Som nevnt i en annen tråd, har jeg nylig konvertert fra Spektrum DX8 til Futaba 8FG Super. Litt kjipt i grunnen, for jeg har alltid likt Spektrum. Jeg var egentlig veldig fornøyd med DX8'ern, men jeg gav opp etter tre runder med problemer med potmetere og to runder på service i den forbindelse.
Jeg var litt skeptisk til å gå over til noe så fantasiløst som Futaba, men jeg har lovet en rapport... så her kommer mine førsteinntrykk etter å ha fløyet litt med den Ha i bakhodet at dette er gjort med tanke på min egen bruk (dvs helikopter og multicopter). Dere som flyr planker og glidere vil kanskje finne andre fordeler og ulemper.
Alt i alt er jeg rimelig fornøyd med Futabaen. Her er et resymé av mine erfaringer så langt:
Fordeler med FG8:
Hvis man teller antall fordeler mot antall ulemper, så vinner tilsynelatende DX8. Det er imidlertid en showstopper: pålitelighet - og det er i grunnen det viktigste. Jeg har desverre gått et par skritt tilbake i funksjonalitet, men hva betyr vel features hvis man ikke kan stole på radioen...?
PS: jeg har fremdeles et snev av verdighet igjen og bruker nakkestroppen fra Spektrum. Den som fulgte med Futaba stinker hardt. Hah - møkkaradio!
Jeg var litt skeptisk til å gå over til noe så fantasiløst som Futaba, men jeg har lovet en rapport... så her kommer mine førsteinntrykk etter å ha fløyet litt med den Ha i bakhodet at dette er gjort med tanke på min egen bruk (dvs helikopter og multicopter). Dere som flyr planker og glidere vil kanskje finne andre fordeler og ulemper.
Alt i alt er jeg rimelig fornøyd med Futabaen. Her er et resymé av mine erfaringer så langt:
Fordeler med FG8:
- Den fungerer forhåpentligvis! Jeg har ikke sett noen rapporter om problemer på foraene. Futaba 8FG har ikke samme tvilsomme tilbakekallings-historie som Spektrum DX8.
- Den er mindre enn DX8 og passer egentlig bedre til mine hender. Den blir kanskje litt liten for en som har digre håndtverkernever.
- Den har 14 kanaler. Det er ikke så interessant om man flyr 3D-heli, men de kommer godt med på multicopteret mitt der jeg kan skru av og på en haug med funksjoner, autopilot, etc etc
- Alle knappene kan konfigureres til hva man vil. DX8 er litt mere låst mhp hva knappene brukes til.
- Man kan lage sin egen user-meny med tilgang til de funksjonene man bruker oftest.
- Ingen modellmatch. Det er jo egentlig ufattelig i 2011. Man risikerer dermed å velge feil modell på radioen, og jeg har sett mange kræsj på stripa som har vært forårsaket av det
- Timeren fungerer mye bedre på Spektrum. Der kan man sette timeren til å starte og stoppe på throttle-kanalen. På Futaba knyttes den opp mot stikke eller mot bryter. Jeg vil at timeren starter når motoren går, ikke nødvendigvis når jeg løfter throttlestikka. I tillegg vil jeg jo at timeren stopper når jeg lander for å klø meg i øret.
- Ingen vibrator på alarmen. Det var en av grunnene til at jeg oppgraderte fra DX7 til DX8. Når radioen er inni en sendervott og folk ruser fuelmotorer i depotet, så hører jeg ofte ikke timeren
- Det er trangt mellom bryterne på baksiden, så det er vanskelig å finne et behagelig grep der man har kjapp tilgang til throttle hold uten å risikere å komme borti TH ved et uhell
- DX8 har gummierte sider, mens 8FG har vanlig hardplast. Man får et mye bedre grep med gummierte sider, spesielt på varme dager når man svetter på hendene
- Ingen telemetri
- På DX8 kan man disable trim-knappene fullstendig. På 8FG kan man disable effekten av trimmen, men trim-knappene gir fremdeles utslag på displayet. Forvirrende og lite gjennomtenkt, men ikke et stort problem.
Hvis man teller antall fordeler mot antall ulemper, så vinner tilsynelatende DX8. Det er imidlertid en showstopper: pålitelighet - og det er i grunnen det viktigste. Jeg har desverre gått et par skritt tilbake i funksjonalitet, men hva betyr vel features hvis man ikke kan stole på radioen...?
PS: jeg har fremdeles et snev av verdighet igjen og bruker nakkestroppen fra Spektrum. Den som fulgte med Futaba stinker hardt. Hah - møkkaradio!
Comment