.
                  Sorry, jeg fulgte ikke helt med her.
                  Men send dem en mail. Kan hende dem får inn kjapt.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by jotto View Post

                    1) Kan trim-knappene bli deaktivert? på DX7 kom jeg stadig borti dem slik at jeg flakset rundt med trim. På DX8 kan den deaktiveres.
                    2) Jeg antar at timeren har alarm?
                    3) Kan timeren settes til å starte på en gitt output-% på throttlekanalen? Den bør jo ikke være avhengig av posisjonen på throttlestikka
                    Jeg vet ikke hvordan det blir på 8FG, men du kan i allefall gjøre det på 12FG. Jeg håper de ikke har fjernet slik funksjonalitet fordi 8FG er litt billigere.
                    - Erik -

                    ------------------------------------------
                    Logo 600SX + 6003D
                    Logo 400SE

                    Futaba 18MZ

                    Comment


                    • #11
                      T8FG er en fantastisk radio med kapasitet langt utover det navnet skulle tilsi. Den har også best ergonomi av alle Futabaradioene.
                      Sjekk også om den kan kjøpes med Li-Ion batteri. Det er så utrolig mye bedre enn NiMH-batteriet og det koster uforholdsmessig mye å oppgradere det siden. T8FG er også (med siste softwareversjon) forberedt for å vise telemetri-data i displayet, med unntak av den nylig lanserte T18 er T8 den eneste som har det.
                      MVH

                      Jon Gunnar Wold

                      Comment


                      • #12
                        Er det noen grunn til å ikke kjøpe heli-utgaven av 8FG Super (den kalles vel T8FGHS) fra USA? Den er jo en del billigere der, pluss at den faktisk er på lager.

                        I Spektrumverden er det egne US-utgaver som ikke er tillatt brukt i Europe fordi sendereffekten er for høy. Jeg vet ikke om det er noe tilsvarende for Futaba.
                        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                        Anything worth doing is worth overdoing!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by jotto View Post
                          Er det noen grunn til å ikke kjøpe heli-utgaven av 8FG Super (den kalles vel T8FGHS) fra USA? Den er jo en del billigere der, pluss at den faktisk er på lager.

                          I Spektrumverden er det egne US-utgaver som ikke er tillatt brukt i Europe fordi sendereffekten er for høy. Jeg vet ikke om det er noe tilsvarende for Futaba.
                          Hva er forskjellen på vanlig og heli utgaven?
                          Compass Atom 550 FBL - ds510m - bls 251 - mini v-bar
                          XG8
                          Snart:

                          Compass 7hv v2 - MKS HBL 950 - HBL 980 -
                          V-bar
                          Compass Warp 360 - MKS DS95 - DS95i - Beast X - Yge 40A

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Dataha1 View Post
                            Hva er forskjellen på vanlig og heli utgaven?
                            Fly-utgaven har "hakkete" throttlestikke, mens heli-utgaven har glatt stikke. På et fly vil man gjerne ha throttlestikka i én posisjon og kunne bevege sideroret uten å bevege throttle. På et helikopter blir det veldig upraktisk....
                            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                            Anything worth doing is worth overdoing!

                            Comment


                            • #15
                              Kan man ikke velge glatt stikke på t8fg som man kan på 10cg?
                              Compass Atom 550 FBL - ds510m - bls 251 - mini v-bar
                              XG8
                              Snart:

                              Compass 7hv v2 - MKS HBL 950 - HBL 980 -
                              V-bar
                              Compass Warp 360 - MKS DS95 - DS95i - Beast X - Yge 40A

                              Comment

                              Working...
                              X