Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spektrum DX8 vs Futaba 8FG Super - rapport fra en konvertitt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spektrum DX8 vs Futaba 8FG Super - rapport fra en konvertitt

    Som nevnt i en annen tråd, har jeg nylig konvertert fra Spektrum DX8 til Futaba 8FG Super. Litt kjipt i grunnen, for jeg har alltid likt Spektrum. Jeg var egentlig veldig fornøyd med DX8'ern, men jeg gav opp etter tre runder med problemer med potmetere og to runder på service i den forbindelse.

    Jeg var litt skeptisk til å gå over til noe så fantasiløst som Futaba, men jeg har lovet en rapport... så her kommer mine førsteinntrykk etter å ha fløyet litt med den Ha i bakhodet at dette er gjort med tanke på min egen bruk (dvs helikopter og multicopter). Dere som flyr planker og glidere vil kanskje finne andre fordeler og ulemper.

    Alt i alt er jeg rimelig fornøyd med Futabaen. Her er et resymé av mine erfaringer så langt:

    Fordeler med FG8:
    • Den fungerer forhåpentligvis! Jeg har ikke sett noen rapporter om problemer på foraene. Futaba 8FG har ikke samme tvilsomme tilbakekallings-historie som Spektrum DX8.
    • Den er mindre enn DX8 og passer egentlig bedre til mine hender. Den blir kanskje litt liten for en som har digre håndtverkernever.
    • Den har 14 kanaler. Det er ikke så interessant om man flyr 3D-heli, men de kommer godt med på multicopteret mitt der jeg kan skru av og på en haug med funksjoner, autopilot, etc etc
    • Alle knappene kan konfigureres til hva man vil. DX8 er litt mere låst mhp hva knappene brukes til.
    • Man kan lage sin egen user-meny med tilgang til de funksjonene man bruker oftest.
    Ulemper med FG8:
    • Ingen modellmatch. Det er jo egentlig ufattelig i 2011. Man risikerer dermed å velge feil modell på radioen, og jeg har sett mange kræsj på stripa som har vært forårsaket av det
    • Timeren fungerer mye bedre på Spektrum. Der kan man sette timeren til å starte og stoppe på throttle-kanalen. På Futaba knyttes den opp mot stikke eller mot bryter. Jeg vil at timeren starter når motoren går, ikke nødvendigvis når jeg løfter throttlestikka. I tillegg vil jeg jo at timeren stopper når jeg lander for å klø meg i øret.
    • Ingen vibrator på alarmen. Det var en av grunnene til at jeg oppgraderte fra DX7 til DX8. Når radioen er inni en sendervott og folk ruser fuelmotorer i depotet, så hører jeg ofte ikke timeren
    • Det er trangt mellom bryterne på baksiden, så det er vanskelig å finne et behagelig grep der man har kjapp tilgang til throttle hold uten å risikere å komme borti TH ved et uhell
    • DX8 har gummierte sider, mens 8FG har vanlig hardplast. Man får et mye bedre grep med gummierte sider, spesielt på varme dager når man svetter på hendene
    • Ingen telemetri
    • På DX8 kan man disable trim-knappene fullstendig. På 8FG kan man disable effekten av trimmen, men trim-knappene gir fremdeles utslag på displayet. Forvirrende og lite gjennomtenkt, men ikke et stort problem.
    Konklusjon:

    Hvis man teller antall fordeler mot antall ulemper, så vinner tilsynelatende DX8. Det er imidlertid en showstopper: pålitelighet - og det er i grunnen det viktigste. Jeg har desverre gått et par skritt tilbake i funksjonalitet, men hva betyr vel features hvis man ikke kan stole på radioen...?

    PS: jeg har fremdeles et snev av verdighet igjen og bruker nakkestroppen fra Spektrum. Den som fulgte med Futaba stinker hardt. Hah - møkkaradio!
    Last edited by jotto; 12-01-12, 13:34.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    En bra oppsummering Jotto! Det aller viktigste er at man kan stole på radioen.

    Jeg skjønner at jeg har vært utrolig heldig som har en fungerende DX8, og så langt etter snart 4 år med Spektrum så har jeg til gode å oppleve feil som ikke er forårsaket av andre enn meg selv.

