Unconfigured Ad

Collapse

Lithium-batteri for Futaba 8FG

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

Lithium-batteri for Futaba 8FG

Jeg har en 8FG med amerikansk lader, med alt prakket som det medfører. Jeg vurderer derfor å enten kjøpe 230V-lader eller oppgradere til dette lithiumbatteriet + lader: http://www.modellers.com/hobby/Produkter/Batterier/Sender-batterier/7,4-Volt-Sender-batterier/Batteri-7,4V-2800Mah-Lithium-12FG,-8FG-R4559.aspx

H
    ar dere noen erfaring med dette batteriet? Varer det mye lengre enn NiMH-batteriet? Det er jo ganske dyrt i forhold til lipo-pakker, men det er sikret mot over-utladning.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!
  • Jon Wold
    • Sep 2002
    • 949

Jeg har det batteriet, og den tilhørende Robbe-laderen til min 12FG. Det er plug and play. I tillegg til at batteriet har bygget inn litt beskyttelse, så kutter også laderen når radioen er ferdig ladet (den lyser grønt). Du trenger ikke ta ut batteriet av radioen noen gang. Jeg har ikke målt batteritiden, men ut fra spenningen som vises i displayet så kan du fly 3-4 dager minst før du må lade. Har også hatt dette batteriet over vinteren, og det taper ikke spenning.

Det er litt dyrt, men i min mening verdt det. Alternativt kan du klippe kabelen på den amerikanske laderen og sette på bananstikker så du kan lade senderen med vanlig lader. Du kan også kjøpe en billig futaba-lader med norsk kontakt. Et annet godt alternativ er å kjøpe mitt NiMH batteri som jeg har til overs, så har du et reservebatteri
    MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• limvingen
      • Jan 2006
      • 210

Originally posted by jotto
      Har dere noen erfaring med dette batteriet? Varer det mye lengre enn NiMH-batteriet?
      Funker helt konge, og varer i maaange evigheter - tror jeg har rundt 5 timer driftstid pr lading på dette og problemet med selvutlading er borte
      lader på ordinært lipo program på helt vanlig lader.

Hatt mitt i ca 1 år, og det er verdt hver eneste krone spør du meg.
      Last edited by limvingen; 12-08-11, 11:40.
      Knut Eirik Lyngmo

Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

Comment

• Free2fly
        • May 2006
        • 240

Ser NM er fri, men RC Pro har inne. Noen kr. rimeligere
        Vidar

Div.

Comment

• troasb
          • Dec 2008
          • 591

Jeg har orginal Futabalader på 220V (radio kjøpt i Norge) og det fungerer bra for meg, i hvertfall så langt, synes NiMh batteriet varer lenge nok. Ikke mulig å tømme det på en dags tur på stripa (vel, seilflygere kan vel klare det!) Det rimeligste er nok å lage ladekabler av ledningene fra din US lader og lade fra en vanlig lader. Men det er jo kult med Lithium og veldig lang brukstid da. Får se på det etterhvert.
          Futaba T8FG-S
          Noen planker og noen visper

Comment

• jotto
            • Jul 2007
            • 3060

Takk for alle svar! Jeg har bestilt batteri og lader. Det var jeg som kapret det siste som var på lager på modellers

Sent from my mobile phone - I apologize for any spelling errors!
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

Working...