    Spektrum jobber fortsatt med å fikse en radio som har vært ute såpass lenge, og det er tragisk. Men nå ser vi jo også at de er ute etter test-piloter. For bare håpe at dette resulterer i mer pålitelig utstyr i fremtiden.
    Honeybee CP 2

    Comment


    • #3
      Jeg kunne til nød ha forstått det om det var småfeil med helt nye features som f.eks. telemetri. Det er jo desverre ganske vanlig at helt nye konsepter har barnesykdommer. Det som er mere uforståelig er at det er så mye tull med potmeterne. Det er jo ikke akkurat ny og uprøvd teknologi. At de ikke klarte å fikse det etter to reparasjoner er kanskje enda mere uforståelig.
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        Nå som det har gått noen dager, kan du anbefale denne radioen?

        Comment


        • #5
          Absolutt!

          Men jeg fikk ikke lov til å bruke DX8-nakkestroppen lengre. Brumm kom med en fin Futaba-nakkestropp til meg her om dagen
          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

          Anything worth doing is worth overdoing!

          Comment


          • #6
            Har du flightmode og throttelhold på samme sted som på dx8?

            Sendt fra min android
            Compass Atom 550 FBL - ds510m - bls 251 - mini v-bar
            XG8
            Snart:

            Compass 7hv v2 - MKS HBL 950 - HBL 980 -
            V-bar
            Compass Warp 360 - MKS DS95 - DS95i - Beast X - Yge 40A

            Comment


            • #7
              Originally posted by Dataha1 View Post
              Har du flightmode og throttelhold på samme sted som på dx8?

              Sendt fra min android
              Ja og nei. Du kan konfigurere alle knappene til å gjøre akkurat det du vil. Du kan til og med velge å bruke en treveisbryter til aileron hvis du er passe psyk

              Knappen som sitter der TH er på DX8 er imidlertid en fjærbelastet bryter som returnerer når man slipper den. Den kan f.eks. brukes til throttle cut på en nitromaskin eller til å resette timeren.

              Jeg har satt TH til knappen over denne. Da får jeg den på samme side som DX8 (høyre side), selv om jeg må bruke en annen finger til å aktivere den.
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment


              • #8
                Hvor kjøpes denne billigst mulig?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Trulsen View Post
                  Hvor kjøpes denne billigst mulig?
                  Jeg bestilte min fra espritmodel.com for $380. Det er mulig at det finnes billigere, men det var et av få steder der den var på lager. Det virker som om det har vært et rush av DX8-eiere som har tømt markedet for FG8


                  Sent from my mobile phone - I apologize for any spelling errors!
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                  Anything worth doing is worth overdoing!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by jotto View Post
                    Absolutt!

                    Men jeg fikk ikke lov til å bruke DX8-nakkestroppen lengre. Brumm kom med en fin Futaba-nakkestropp til meg her om dagen
                    God du fikk deg riktig nakkestropp da!

                    For ikke lenge siden skaffet jeg meg samme radio. Det fordi jeg er oppvokst med Futaba de siste 30+ årene (en del år ikke i aktivitet) , samt at jeg syntes denne radioen ga mest for pengene på markedet.

                    Etter litt testing syntes jeg programmeringen og menyene var veldig greie. Den ligger veldig fint og balansert i hendene. Det er treveisbrytere overalt, samt to slidere og to vribrytere og masse muligheter som skulle holde for de fleste.

                    Det jeg ikke likte var at bryterene på toppen er plassert for nærme hverandre etter mine hender og måten jeg holder radioen på, nærmere sagt på venstre side hvor jeg liker å ha idle-up. (til heli) Siden denne radioen har såpass mange brytere og slidere at det er mer enn jeg trenger, så tok jeg rett og slett og fjernet bryteren under idle-up bryteren. Da ble den helt perfekt til mine hender. Så nå håper jeg at jeg kan glede meg over radioen i lang tid fremover.

                    Forøvrig så har jeg skaffet meg noen av HK's Orange FASST mottakere (samme som Fr-Sky), som jeg har prøvd litt på ikke så dyre prosjekter, og foreløpig har de fungert utmerket. Et ankepunt mot Futaba er jo at de har måttet ha orginalmottakere inntil ikke så lenge siden, og de er jo relativt kostbare. Orange mottakere er jo latterlig billige, ca 30 dollar! Jeg har ventet i spenning på å høre noe negativt om disse mottakerene på forum, men jeg har ikke sett noe til nå. Kanskje jeg skal prøve en skikkelig på et større prosjekt!

                    Jeg bestilte en radio av den siste batchen Elefun fikk inn før de gikk tomme. Denne var i flymodus med ratchet på stikka, hvilket ikke passer så bra til heli. Nå flyr jo jeg både heli og fly, men jeg ville heller ha glatt stikke til begge to enn omvendt. Jeg så i manualen om hvordan man skulle kunne gjøre om dette, men det det sto, var at dette var en oppgave for autorisert verksted. Vel, vel tenkte jeg, jeg må jo kunne klare dette selv! Som sagt som gjort, jeg tok opp radioen og forsøkte å finne ut av dette. Det er en plate som dekker hele trottel/siderorstikka som må skrus av. Det er enkelt, men vær obs på at stikka blir helt slapp når du tar av plata, men blir vanlig når den settes på plass igjen. Vel, det jeg så likte jeg ikke noe særlig. Det var en skikkelig ratchet i plastikken til trottelstikka. Den kan ikke fjernes, så da tok jeg frem sandpapiret og slipte den ned. Etter litt frem og tilbake sliping, så ble jeg fornøyd med resultatet, faktisk utmerket!

                    Men, da jeg siden skulle se i boksen til radioen etter noe annet, så fant jeg en metallbit som var temmelig lik den som satt på trottelstikka! Da skjønte jeg jo at det var den jeg skulle ha byttet først! Ergelig, men resultatet ble jo bra, så det er ikke så farlig. Men jeg skulle gjerne ha visst hvordan den hadde blitt med den medfølgende metallbiten, noen som har forsøkt?
                    Futaba T8FG-S
                    Noen planker og noen visper

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har US-utgaven, og der følger det ikke med glatt metallbit. Der selges det separate fly- og heli-utgaver. Jeg har fly-utgaven men flyr kun heli (alt annet var utsolgt), og jeg løste det ved å sette på et par krympestrømper over metallskinna. Fungerer perfekt!

                      Jeg har forresten skrudd av kransen på vippebryteren slik at jeg får bedre plass til fingeren under throttle hold på høyre side.
                      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                      Anything worth doing is worth overdoing!

                      Comment


                      • #12
                        Godt du fant en grei og enklere løsning enn meg.

                        Hvis du vil fjerne bryteren helt, enkelt og greit så send meg en PM, jeg tør ikke å si her hvordan jeg gjorde det!
                        Futaba T8FG-S
                        Noen planker og noen visper

                        Comment


                        • #13
                          Er det ikke bare å flytte bryteren dersom du ikke ønsker den fjærbelastede bryteren der den står til vanlig?
                          Ørjan Pettersen
                          Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                          Comment


                          • #14
                            Har noen tenkt på muligheten av å flytte kretskortene fra 8FG eller DX8 over til en gammel senderkasse som passer perfekt i hendene?

                            Har stikkepotmeterne og trimmene samme verdi?

                            Hvis det bare er pot.meterne i DX8 som svikter så kan kanskje det være en løsning?

                            Jeg flyr i dag med Futaba T7FG/K med Spektrum sendermodul og det eneste som er negativt ned oppsettet er kontakten til antenna som stikker ut på baksiden og ledningen til antenna som henger i løse lufta - lett å skade og hekte borti ting. (MFN) ModellflyNytt.no
                            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by orjanp View Post
                              Er det ikke bare å flytte bryteren dersom du ikke ønsker den fjærbelastede bryteren der den står til vanlig?
                              Bore hull lengre bort, tenker du på? Har tenkt tanken
                              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                              Anything worth doing is worth overdoing!

                              Comment

                              Working...
                              X